Kemian tekniikan korkeakoulu

Juhani Sibakov luo uusia leipomotuotteita Fazerilla: “Pääsen vaikuttamaan siihen, mitä suuri osa suomalaisista syö”

Kemian tekniikan alumni Juhani Sibakov vastaa Fazerilla uusien leipomotuotteiden kehityksestä. Kemian tekniikan koulutus loi hyvän pohjan Juhanin uralle: se opetti erilaisten raaka-aineiden ja prosessien toiminnasta, mistä on rutkasti hyötyä uusien tuotteiden kehittämisessä.

Miten päädyit opiskelemaan kemian tekniikkaa?

“Olen ollut aina kiinnostunut uuden luomisesta. Jo lapsena tykkäsin kehittää kaikenlaisia outoja ruokasekoituksia. Sekoitimme kavereiden kanssa esimerkiksi ketsuppia, maitoa ja hammastahnaa ja kilpailimme siitä, kuka uskalsi maistaa. Lukiossa lempiaineitani olivat kemia ja biologia, joten tuntui luontevalta hakea Aalto-yliopiston kemian tekniikkaan.”

Millaista opiskelu oli?

“Opiskelusta erityisesti fuksivuosi on jäänyt mieleen. Meillä oli hyvä porukka, joka hitsautui tiiviisti yhteen. Näemme edelleen oman vuosikurssin kavereiden kanssa useita kertoja vuodessa, vaikka valmistuimme jo yli kymmenen vuotta sitten.

Opetus oli kemian tekniikassa todella korkeatasoista. Pidin erityisesti laboratorio- ja soveltavista kursseista, joissa pääsi tutustumaan siihen, mihin opittua käytännössä hyödynnetään. Moni kemian tekniikan professori oli ollut töissä teollisuudessa ja pystyi kertomaan, miten hommia tehdään käytännössä. Juuri syventävissä opinnoissa palaset loksahtivat paikoilleen siitä, mitä haluan työssäni tehdä.”

Millaisia töitä olet urallasi tehnyt?

“Olen koko työurani työskennellyt elintarvikkeiden parissa: ensin panimotuotteiden, sitten kauran ja nyt leipomotuotteiden kehityksessä. Tein diplomityöni toimeksiantona Sinebrychoffin ja Teknologian tutkimuskeskus VTT:n yhteishankkeessa, jossa tutkin alkoholittoman juoman kehitystä. Valmistuttuani jäin tutkijaksi VTT:lle, jossa tutkin muun muassa panimotuotteita ja kauran kuidun prosessointia. Tein tuolloin Aalto-yliopistoon myös kauraan liittyvän väitöskirjan työni ohella.

Viimeiset kuusi vuotta olen työskennellyt Fazerilla, ensin konsernin tutkimustiimissä tutkimuspäällikkönä ja nyt tuotekehitysjohtajana Fazer Leipomoilla. Vastuullani on kehittää Fazerille uusia suolaisia ja makeita leipomotuotteita. Työssäni on pidettävä jatkuvasti silmät ja korvat auki, sillä ala ja kuluttajien tarpeet muuttuvat alati. Meidän pitää jatkuvasti kehittyä ja seurata trendejä ymmärtääksemme, mitä kuluttajat seuraavaksi haluavat syödä.”

CHEM alumni Juhani Sibakov

Koulutus on antanut hyvät valmiudet hakea ja tulkita uutta tietoa. Se on tärkeää, jotta pystyy yhdistelemään asioita keskenään.

Juhani Sibakov, Head of Innovation, Fazer Bakeries

Miksi työsi on tärkeää?
“Isossa elintarvikeyhtiössä pääsen vaikuttamaan siihen, mitä suuri osa suomalaisista syö. Tuotteita suunnitellessa päätämme esimerkiksi siitä, paljonko niihin laitetaan suolaa tai kuinka kuitupitoisia niistä tehdään. Sillä on merkitystä ravitsemuksen kannalta.

Vaikutan myös toimintamme vastuullisuuteen, kuten ruokahävikkiin ja raaka-aineisiin. Pyrimme esimerkiksi minimoimaan ja tarvittaessa myymään tai lahjoittamaan eteenpäin meillä syntyvää ruokahävikkiä. Olen ollut myös mukana kehittämässä uusia kestävän kehityksen mukaisia tuotteita, kuten kotisirkkajauhetta sisältävää Fazerin Sirkkaleipää. Halusimme tarjota hyönteisten kautta suomalaisille uudenlaisen proteiininlähteen.”

Millaisia valmiuksia kemian tekniikan opiskelu on sinulle antanut?

“Opin kemian tekniikan korkeakoulussa paljon niin kemiasta kuin teknisten laitteiden ja prosessien suunnittelusta. Koulutus on antanut hyvät valmiudet hakea ja tulkita uutta tietoa. Se on tärkeää, jotta pystyy yhdistelemään asioita keskenään ja ymmärtämään kokonaisuuksia.

Nykyisessä työssäni kehitän tiimini kanssa olemassa olevilla laitteilla tai raaka-aineilla uusia versioita tuotteista sekä aivan uusia tuotteita, jotka vaativat onnistuakseen uudenlaisia teknologisia ratkaisuja. Siksi on tärkeää ymmärtää, miten raaka-aineet ja prosessin eri vaiheet vaikuttavat lopputulokseen.”

Mitä terveisiä haluaisit lähettää opiskeluvalintaa pohtiville nuorille?

“Moni lukiosta valmistuva ei vielä tiedä, mitä haluaa opiskella tai tehdä työkseen. Kemian tekniikka on todella laaja opintosuunta, ja opintoja voi täydentää vielä muilla Aalto-yliopistossa tarjolla olevilla aineilla. Kaveripiirini esimerkiksi kattaa koko spektrin tutkijasta toimitusjohtajaksi. Kemian tekniikasta voi siis työllistyä todella monipuolisesti erilaisille aloille ja tehtäviin.”

Lisätietoja kemian tekniikan opinnoista:

Kemian tekniikka ratkoo aikamme isoimpia ongelmia

Me Kemian tekniikan korkeakoulussa yhdistämme luonnontieteet ja insinööritieteet ainutlaatuisella tavalla.

CHEM-opiskelijoita haalareissaan.