Kemian tekniikan korkeakoulu

Riina Ahtiainen toteutti unelmansa tohtorintutkinnosta nuorena

Riina Ahtiainen opiskeli toisen DI-tutkintonsa työn teon ohessa. Nyt unelma tohtorintutkinnosta on toteutunut työnantajan tuella ja kovan työnteon tuloksena.
CHEM doctoral student Riina Ahtiainen

Miksi halusit opiskella kemian tekniikkaa?

Olen aina tykännyt kehittää uutta, pidän ongelmanratkaisusta ja tutkimuksesta. Valmistuin kemian tekniikan DI:ksi Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta 2009 ja konetekniikan DI:ksi 2014. Hydrometallurgia on nuori ala ja se tarjoaa paljon haasteita. Siksi valitsin sen väitöskirjan aiheeksi ja toki myös työskentelen aiheen parissa.

Miksi halusit jatkaa opintoja maisteritutkinnon jälkeen?

Olen aina halunnut tehdä väitöskirjan. Kun lopetin kemian tekniikan opinnot, en kokenut olevani valmis tohtoriopintoihin. Valmistuttuani konetekniikan DI:ksi, kollegani Mari Lundström ehdotti, että miten olisi väitöskirja teko.

Mikä tohtoriopinnoissa kiinnosti?

Haasteet ja palo löytää jotain uutta. Uuden tiedon löytäminen innostaa ja motivoi minua. Olen luonteeltani periksiantamaton, joten itsensä ylittäminen ja haastaminen liittyvät tähän. Halusin nähdä, pystyisinkö siihen.

Miten tohtoriopinnot eroavat maisteri-tutkinnosta?

Tohtoriopintoja tehdässä tajuaa vasta todellisuudessa sen, miten vähän tietää. Tohtoriopinnot ovat minulle tuoneet itsevarmuutta ja luottamusta omaan osaamiseen esimerkiksi kaikkien artikkelien kirjoittamisen ja niihin perehtymisen kautta. Itse olen kehittynyt etenkin akateemisella puolella eli oppinut kirjoittamaan ja käsittelemään tuloksia. Olen kehittynyt tutkijana.  Tutkimus ja uuden löytäminen on minun juttuni.

Miksi hakeuduit tohtoriopintoihin juuri Aaltoon?

Tiesin, että haluan tehdä väitöskirjan joskus, mutta olin ajatellut, että ehkä eläkepäivinä. Aloitin työt Outotecillä 2011 eli samaan aikaan kun tein toista DI-tutkintoa. Apulaisprofessori Mari Lundström oli työkaverini Outotecillä ja väitöskirjan aikataulu aikaistui. Voinee kai sanoa, että Mari toi minut Aaltoon.

Mitä koulutus merkitsee sinulle?

Haasteita ja mahdollisuuksia. Se, että olen opiskellut toisen DI-tutkinnon, kuvastaa periksiantamattomuutta. Opiskelu on ollut hyvä mahdollisuus kehittää itseäni ja haastaa itseäni, koetella omaa tahtoa ja luonnetta.

Mitä teet työksesi?

Työskentelen MetsoOutotecilla pääasiassa kullan ja jalometallien hydrometallurgiseen käsittelyyn liittyvien aiheiden parissa. Väitöskirjan aiheeni liittyy läheisesti työhöni ja olen saanut väitöskirjan tekoon paljon työnantajan tukea.

Työskentelen siis pääasiassa tietokoneella, en labrassa. Käytännössä työni on esimerkiksi labraohjeiden kirjoittamista, tulosten käsittelyä ja raportointia, mallinnusta, asiakaspalavereita ja sisäisiä palavereita. Työni on hyvin vaihtelevaa, laaja-alaista ja käsittää tutkimuksen eri osa-alueita.

Mitä haluat saavuttaa urallasi?

Tavoitteeni on se, että minulla olisi alaltani sellainen osaaminen, että minulta tultaisiin kysymään mielipidettä, ja osaisin vastata siihen. Haluan olla oman alani tosi kova asiantuntija.

Mitä haluaisit sanoa opiskelijoille, jotka harkitsevat tohtorinopintoja?

Tohtorinopintoja kannattaa ryhtyä tekemään, se on ihan huikea matka. Samalla oppii paljon ja parhaimmillaan voi saada hyviä ystäviä ja työkavereita. Toki päivätyön ohessa, väitöskirjanteko vaatii määrätietoisuutta.

Riina Ahtiainen väitteli 9.10.2020 ja väitöskirjan aihe oli ”Development of chloride-based processing of free-milling and refractory gold ores and concentrates”.

URL kopioitu