Kampus

Antti Merilehto, ekonomi ja tekoälyvalmentaja

”Oppiminen on taitona tärkeä, mutta osaaminen vanhentuu nopeasti. Ihmistuntemus pysyy aina muodissa.”
My story Antti Merilehto

”Uskon monipuoliseen ja poikkitieteelliseen osaamiseen. Mielestäni hyvä johtaja saa aikaan tilanteen, jossa ihmiset haluavat työskennellä hänen kanssaan.

Pääsin opiskelemaan kauppakorkeakouluun vuonna 2006, 28-vuotiaana. Silloinen rehtori osoitti meille kirjapinoa ja sanoi, että nuo kirjat lukemalla pääsee maisteriksi, mutta tärkeintä opinnoissa ovat muut opiskelijat. Oppiminen on taitona tärkeä, mutta osaaminen vanhentuu nopeasti. Ihmistuntemus pysyy aina muodissa.

Tein kandidaatin tutkinnon johtamisesta ja maisterin kansainvälisestä yritysviestinnästä. Kävin vaihdossa Queen’s Universityssä, Kanadassa. Hyödynsin Aallon laadukkaita vaihtoyliopistoja myös toisen kerran, kun suoritin maisteriopintoja University of North Carolinassa Yhdysvalloissa. Opiskelukaverit tulivat isoista yrityksistä, täysin erilaisesta maailmasta kuin minä.

Johtaminen oppiaineena antaa erittäin hyvät valmiudet johtamisen tutkimiseen ja esimerkiksi henkilöstöjohtamiseen. Johtajan onnistumista punnitaan yleensä yrityksen taloudellisen menestyksen kautta, ja siihen saa apuja laskentatoimen ja rahoituksen opinnoista. Aallossa tuntui tärkeältä saada opetusta sellaisilta, jotka olivat saaneet omat oppinsa työelämästä, eivät pelkästään tutkimuksen parista.

Konsultin työt veivät minut sattumalta tietojärjestelmien maailmaan. Kun aloitin, tekoälymaailma oli minulle täysin uusi tuttavuus. Nyt se on työni keskiössä. Tällä hetkellä työskentelen Finch Finlandin Suomen maajohtajana. Päivätyöni ohessa sijoitan tekoäly-yrityksiin, sparraan yritysten johtoryhmiä ja luennoin tekoälyn mahdollisuuksista. Olen myös kirjoittanut kirjan Tekoäly – Matkaopas johtajille.

Toivoisin, että yritykset osaisivat soveltaa tekoälyä toimintaansa, erityisesti johtajuuteen. Se ei tule korvaamaan työtämme, vaan helpottaa ja tehostaa sitä.”