Yhteistyö

Aalto International Talent -ohjelma käynnistyi jälleen

Aalto International Talent Programme kokoaa yhteen Aalto-yliopiston kansainvälisiä opiskelijoita ja suomalaisia yrityksiä.
Talent

Aalto International Talent -ohjelma käynnistyi jo toista kertaa keskiviikkona 20. tammikuuta. Ohjelmaan osallistuville Aalto-yliopiston opiskelijoille nimetään mentoriyritys, jonka rekrytoijia ja asiantuntijoita sekä yrityksessä työskenteleviä yliopiston alumneja he tapaavat kevättalven ajan. Vapaamuotoisissa ryhmätilaisuuksissa käsitellään erilaisia työelämään, uraan ja alaan liittyviä teemoja.

Ohjelmaan valittiin tänä vuonna 156 opiskelijaa Aalto-yliopiston kaikista korkeakouluista. Yrityksistä ja yhteisöistä mukana ovat Wärtsilä, Konecranes, PwC, Nokia, F-Secure, Genelec, Murata Electronics, Espoon kaupunki, ABB ja Digitalist Group.

F-Securen tekoälyn yksiköstä vastaava Aalto-yliopiston alumni Matti Aksela kertoi, miksi F-Secure osallistuu ohjelmaan.

"Opiskellessani pohdin usein opintojen jälkeistä aikaa ja tulevaa työtäni. Haluan kertoa opiskelijoille, mitä olen nähnyt vuosien aikana omalla toimialallani ja minkä tyyppisillä osaamisalueilla odotan olevan painoarvoa lähitulevaisuudessa. Toivon, että se voisi auttaa opiskelijoita heidän omissa työelämään liittyvissä pohdinnoissaan. Työskentelen myös rekrytoinnin parissa, ja haluaisin auttaa opiskelijoita kuvaamaan omia vahvuuksiaan paremmin työnhakuprosesseissa. Se myös auttaa minun kaltaisiani työnantajia löytämään lahjakkaat uudet työntekijät. Odotan innolla Aalto International Talent -ohjelmaa ja mielenkiintoisia keskusteluja."

Aksela johtaa kolmea mentorointiryhmää ohjelman aikana.

Tapahtuman avasi virallisesti Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä, joka kiitti ohjelmaa Aalto-yliopiston kansainvälisten osaajien saattamisesta yhteen suomalaisten yritysten kanssa.

”Me Aallossa pidämme monimuotoisuutta valtavana voimana. Kansainväliset opiskelijat ja kulttuurinen monimuotoisuus ovat jokapäiväisen toimintamme ydin”, Niemelä totesi.

"Olen ylpeä voidessani sanoa, että Aalto on noussut yhdeksi Manner-Euroopan kansainvälisimmistä yliopistoista. Meillä on opiskelijoita yli sadasta maasta, 40 prosenttia akateemisesta henkilökunnastamme tulee Suomen ulkopuolelta, ja Times Higher Education luokitteli meidät äskettäin maailman 37. kansainvälisimmäksi yliopistoksi."

"Olemme erityisen tyytyväisiä suureen tohtoriopiskelijoiden määrään tämän vuoden International Talent -ohjelmassa – suomalainen yhteiskunta tarvitsee teitä.”

Koulutus polkuna suomalaiseen yhteiskuntaan: Genelecin toimitusjohtaja Siamäk Naghian

Tapahtuman puhujavieraana toimi Genelecin toimitusjohtaja Siamäk Naghian, joka nimettiin viime vuonna Sähkötekniikan korkeakoulun vuoden alumniksi. Iranista kotoisin oleva Naghian korosti suomalaisen yliopistokoulutuksen olleen merkittävä tekijä hänen matkallaan suomalaiseen yhteiskuntaan ja työelämään. Naghian jakoi henkilökohtaisiin kokemuksiinsa perustuvia huomioita siitä, miten menestyä Suomen työmarkkinoilla kansainvälisenä työnhakijana.

Hän korosti suomen kielen opettelemisen tärkeyttä alusta alkaen: Naghian itse kertoi olevansa iloinen siitä, että hän joutui opettelemaan suomea jo opintojensa aikana. Hän neuvoi opiskelijoita myös aktiivisesti tutustumaan niin suomalaiseen kulttuuriin, yhteiskuntaan ja sen arvoihin kuin lakeihin ja sosiaaliseen järjestelmään yleensä.

Elämää Suomessa helpottaa, kun on utelias ja osoittaa haluavansa oppia lisää suomalaisuudesta. Tämä myös varmasti herättää positiivista huomioita työnantajien keskuudessa.

Suomeen tutustuminen ei toki ole kansainväliselle työnhakijalle ainoa tie menestykseen. Naghian korosti, että kannattaa myös miettiä omia ammatillisia intohimoja sekä työelämän tavoitteita. Minkälaista on juuri sinun ainutlaatuinen osaamisesi? Millaiset työtehtävät ovat kaikkein palkitsevimpia? Naghian korosti mielekkään urapolun löytämisen merkitystä sekä yksilötasolla että työntekijän näkökulmasta. On tärkeää löytää työnantajaksi yritys, joka tunnistaa ja vaalii työntekijänsä erityisosaamista ja antaa tälle tilaa kasvaa ja oppia jatkuvasti.

Ne yritykset, jotka ymmärtävät monimuotoisuuden ratkaisevan roolin tulevaisuuden kilpailukyvyn rakentamisessa, ovat tulevaisuuden markkinajohtajia– yhdessä Aallon kansainvälisten alumnien kanssa. "Tutustu siis sekä itseesi että työnantajaasi ja oppimispolkusi voi alkaa”, Naghian ohjeisti ja kertoi professorinsa todenneen Naghianin valmistuessa: “Nyt sinulla on lupa oppia.”

Ohjelmaan osallistuvat opiskelijat pitävät sitä täydellisenä mahdollisuutena oppia lisää suomalaisesta työelämästä ja sen tarjoamista mahdollisuuksista.

"Vaikka olen vasta ensimmäisen vuoden opiskelija, haluan ymmärtää miten minun kannattaa valmistautua Suomessa työskentelyyn valmistumiseni jälkeen”, kertoo taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun maisteriopiskelija Giyong Jang

Kemian tekniikan tohtoriopiskelija Elham Khalati pitää ohjelmaa erinomaisena mahdollisuutena aloittaa verkostoituminen aikana, jolloin ihmisten tapaaminen on vallitsevan koronavirustilanteen vuoksi vaikeutunut. ”Yritysten työntekijöiden omakohtaisten kokemusten kuuleminen auttaa meitä suunnittelemaan tulevaisuuttamme. Olemme kaikki samassa tilanteessa. Olemme kaikki uusia Suomessa ja meillä on samat huolenaiheet - yhdessä mentorien kanssa voimme varmasti löytää yhteisiä ratkaisuja.”

Aalto International Talent -ohjelman virtuaaliset ryhmämentorointitilaisuudet jatkuvat keväällä.

Siamak
Siamäk Naghian sai esityksensä jälkeen yllätyslahjan ohjelman vetäjältä Kaisa Paasivirralta.

Kaisa Paasivirta
Projektipäällikkö