Yhteisöllisyyden tukeminen ja edistäminen keskeisellä sijalla Kauppakorkeakoulun uuden rakennuksen suunnittelussa

Muuton jälkeen Kauppakorkeakoulun kaikki laitokset sijaitsevat samassa rakennuksessa.
Kuvassa on Kauppakorkeakoulun uuden rakennuksen kahvila nimeltään Kylteri.

Kauppakorkeakoulun uusi rakennus Otaniemessä valmistuu vuoden 2018 lopussa. Kauppakorkeakoulun henkilöstö muuttaa tiloihin Töölöstä helmikuussa 2019 ja kauppatieteiden maisteri- ja tohtoriopetus järjestetään uudessa rakennuksessa 25.2.2019 alkaen. Rakennusprojektista vastaava varadekaani Timo Saarinen on valinnut rakennuksesta mielestään sykähdyttäviä paikkoja ja esittelee ne seuraavassa meille muille.

BIZ Learning HUB tukee tiimissä tekemistä ja terassi verkostoitumista

”Rakennuksen ensimmäisessä kerroksessa sijaitsee valoisalla paikalla BIZ Learning HUB, jollaisesta on jo hyviä kokemuksia Töölöstä. Tila on mukautuvuudessaan hyvin toimiva erityisesti opiskelijoille ryhmätöiden tekemiseen. Teknisillä ratkaisuilla, kuten isoilla näytöillä ja helposti muunneltavilla kalusteratkaisuilla, tuetaan monimuotoista oppimista, tilan viihtyisyyttä unohtamatta”, Saarinen kertoo.

”Töölön irtaimistosta Otaniemeen tuomme uudelleen verhoiltuina ja maalattuina muotoilija Ilmari Tapiovaaran vuonna 1946 suunnittelemat Domus-tuolit, joita löytyy jatkossa BIZ Learning HUBin lisäksi myös aulatiloistamme. Näin säilyy palanen historiaamme myös uusissa tiloissa”, Saarinen jatkaa.

Kolmannen kerroksen BIZ Lounge & Terrace eli avara neuvottelutila ja terassi tarjoavat upeat näkymät koko kampukselle. Loungessa voi järjestää juhlaviakin tilaisuuksia esimerkiksi yhteistyökumppaneille tai tiimin kesken. Myös opiskelijat voivat varata tilaa.

Monipuoliset ruokailumahdollisuudet

Yhteisöllisyys on huomioitu myös ravintolatiloissa. Heti katutasossa sijaitsevat Restaurant and Wine bar Arvo ja Café Kylteri ovat luontevia kohtaamispaikkoja hyvän ruoan ja juoman äärellä. ”Halusimme valita nimen, joka edustaisi meitä kauppislaisia Otaniemessä. Kylteri on juuri sitä: historiallinen ja voimakas”, Saarinen kertoo nimikilpailun voittajavalinnoista.

Kauppakorkeakoulun uuden rakennuksen ravintola- ja kahvilapalveluista vastaa Sodexo. Restaurant and Wine bar Arvon ravintolasali on avara ja valoisa, joten se taipuu myös tilaisuuksiin ja työskentelytilaksi. Ravintola on auki aina aamiaisesta alkaen ja tarjolla on niin kotiruokaa kuin erikoisuuksiakin, grilliruoka valmistetaan aidossa puuhiiligrillissä. Café Kylteri sijoittuu keskelle rakennusta, aivan luentosalien lähelle, jossa se palvelee aamusta iltaan.

Uuden rakennuksen avajaisia vietetään keväällä 2019

Yli viidenkymmenen vuoden tauon jälkeen kaikki Kauppakorkeakoulun laitokset ovat jälleen saman katon alla uudessa rakennuksessa. Näin ollen myös tilojen toivotaan tukevan ja edistävän yhteisöllisyyttä. Kauppakorkeakoulun uusi rakennus osoitteessa Ekonominaukio 1 on avoin kaikille.

Uuden Kauppakorkeakoulun avajaisia vietetään muuton jälkeen keväällä 2019. Samassa rakennuskokonaisuudessa on silloin toiminut jo yli puoli vuotta Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu ja muutamia Aallon eri korkeakoulujen yhteisiä yksiköitä ja ohjelmia Väre-rakennuksessa, sekä elokuun lopussa avautunut kauppakeskus A Bloc. Koko rakennuskokonaisuuden on suunnitellut Aallon alumneista koostuva Verstas Arkkitehdit pääsuunnittelijanaan Jussi Palva.

”Järjestämme vuoden 2019 aikana kaikille avoimia tilaisuuksia uudessa rakennuksessamme ja toivotamme silloin kaikki lämpimästi tervetulleiksi tutustumaan myös tiloihimme. Toivon, että Kauppakorkeakoulun muutto Otaniemeen tuo mukanaan uusia yhteistyömahdollisuuksia ja että nykyiset yhteistyökuviomme jatkuvat yhtä hyvinä kuin tähän asti”, Saarinen sanoo.

Kerroskartta

• Pohjakerros eli katutaso: Ravintola ja viinibaari Arvo ja kabinetit, Kylteri-kahvila sekä luentosaleja
  • 1. kerros: dekaaniston ja palveluyksiköiden työtilat, markkinoinnin laitos, BIZ Learning HUB, avoin työskentelytila ja kokoustiloja
  • 2. kerros: johtamisen ja tieto- ja palvelujohtamisen laitokset
  • 3. kerros: rahoituksen, laskentatoimen ja taloustieteen laitokset sekä BIZ Lounge ja terassi.

Kuva (yllä): Kylteri-kahvila (Café Kylteri)
Kuva (alla): Ravintola ja viinibaari Arvo (Restaurant and wine bar Arvo)

Kuvassa näkyy Kauppakorkeakoulun uuden rakennuksen Arvo-ravintola.

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.