Alumneille

Ilmasto- ja energia-asiat ovat lähellä Sanna Syrin sydäntä

Sanna Syri on toiminut Aalto-yliopistossa energiatekniikan ja -talouden professorina insinööritieteiden korkeakoulussa vuodesta 2010. Sitä ennen hän oli kahdeksan vuotta VTT:llä energiajärjestelmien ja sähkömarkkinoiden tutkimuksessa. Sanna teki väitöskirjansa vuonna 2001 ilmansaasteiden leviämismalleista ja tutki aihetta silloisessa työssään Suomen ympäristökeskuksessa.
Sanna Syri

Sanna kertoo, ettei suuntautuminen tekniikan alalle ei ollut kouluaikoina itsestäänselvyys: ”Olin peruskoulussa ja lukiossa hyvä sekä matematiikassa että kielissä. Ajattelin, että tekniikan alan ammatit ovat monipuolisempia ja paremmin palkattuja kuin mihin kielten opiskelusta yleensä päädytään. Ajattelin myös, että tekniikan alalla toivottavasti saisi käyttää kielitaitoa työssään. Se osoittautui hyvin oikeaksi arveluksi jo 1990-luvulla! Päädyin opiskelemaan teknillistä fysiikkaa, sillä sen sisällä oli vielä monenlaisia syventymisvaihtoehtoja. Kun aloin toisen vuoden keväällä lukea ensimmäisiä kursseja energia-asioista ja energia-alan ympäristönsuojelusta, tiesin heti löytäneeni oman alani! Sillä tiellä olen nyt ollut 27 vuotta, ja ala on vuosi vuodelta vain kiinnostavampi."

Sanna onkin sittemmin saanut työssään käyttää kielitaitoaan, juuri kuten toivoikin. Hän teki diplomityönsä Kalifornian yliopistolla ja oli jo sitä ennen ollut kaksi kesää töissä Sveitsissä. Sanna kertoo myös olleensa nuorena tutkijana 1,5 vuotta töissä kansainvälisessä systeemianalyysin tutkimuslaitoksessa Wienissä: ”Wienissä työkieli oli englanti, mutta toki elämä oli paljon antoisampaa, kun ymmärsi maan omaa kieltä. Olen tehnyt työtä ilmansaasteiden vähentämisen parissa myös Venäjän kanssa ja venäjän perusteiden osaaminen teki matkoista ja kollegoihin tutustumisesta mukavampaa.” Sanna onkin erittäin iloinen siitä, että maisteriopetus Aalto-yliopistossa on hyvin kansainvälistä.

Sanna suoritti yliopistotutkintonsa Teknillisessä korkeakoulussa (TKK). Vapaus valita itseä kiinnostavia oppiaineita oli hänelle korvaamattoman tärkeä asia – juuri sen ansiosta Sanna löysi oman alansa. Hän kannustaakin pitämään tästä käytännöstä kiinni Aalto-yliopistolla. ”Parhaat opiskeluajan muistotkin taitavat olla juuri sitä iloa, joka syntyi, kun sai lukea itseä todella kiinnostavia asioita. Toki opiskeluaikana syntyneet ystävyyssuhteet ovat myös tärkeitä ja hienoja asioita.”, Sanna muistelee.

Yhtenä opiskeluajan parhaimpana antina Sanna kokee systeemianalyyttisen ajattelun kehittymisen TKK:n matematiikan kurssipaketteja suorittaessa ja sanoo sen olleen hänen ehkä tärkein ”yleistyökalunsa” nykyisessä tutkimustyössään. Sanna kertoo, että myös koodaamisen perusteiden oppiminen oli tärkeää: "Ensimmäiset seitsemän vuotta työelämästäni perustui siihen, että koodasin itse tietokonemallit.”

Tekniikan alan professorin työn rinnalla Sanna on myös suurperheen äiti. Hänellä on neljä lasta, joista yksi on kotoisin Afganistanista. ”Hän on reipas yläastetta käyvä nuorimies. Olen itsekin hämmästynyt siitä, miten rauhallista elämä nelilapsisessa perheessä on, vaikka kolme neljästä on teini-iässä.”, Sanna kertoo.

Vapaa-ajallaan Sanna nauttii luonnosta ja kannustaakin kaikkia etsimään kokemuksia ja elämyksiä luonnosta. ”Espoossakin on tarjolla upeita luontoelämyksiä kirjaimellisesti kivenheiton päässä kaupungin liikenneväylistä ja kerrostaloista. Nämä lähielämykset ovat usein parempia kuin mitä ruuhkaisista kaukolomakohteista löytää.”, hän kertoo. Sanna mainitsee, että vaikkapa kajakilla melominen tyynessä säässä Suomen luonnosta nauttien on elämys, jonka hän soisi jokaisen kerran kokevan elämässään.