Elokuvataiteen laitos (ELO)

Action! -hanke 2019-2022 perustietoa

Kuva: Unto Rautio

Action! -hankkeen tavoitteena on edistää naispuolisten ammattilaisten työllistymistä audiovisuaalisella alalla, kehittää toimenpiteitä esteiden poistamiseksi ja tukea työllistämistoimia sektorilla. Viimeisten vuosien aikana on käynyt selväksi, että sukupuolten tasa-arvo Suomen audiovisuaalisella alalla toteutuu huonosti tai ei lainkaan. Epätasa-arvo on ilmeinen este ja naisten potentiaali käyttämätön mahdollisuus.

Tasa-arvoon liittyvää tietoa ei ole riittävästi saatavilla, sillä alalla toimivat tahot eivät ole pitäneet tilastoja. Tämä kertoo kiinnostuksen puutteesta ja julkisten toimijoiden kohdalla lain saneleman päätösten sukupuolivaikutusten arvioinnin laiminlyönnistä.

Kansalliset ja kansainväliset tutkimukset osoittavat, että vaikka naisia ja miehiä koulutetaan alalle yhtä paljon, naisten ohjaamille ja tuottamille elokuville ohjautuu vain neljännes elokuvan julkisesta tuesta. Tilanne on sama Euroopassa ja eri tahot ovat julkaisseet toimenpideohjelmia alan tasa-arvotilanteen korjaamiseksi.

Hanke keskittyy näiden esteiden poistamiseen suomalaisella audiovisuaalisella alalla. Toimenpideohjelma koostuu mentoroinnista, ammattilaisuuden kehittymistä ja työllistymistä tukevista työkaluista, päättäjille suunnatusta ns. unconscious bias – koulutuksesta, hankehautomosta, tutkimuksesta, tilastoinnin kehittämishankkeesta ja tiedottamisesta.

Kolmevuotinen (2019-2022) hanke toteutetaan Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun Elokuva- ja lavastustaiteen laitoksessa yhteistyössä Women in Finland and Television Finland (WIFT Finland) ry:n kanssa.

Action! -hankkeen tiedotteet, uutiset ja raportit