Ihmiset

Alumni Ilari Ranta-Ahosta piti tulla arkkitehti, mutta LVI-tekniikka veikin mennessään

Ilari Ranta-Ahon parhaat opiskelumuistot liittyvät hyviin opiskelukavereihin. Hän neuvoo myös uusia opiskelijoita verkostoitumaan ja tutustumaan kanssaopiskelijoihin.
Ilari Ranta-Aho wakeboarding

Opiskelin Aallossa DI-tutkinnon energia- ja LVI-tekniikan koulutusohjelmassa, pääaineenani LVI-tekniikka. Olen aina ollut kiinnostunut rakentamisesta ja rakennusalasta. Alun perin minusta ”piti” tulla arkkitehti ja olinkin jo hakemassa opiskelemaan arkkitehdiksi. Esitehtäviä tehdessä minulle tulikin fiilis, että ehkä tämä ei sittenkään ole minun juttuni. Rakennusala tarjoaa myös paljon muitakin haasteita.

Ennen Aaltoon pääsyä opiskelin Mikkelin ammattikorkeakoulussa LVI-tekniikkaa. LVI-tekniikassa minua kiinnosti hyvien työllistymismahdollisuuksien ohella myös sen monipuolisuus. Ala on laaja ja käsittää paljon erilaisia teknillisiä osa-alueita. Lisäksi nykyisissä tehtävissäni pääsen myös monella tapaa vaikuttamaan arkkitehtuuriin esim. energiatehokkuuden näkökulmasta.

Aallossa LVI-tekniikan opiskelu syvensi aiemmin opiskeluissa ja työelämässä saatuja tietoja. Kävin Aallossa myös paljon esiintymiseen sekä työelämän viestintään liittyviä asioita, jotka tukevat nykyistä työtäni.

Hyviä muistoja opiskeluajoistani on paljon ensimmäisistä viikoista alkaen. Oli paljon hyviä bileitä, mutta varmaan parhaat muistot ovat opistojen suorittamisesta hyvässä seurassa. Vietimme pitkiä iltoja kavereiden kanssa keittiönpöydän ääressä laskareita vääntäessä.

Parhainta opiskelujen näkökulmasta on ehdottomasti ollut diplomityön tekeminen hormivaikutuksen hallinnassa korkeassa rakentamisessa. Jatkan edelleen tämän mielenkiintoisen aiheen parissa työskentelyä ja teorian syventämistä.

Valmistumiseni jälkeen olen työskennellyt projektipäällikkönä ja ryhmäpäällikkönä Ramboll Finlandissa LVI-sektorilla. Virallinen tittelini on Ryhmäpäällikkö, mutta päivittäinen työskentely koostuu pääosin korkean rakentamisen asiantuntijatehtävistä.

Tällä hetkellä olen 100% etätöissä. Projektien kaikki palaverit ovat nykyään virtuaalisesti ja teen pääasiassa asiantuntijatehtäviä, joten etätyöskentely on loistava vaihtoehto minulle tällä hetkellä. Ohjaan ja opastan tiimiäni hallinnollissa asioissa virtuaaliyhteyksien välityksellä säännöllisesti. Etätyön avulla säästän vähintään tunnin autossa istumista päivittäin, joten aikaa jää enemmän harrastuksille ja perheelle.

Tulevaisuudensuunnitelmissani on oman talon rakentamien ja jatko-opiskeluihin hakeminen. Lisäksi aion hakea kansainvälistä työkokemusta, kunhan maailman tilanne taas sen sallii.

Minun vinkkini opintojaan aloittaville opiskelijoille on, että ihmiset, joiden kanssa suoritat opintoja ovat myös myöhemmin kollegojasi – verkostoidu ja ole alusta asti reilu, auttavainen ja tunnollinen muita kohtaan. Yksin ei opiskelu- ja työelämässä pärjää edes huippusuorittajat.

Tutustu maisteriohjelmaan

Students in the house lab with test dummy

Energy in Buildings and Built Environment - Advanced Energy Solutions, Master of Science (Technology)

Tiesitkö, että tällä hetkellä rakennusten osa primäärienergian loppukulutuksesta on 40 % ja sähkönkulutuksesta noin 50 %?

Master's Programme in Advanced Energy Solutions on erinomainen valinta sinulle, jos haluat tehdä osasi ilmastonmuutoksen, sisäilman laadun ja muiden yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisemiseksi. Opiskelemalla tehokasta energiankäyttöä rakennus- ja talotekniikassa sekä LVI-järjestelmien suunnittelua voit tehdä töitä kestävien ja mukavien sisätilojen puolesta.

Koulutustarjonta