Yrittäjyys ja innovaatiot Aalto-yliopistossa

Entä jos pandemia on tulikoe luovuudellemme?

Tuotekehitys on joukkuelaji, joka vaatii luovaa yhteistyötä yrittäjien ja sidosryhmien välillä. Kun epidemiatilanne edelleen ravistelee markkinoita ja yritysten toimintatapoja, nopeasti läpiviedyt brändäykset, uudet myyntikanavat ja odottamattomat markkinaraot voivat toimia vastauksena pitkittyvään koronakriisiin.
AaltoSlush2

Olemme tutkineet Design Factorylla kokeilujen ja suunnittelun tarpeita ja käytäntöjä elintarvike- ja juomateollisuudessa sekä pk-yrityksissä kansainvälistymisen keskellä monialaisessa DesignBites -tutkimusprojektissa. Seuraavissa esimerkeissä tuodaan esiin uusia ratkaisuja ja havainnollistetaan tapoja, joilla yrittäjät ovat yhdistäneet voimansa vastatakseen haasteeseen.

Hyvin ajoitettuja muutoksia

Yritykset ovat mukautuneet nopeasti uuteen tilanteeseen – uudelleenbrändäyksiä, radikaaleja tuotannon muutoksia ja luovia uusia ratkaisuja. Esimerkiksi Espoon Oma Panimo muutti 8000 pulloa ravintoloille ja kesäfestivaaleille tarkoitettua olutta Poikkeustila-merkkituotteeksi ja vältti näin pullojen joutumisen myymättömien tuotteiden varastoon.

Yksittäisten uusien tuotteiden lisäksi niputettu tuotteita erikoistilauksiin ja räätälöity neverkkotilauksia varten. Suklaayritys Chjoko lanseerasi Karanteeniboksinsa ja Kakola Brewing Company on myynyt omia Sissikassi-pussejaan, jotka koostuvat valikoimasta erilaisia ​​oluita.

Jotkut muutokset ovat läpäisseet koko tuotantoprosessin. Tuotannon siirtäminen käsinpuhdistusaineisiin ja desinfiointiaineisiin on ollut maailmanlaajuinen trendi, etenkin juomayritysten ja tislaamojen keskuudessa.

Uudet myynti- ja jakelukanavat

Sosiaalinen etäisyys ja muut erilaiset turvallisuusmääräykset ovat väliaikaisesti muuttaneet tapaamme käydä kaupoissa, kahviloissa ja ravintoloissa. Myös yritykset ovat ajan hengessä muuttaneet tapaa, jolla asiakkaat voivat ostaa ja noutaa tilattuja tuotteita.

Otaniemessä toimiva Fat Lizard -panimo välitti selkeät ohjeet siitä, kuinka asiakkaat voivat tilata tuotteita ennakkoon verkossa ja noutaa valmiiksi pakatut laatikot alueella sijaitsevasta "kioskista" astumatta ollenkaan sisätiloihin. Verkkokaupan perustaminen tai jopa tilausten vastaanottaminen Instagramin kautta on ollut suosituimpia keinoja torjua laskevaa myyntiä.

Voimien yhdistäminen

Turvallisuus on joukkuelaji myös sosiaalisen etäisyyden aikakaudella. Monet yrittäjät markkinoivat ja tarjoavat näkyvyyttä muiden pienten yritysten tuotteille ja valaisemaan tilanteen hankaluutta kaikille läpi pienten yritysten kirjon. He ovat myös ryhtyneet toimiin yhteistyön tekemiseksi siirtymällä sanoista tekoihin. Esimerkkinä yhteistyöstä on  Kaffa Roasteryn kehittämä Tue pientuottajaa -alusta, joka antaa avun tarpeessa oleville pienille yrityksille näkyvyyttä ja tarjoaa asiakkaille suoran kanavan ostaa heidän tuotteitaan verkossa.

Pakastettuja acai-marjapakkauksia valmistava ja jakava yritys Palms & Berries yllätti asiakkaansa piilottamalla Pinoa-yrityksen auringonkukan versoja mukaan viikoittaiseen pakettiinsa. Lukuisten Instagram-tarinoiden perusteella asiakkaat ottivat ”salakuljetuksen” hyvin vastaan.

Myös panimoyhteisö on jälleen kerran osoittanut joukkuehenkeään. Tempaukset ovat vaihdelleet virtuaalisista haasteista toisten panimoiden tuotteiden myyntiin eri puolilla Suomea sijaitsevissa anniskeluravintoloissa. Panimoala on myös vienyt yhdessä eteenpäin neuvotteluja oluen verkkomyynnin sallimiseksi tilanteen helpottamiseksi.

Virtuaaliset kokemukset

Säännöllisen kasvokkain tapahtuvan kanssakäymisen sijaan yritysten on täytynyt sopeutua karanteeniin siirtämällä palvelunsa verkkoon. Käsityöpanimot, kuten Ruosniemen Panimo ja Moose On The Loose Brewing Co., aloittivat virtuaalisten panimokierrosten ja interaktiivisten maistelutilaisuuksien järjestämisen heti epidemian alkuvaiheessa. Nämä tapahtumat toimivat Instagramin ja Facebookin live-alustojen kautta.

Kun baarit, ravintolat ja klubit joutuivat sulkemaan, syntyi valtava sosiaalisten tilojen ja kohtaamisten vaje. Tämän aukon paikkaamiseen tarttui luova toimisto Bob the Robot, joka avasi kaikille avoimen virtuaalisen baarin ja ajanviettopaikan. Konsepti oli alun perin yrityksen sisäinen mutta selaajennetaan kattamaan niin pubi, yökerho, kahvila, kokoushuone kuin karaokebaarikin.

Kun elämä pyörii nyt kodin ympärillä, aika on otollinen myös vapaa-ajan aktiviteettien lisäämiselle kotioloissa. Monet yritykset tarjoavat omiin tuotteisiinsa perustuvia vinkkejä ja ruokareseptejä, mutta jotkut linkittävät tuotteitaan vielä tiukemmin palvelunäkökulmaan. Good Guys Kombucha on perustanut kombuchan online-panimoistuntoja, jotka opastavat käyttäjiä ruoanlaittokurssityyliin.

Nämä esimerkit osoittavat, että epidemia-ajan kokeilut voivat johtaa uudenlaisiin luoviin ratkaisuihin – kenties pysyvästi. Toivottavasti ne tuovat meille kaikille inspiraatiota tottumusten ja tapojen uudelleentarkasteluun!

Maria Mikkonen, Aalto Design Factory

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu