Ihmiset

Alumni Pia Mäkilä: Kiinteistöalan osaajia tarvitaan monilla eri osa-alueilla.

Maanmittausinsinöörinä työskentelevä Pia on valmistunut kiinteistötalouden maisteriohjelmasta. Hän päätyi Maanmittauslaitokselle diplomityön kautta, joka antoi uuden näkökulman kiinteistöalaan.
Pia Mäkilä with a horse

Opiskelin kandivaiheessa pääaineena kiinteistötekniikan ja -oikeuden kokonaisuuden, sivuaineena luin kiinteistöjohtamista. Maisterivaiheen suoritin Real Estate Economics- ohjelmassa. Kiinnostus opiskella kiinteistöalaa nousi työskenneltyäni ylioppilaskirjoitusten jälkeisestä kesästä lähtien Tapiola-ryhmän kiinteistöyksikössä ensin kesätöissä ja sen jälkeen liiketalouden tradenomiopintojen ohessa tuntitöissä. Pidän kiinteistöalan konkreettisuudesta sekä siitä, että se on kansantaloudellisesti erittäin merkittävää ja monitahoista. Kiinteistöalan osaajia tarvitaan monilla eri osa-alueilla.

Maisteriohjelmassani opiskelluista aihepiireistä olen kokenut hyödylliseksi kiinteistöalan substanssin lisäksi yleiset talous- ja rahoitusasioiden opinnot. Suurin ja konkreettinen hyöty on ollut myös diplomityön tekemisessä opitusta kirjoittamisesta ja tiedon hakemisesta; tutkimuksen tekeminen ja raportoiminen on oikeasti hyödyllinen ja monessa kohtaa sovellettava taito asiantuntijatehtävissä.

Ehkä parhaita ihan opiskeluun liittyviä muistoja on viimeisenä kurssina diplomityön tekemisen lomassa käymäni Esa Saarisen pitämä kurssi Filosofia ja systeemiajattelu. Se oli sisällöltään ja toteutukseltaan niin täysin erilainen kaikkiin muihin kursseihin verrattuna. Se luentojen hyväntuulisuus ja positiivisuus oli tarttuvaa.

Parasta aikaa minulle opiskelijana olivat maisterivaiheen opinnot, jotka suoritin päätoimisena opiskelijana. Oli ihanaa, kun sai keskittyä vain opintoihin, kun kaikki muut opinnot olin aiemmin suorittanut työn ohessa.

Heti valmistumiseni jälkeen työskentelin pari kuukautta vuokrausasiantuntijana, sen jälkeen puolitoista vuotta asiantuntijana Maanmittauslaitoksen projektissa, jonka jälkeen siirryin maanmittausinsinööriksi (DI) Porvooseen arviointitoimitusten pariin, jossa työskentelen tällä hetkellä.

Työpäivät maanmittausinsinöörin tehtävissä ovat mukavan vaihtelevia. Tänään aloitin työpäiväni Vihdissä järven rannalla, kun kävimme kartoittajan kanssa tutustumassa paikan päällä kiinteistöön vesijätön lunastustoimituksen valmistelua varten. Sen jälkeen ajoin kotiin ja osallistuin Skypen välityksellä kahteen palaveriin. Näiden lisäksi ehdin tekemään toimituksen valmisteluun liittyviä tehtäviä sekä keskustelemaan kollegan kanssa puhelimessa.

Toivon voivani syventää osaamistani maanmittausalalla. Olen työskennellyt suurimman osan työelämästäni kiinteistöliiketoiminnan parissa. Diplomityön myötä siirtyminen Maanmittauslaitokselle on antanut uuden näkökulman kiinteistöalaan. Edelleen pidän alan tehtävien konkreettisuudesta sekä yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta. On motivoivaa tuntea työskentelevänsä yhteiskunnan toimivuuden kannalta tärkeiden asioiden parissa.

Neuvoni uusille kiinteistötalouden opiskelijoille on, että kannattaa tutustua opiskelukavereihin, sillä heihin tulee törmäämään usein myös työelämässä. Kannattaa myös olla kiinnostunut vähän kaikesta ja yrittää löytää opiskeltavista asioita yhteys käytännön elämään.

Lue lisää ohjelmasta

Students in a lecture hall

Real Estate Economics, Master of Science (Technology)

Valtaosa vuotuisista globaaleista investoinneista kohdistuu kiinteistöihin ja suurin osa kansallisvarallisuudesta on sidottu kiinteistöihin. Kaupungistumien kiihdyttää rakentamista ja synnyttää kasvavaa tarvetta kiinteistötalouden asiantuntijoille. Kiinteistötalouden maisteriohjelma sopii sinulle, jos haluat työskennellä kiinteistömarkkinoihin, kiinteistösijoittamiseen tai kiinteistöjen kehittämiseen liittyvissä tehtävissä. Kiinteistötalouden maisteriohjelmasta saat kattavat tiedot ja taidot, joita tarvitaan kiinteistöjen koko elinkaaren hallintaan.

Koulutustarjonta