Väitös: Kestävyyttä edistäviin tekijöihin on kiinnitetty vain vähän huomiota toiminnan tasolla

Institutionaaliset paineet vaikuttavat ympäristölliseen ja sosiaaliseen kestävyyteen.

KTM Rilana Riikkisen 26. toukokuuta Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa tarkastettavan väitöskirjan mukaan ympäristölliset, sosiaaliset ja taloudelliset näkökulmat käsittävästä kestävyydestä on tullut entistä tärkeämpää maailmanlaajuisesti toimiville monikansallisille yrityksille.

"Ympäristöllinen ja sosiaalinen kestävyys ovat olennaisia kansainvälisessä toiminnassa, sillä luonnonvarojen vähentyminen ja työntekijöiden oikeudet ovat tulevaisuuden ratkaisevia maailmanlaajuisia haasteita. Vaikka kestävyyttä edistävät tekijät ovat erittäin tärkeitä monikansallisille yrityksille, niihin on kiinnitetty vain vähän huomiota toiminnan tasolla", Riikkinen sanoo.

”Toiminnan tasolla monikansallisten yritysten kestävyys eroaa muiden yritysten kestävyydestä. Monikansallisten yritysten kestävyyteen vaikuttaa ulkopuolisia tekijöitä ja niiden toimintakykyyn institutionaalisia paineita. Kyky oppia, jota tarkastellaan väitöskirjassa vastaanottokyvyn kautta, ei vaikuta kaikkiin monikansallisten yritysten toiminnan kestävyyden alueisiin. Tämä on ristiriidassa yksittäisten toimijoiden välittävän rooliin kanssa monikansallisten yhtiöiden ostotoiminnassa”, hän jatkaa.

Toiminnan kestävyys esitetään kolmijakoisesti fokuksen, toimialan ja sijainnin kautta. Tämän havainnon tutkimista jatketaan vertaamalla monikansallisia yrityksiä muihin yrityksiin eli ns. ei-monikansallisiin yrityksiin. Tämän jälkeen Riikkinen soveltaa institutionaalista teoriaa ja tutkii institutionaalisten paineiden ja edellä mainittuihin kolmeen tekijään perustuvan kestävyyden suhdetta. Tältä pohjalta havaitaan, että institutionaaliset paineet vaikuttavat ympäristölliseen ja sosiaaliseen kestävyyteen, mutta eivät taloudelliseen suorituskykyyn.

Riikkinen tarkastelee vastaanottokyvyn vaikutusta ympäristöllisiin ja sosiaalisiin kestävyyskäytäntöihin sekä taloudelliseen suorituskykyyn, ja havaitsee, että vain realisoitu vastaanottokyky vaikuttaa sosiaalisen kestävyyden käytöntöihin monikansallisissa yrityksissä.

”Kestävyyteen vaikuttavien ulkoisten tekijöiden (institutionaalisen paineen kautta vaikuttavat) ja sisäisten tekijöiden (vastaanottokyvyn kautta vaikuttavat) välillä monikansallisissa ja ei-monikansallisissa yrityksissä on selkeitä eroja. Tutkimukseni lopussa tarkastelen yhtiötason kestävyyslinjausten ja ostotoimen käytäntöjen mekanismeja ja syitä niiden harjoittamiselle. Prosessi on ylhäältä päin ohjattu; sekä maantieteellinen että tehtävien välinen etäisyys on päätekijä, joka vaikuttaa kestävyyslinjausten ja -käytäntöjen eroihin monikansallisissa yrityksissä”, Rilana Riikkinen kertoo.

Riikkinen hyödyntää tutkimuksessaan sekä kvantitatiivisia (305 eurooppalaisen yhtiön rakenneyhtälömallinnus) että kvalitatiivisia (tapaustutkimus kahdesta suomalaisesta monikansallisesta yrityksestä) tutkimusmenetelmiä.

Rilana Riikkisen väitöstilaisuus perjantaina 26.5. klo 14 alkaen

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa