Yrittäjyys ja innovaatiot

Entä jos yrittäjyysopinnot olisivat avoimia kaikille?

Viime vuosina startup-yhteisö on keskittynyt innostamaan ja inspiroimaan seuraavan sukupolven yrittäjiä. Nyt on aika kääriä hihat ja ryhtyä hommiin. Haluamme varmistaa, että jokainen, joka on kiinnostunut jostakin hankkeesta, tuotteesta, palvelusta tai jopa oman yrityksen perustamisesta, ei ole ainoastaan innostunut, vaan myös kykenevä ryhtymään itse toimeen.
AaltoSlush7

Maailmassa, joka muuttuu nopeammin ja nopeammin, paras tapa ennustaa tulevaa on osallistua sen rakentamiseen itse. Kokemuksemme mukaan yrittäjät ja yrittäjän tavoin ajattelevat ihmiset ovat näiden rakentajien parhaimmistoa. He ovat rohkeita ihmisiä, joilla on seikkailuhenkeä ja jotka tekevät sen sijaan, että jäävät kotiin epäröimään.

Käytännönläheistä tietoa ja oppia nykyaikaisesta yrittäjyydestä voi kuitenkin olla vaikea löytää. Monet startup-yritysten perustajat ovat innokkaita jakamaan tarinoitaan, mutta suuri osa käytännönläheisestä perustiedosta on hajallaan verkossa tai piilossa teknologiakonferenssien sisäpiirien kokouksissa. Pahimmassa tapauksessa tätä tietoa ei jaeta lainkaan, koska oletetaan, että se on jo kaikkien tiedossa.

Uskomme, että 2020-luvulla startup-yrityksen perustamisessa onnistuminen ei saisi riippuua Googlen käyttötaidoistasi, tai mikä vielä pahempaa, siitä, kenet tunnet.

Siksi me - Aalto Ventures Program, Kiuas, Maki.vc ja Reaktor - loimme Starting Upin. Se on ilmainen, kaikille avoin yliopistokurssi, joka opettaa startup-yrittäjyyden perusteita. Kurssi tarjoaa käytännön työkaluja ja perustietoa kaikille, jotka haluavat rakentaa startupin sellaisen ongelman ympärille, jonka he haluavat ratkaista – tai vain oppia lisää yrittäjähenkisestä ajattelutavasta. Ihmiset ovat erilaisia. Kurssin avulla voimme varustaa monipuolisen joukon ihmisiä heille sopivilla yrittäjyyden työkaluilla.

Ajatuksena oli alusta alkaen pitää kurssi kokonaan verkossa. Tällä tavoin kuka tahansa voi suorittaa kurssin asuinpaikasta riippumatta, itse valitsemanaan ajankohtana. Tämä päätös on osoittautunut korvaamattoman tärkeäksi. Laadukkaan verkkokoulutuksen tarve on tällä hetkellä ehkä korkeampi kuin koskaan, ja jos Starting Up pystyy vastaamaan jopa osaan tästä tarpeesta, olemme tyytyväisiä.

Aalto-yliopiston kurssin tekee erityiseksi se, että sen takana ovat opiskelijat, jotka ajattelivat, että startup-yhteisö kaipaa uusia tuulia. Kurssimateriaalin on kehittänyt heidän kanssaan yhteistyössä joukko tunnettuja pohjoismaalaisia yrittäjiä. Työn tulos, joka julkaistiin alunperin Slushissa vuonna 2019, on yhdeksän luvun tietopaketti perustermeistä syvällisempiin aiheisiin, kuten ongelmien tunnistamiseen sekä markkinastrategiaan, maustettuna haastattelemiemme yrittäjien tosielämän tarinoilla. Niille, jotka ovat jo valmiiksi innostuneita, toivomme tarjoavamme konkreettisia työkaluja aloittamiseen. Ja niille, jotka eivät vielä tiedä, mitä startup-yhteisö voisi heille tarjota, toivomme voivamme oikoa ainakin joitakin yleisimpiä väärinkäsityksiä ja ennakkoluuloja.

Uskomme, että olemme tehneet hyvää työtä – ja meillä on todisteita. ”Starting Up -kurssi tiivistää välttämättömän tiedon yrityksen perustamisesta yhdeksään osaan. Käytännön näkemyksiä täydennetään syvällisemmällä pohdinnalla ja menestyvien startup-yrittäjien tarinoilla, mikä tekee kurssista jatkuvasti kiinnostavan”, sanoo Emilia Xue, yksi yli 10 000 opiskelijasta, jotka ovat jo osallistuneet kurssille.

Ennen kaikkea halusimme Starting Up -kurssin luomalla varmistaa varmistaa, että mikään hieno idea ei jää toteuttamatta perustietojen saatavuuden puutteen vuoksi.

Haluamme rikkoa startup-kuplan ja kutsua uusia, kuplan ulkopuolisia ihmisiä mukaan. Kun kupla rikkoutuu, asiat saattavat näyttää hieman sotkuisilta, mutta lopulta huomaamme, että se on oikeastaan mahtavaa.

Siksi kurssi on ja tulee aina olemaan ilmainen. Ainoa toiveemme on, että kerrot siitä jollekulle yllättävälle ihmiselle, jollekulle oman kuplasi ulkopuoliselle – ja kuka tietää, saatat nähdä, että asiat alkavat kuplia.

Aalto Ventures Program ja Kiuas