Johtamisen laitos

Tiedonhallinta tutkimuksessa HQ Location Project

Tutkimme ulkomaalaisten tytäryritysten toimintoja ja kansainvälisiä liiketoimintavastuita Suomessa. Tällä sivulla kerromme lyhyesti mitä tietoa keräämme ja miten tämä tieto auttaa meitä saavuttamaan tutkimuksemme tavoitteet. Tietosuojailmoitus löytyy tämän sivun lopusta.

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun kansainvälisen liiketoiminnan yksikkö on kerännyt tietoa Suomessa sijaitsevista ulkomaalaisomisteisista tytäryrityksistä 1990-luvulta lähtien. Tänä vuonna käynnistämme uuden tiedonkeruuhankkeen tutkiaksemme miten niiden kansainväliset liiketoimintavastuut ovat muuttuneet kolmen viimeisen vuosikymmenen aikana. Haluamme lisäksi kartoittaa minkälaisia vastuita näillä tytäryrityksillä on tällä hetkellä.

Teemme kyselyn kaikille 4382 ulkomaalaisomisteisille tytäryrityksille Suomessa1. Kyselyn alussa osallistujaa pyydetään antamaan suostumuksensa tutkimukseen osallistumiseen. Suostumuksen annettuaan vastauksia voidaan käyttää tutkimuksessa vaikka vastaaja keskeyttäisi kyselyn sulkemalla selaimen.

Kyselymme keskittyy kolmeen eri aihepiiriin, joiden kautta pyrimme ymmärtämään minkälaisia toimintoja ja kansainvälisiä liiketoimintavastuita ulkomaalaisomisteisilla tytäryrityksillä on Suomessa ja miksi nämä vastuut sijoittuvat Suomeen.

I.    Taustatiedot ja yrityksenne toiminnot Suomessa;
II.    Yrityksenne rooli ja autonomia konsernin sisällä;
III.    Yrityksenne kansainväliset liiketoimintavastuut Suomen ulkopuolisista toiminnoista.

Kysymme pääasiassa toiminnoista ja kansainvälisistä liiketoimintavastuista ennen COVID-19 -pandemiaa, mutta haluamme myös ymmärtää miten pandemia on vaikuttanut niihin.

Tiedon käsittelyssä varmistamme kerätyn tiedon laadun. Tutkimusosallistujista käytetään pseudonyymiä. Kerättyjä tietoja yhdistetään viranomaisten, kuten Tilastokeskuksen, muussa yhteydessä keräämiin tietoihin. Tämä edesauttaa meitä ymmärtämään mitä kansainvälisiä liiketoimintavastuita Suomessa sijaitsevilla tytäryrityksillä on, ja mitkä tekijät mahdollisesti vaikuttavat muutoksiin näissä vastuissa.

Alla olevasta tietosuojailmoituksesta löytyy lisää tietoa henkilökohtaisten tietojen käsittelystä tutkimusprojektissa.

1Lähde: Tilastokeskus

Aalto University / School of Business / history

Pitkittäistutkimus ulkomaalaisomisteisten yritysten paikallisista pääkonttoreista

Kolme vuosikymmentä kestänyt pitkittäistutkimus pääkonttoreiden dynamiikasta Suomessa tarkastelee, mikä tekee Suomesta houkuttelevan paikan pääkonttorin vastuille.

Johtamisen laitos
Helsinki City

Headquarters Location Research Project

The shifting meaning of firm location: From a physical setting to a perceptual sense of place.
A firm’s choice to relocate its headquarters depends on the interplay between physical and social aspects and together these can create a firm’s sense of place.
The multiple meanings of location affect not only the organizational arrangements of international firms, but also the way policymakers treat these firms. This calls for a more nuanced understanding of the meaning of headquarters (HQ) location.

Department of Management Studies