Ihmiset

Halu kehittää kestävää tulevaisuutta sai Fanni Mattsonin valitsemaan energia- ja ympäristötekniikan alan

Fanni Mattssonin mielestä teknillinen ala tarjoaa monipuoliset mahdollisuudet miettiä ja etsiä omia mielenkiinnon kohteita.
Opiskelija Fanni Mattsson rakennusinsinöörikillan haalarissa

Minua kiinnostivat lukiossa monet asiat, joten oli vaikea päättää yhtä tiettyä asiaa tai alaa, mitä halusin opiskella. Matemaattiset aineet kiinnostivat, ja se sai minut lopulta hakemaan teknilliseen. Halusin myös vaihtelua maisemaan, sillä olen kotoisin Tampereen lähistöltä. Päätin kokeilla onneani, hain opiskelemaan Aaltoon ja pääsin sisään!

Tekniikan ala tarjoaa monipuoliset mahdollisuudet miettiä ja etsiä omia mielenkiinnon kohteita. Päädyin hakemaan energia- ja ympäristötekniikan alalle, sillä maapallon resurssit ja niiden hupeneminen huolestuttavat minua. Haluan olla mukana kehittämässä kestävämpiä vaihtoehtoja jokapäiväiseen elämään.

Opiskelen tällä hetkellä kolmatta vuotta energia- ja ympäristötekniikkaa. Juuri meidän pääaineessamme mielestäni parasta on se, että kurssit ovat todella erilaisia ja tutustuttavat monipuolisesti insinööritieteiden maailmaan. Kursseilla pohditaan ja etsitään konkreettisesti kestävämpiä ratkaisuja tämänhetkiseen kulutusyhteiskuntaan. Moniin aineisiin saa kandivaiheessa pintaraapaisun ja sitä kautta on päässyt etsimään omia vahvuuksia sekä mielenkiinnon kohteita. Lisäksi se, että saa valita itse paljon kursseja on mielestäni todella hyvä juttu!

Yksi mielenkiintoisimmista kursseista tähän mennessä on ollut vesi- ja ympäristötekniikan pääainekurssi. Kurssin toteutusmuoto oli erilainen, mutta mielestäni toimiva. Kurssi koostui pääasiassa lukupiireistä ja lisäksi oli paljon pohdiskelua ryhmän kesken sekä laskuharjoituksia. Kurssilla pääsi hyödyntämään omaa osaamista monipuolisesti.

Etäopiskelu on antanut mahdollisuuden joustavampaan aikatauluun opiskelun suhteen ainakin oman kokemukseni mukaan. Pakolliset luennot rytmittävät päiviä jonkun verran, mutta nauhoitettuja luentoja katson usein jälkikäteen. Luentojen lisäksi teen tarvittavat tehtävät riippuen tehtävästä yksin tai ryhmässä. Opiskelu kavereiden kanssa on kuitenkin huomattavasti mielekkäämpää. Kouluhommien parissa kuluu aikaa päivässä vaihtelevasti muutamasta tunnista kymmeneen.

Olen myös toiminut vapaaehtoisena fuksivuoden alusta asti, ja harvoin on päivää, jolloin en tekisi mitään vapaaehtoishommia. Niihinkin uppoaa paljon aikaa, mutta vapaaehtoishommat ovat ihan huippuja ja hyvää vastapainoa opiskelulle.

Etäopiskelu on siis sujunut itselläni ihan hyvin. Näen ihmisiä muutenkin aika paljon vapaaehtoishommien myötä, joten minua ei ole haitannut istua kotona luennoilla. Kuitenkin kaipaan koulun tiloja, missä pääsisi opiskelemaan yhdessä kavereiden kanssa ja saisi vaihtelua omaan pieneen opiskelijayksiöön.

Olen ollut mukana Rakennusinsinöörikillan toiminnassa fuksivuoden alusta asti. Mahdollisuuksia osallistua erilaiseen toimintaan on lukemattomia. Olen toiminut esimerkiksi kiltamme valokuvaajana ja ottamiani kuvia voi nähdä Instagramissa @rakennusinsinoorikilta.

Lisäksi olen toiminut tänä vuonna fuksikapteenina, eli tehtävänäni on ollut opastaa fukseja opiskelijaelämään ja teekkariuden saloihin. Aallossa fukseista pidetään erityisen hyvää huolta ja teekkarifuksikasvatus on erinomaista!

Täytyy myöntää, etten ole aivan sataprosenttisen varma siitä, mihin maisteriin haluan. Minulla on muutama vaihtoehto, ja mm. georakentamista olen miettinyt. Aion todennäköisesti kokeilla jotain maisterikursseja kandivaiheessa ja tehdä valinnan sen myötä mikä tuntuu itsestä kiinnostavimmalta. Onneksi ei ole kiire tehdä valintoja.

Vinkkini tuleville opiskelijoille on: Kannattaa valita tekniikan ala! Diplomi-insinöörin tutkinnolla pääset monipuolisiin töihin, ja kahta samanlaista tutkintoa tuskin on. Omiin opintoihin pääsee vaikuttamaan hyvinkin paljon. Energia- ja ympäristötekniikan kandissa pääset tutustumaan insinööritieteisiin monipuolisesti ja kehittämään mm. ongelmanratkaisutaitoasi. Aalto-yliopiston yhteisöllinen meininki on myös mukaansatempaavaa, ja kannattaakin ottaa kaikki ilo irti opiskeluajasta!

Lue lisää energia- ja ympäristötekniikan pääaineesta