Insinööritieteiden korkeakoulu

Opiskelija Artem Makarov löysi unelmiensa työn teollisen vesihuollon parista

Venäjältä kotoisin oleva Artem Makarov työskentelee täyspäiväisesti opintojensa viimeistelyn ohella.
Portrait of Artem Makarov

Opiskeltuani tutkinnon ammattikorkeakoulussa halusin kehittää itseäni pidemmälle ja samalla etsin alaa, jolle voisin erikoistua. Ajattelin, että Aallon vesi- ja ympäristötekniikan maisteriohjelma voisi olla minulle sopiva vaihtoehto, enkä ollut väärässä. Olin todella kiinnostunut insinööritieteistä ja vesialasta, joten ohjelma tarjosi minulle kaiken haluamani. Lisäksi eräs ystäväni oli aloittanut ohjelmassa vuotta aikaisemmin ja suositteli sitä minulle.

Vesihuollon teknologiaan ja prosesseihin liittyvät kurssit, joita opetti professori Anna Mikola, olivat mielestäni kaikkein kiinnostavampia. Nämä kurssit sisälsivät vierailuja vesihuoltolaitoksissa ja mielenkiintoisia projekteja vastapainona perinteiselle opiskelulle, mikä mielestäni yleensä toimii parhaiten opiskelijan näkökulmasta. Ammattikorkeakouluun verrattuna opinnot Aallossa keskittyivät enemmän teoriaan prosessien taustalla. Tämä oli minulle todella hyödyllistä, siksi että näin opin yhdistämään käytännönosaamiseni teoriaan. Eniten Suomessa opiskelussa minut on yllättänyt tasavertaisuus kaikkia opiskelijoita kohtaan, johon mielestäni kaikkien muidenkin maiden pitäisi panostaa.

Löysin onnekseni heti ensimmäisen opiskeluvuoteni jälkeen unelmieni työn, joka sisältää niin insinööri- kuin myös myyntitehtäviä. Työskentelen konsulttina Academic Work Finland Oy:n kautta Outotec Oyj:llä työnimikkeenäni Sales Support Engineer. Työ sisältää tekniikan ja myynnin tehtäviä Outotecin mineraaliprosessitekniikan yksikössä. Olen mukana muun muassa teollisen vesihuollon monimutkaisten teknisten ratkaisujen kehittämisessä sekä myynti- ja projektitehtävissä. Suunnitelmissani on valmistumiseni jälkeen kehittää lisää taitojani ja tulla vesi- ja jätehuoltoalan asiantuntijaksi.

Arkeni on muuttunut paljon niistä ajoista, kun olin ensimmäisen vuoden opiskelija vesi- ja ympäristötekniikassa, sillä nyt olen viimeistelemässä opintojani ja työskentelen samalla täyspäiväisesti. Työpäiväni koostuvat enimmäkseen useista tapaamisista, projektien valmistelusta ja asiakkaiden kanssa yhteydenpidosta. Jokainen projekti, jossa työskentelen, on erilainen ja vaatii yksilöllistä lähestymistapaa. Rakastan tätä työtä juuri siksi, että opin uutta joka päivä.

Vaikka vesi- ja ympäristötekniikassa opiskellaankin lähinnä kunnallista vesihuoltoa, myös teollisessa jätevedenhuollossa on paljon samankaltaisuutta. Vesihuollon metodit ja teoria, joita opiskelin ensimmäisen maisterivuoteni aikana yhdessä prosessikontrollin kurssin kanssa, antoivat minulle hyvät lähtökohdat alalla työskentelyyn. Toisen vuoden opintojeni aikana otin valinnaisia kauppatieteiden kursseja, joista on ollut hyötyä nykyisissä myyntiin, markkinointiin ja johtamiseen liittyvissä tehtävissäni.

Toivotan tulevat oppilaat tervetulleiksi mielenkiintoiselle matkalle nykymaailmaan, jossa melkein jokaisella alalla tarvitaan vesiresurssien hallintaa. Ei kannata sukeltaa liian syvälle vaan niiden kurssien pariin, jotka ovat mielenkiintoisia, vaan miettiä kokonaiskuvaa ensin ja aloittaa sen pohjalta päätöksentekoprosessi erikoistumisen kannalta. Olen oppinut, että Suomessa ja maailmalla on pulaa vesialan ammattilaisista, joten meidän tulisi kaikkien olla ylpeitä vesi- ja ympäristötekniikan maisteriohjelmasta, sekä niistä mahdollisuuksista, joita se tarjoaa opiskelijalle.

Read more about the programme

Students doing a group work around a table

Water and Environmental Engineering, Master of Science (Technology)

Yhteiskuntien kestävyyden ja toimivuuden varmistamiseksi maailma tarvitsee paikallisiin ja globaaleihin veteen liittyviin haasteisiin erikoistuneita insinöörejä.

Koulutustarjonta