University Wide Art Studies esittäytyy työpajojen, näyttelyiden, luentojen ja pizzan siivittämänä

Tutustu taiteeseen ja luoviin käytäntöihin 1. ja 2. marraskuuta järjestettävässä ensimmäisessä U-Create-seminaarissa.
screen_shot_2016-10-18_at_10-47-04_fi.png

Monitieteisyys tuntuu olevan jonkinlainen muotisana koulutuksessa. Sen ideaan viitataan usein, mutta sitä on vaikeaa havaita käytännössä. Kuten UWAS-komitean puheenjohtaja ja taiteen laitoksen johtaja professori Kevin Tavin toteaa, "tiedämme, että moni- tai poikkitieteisyys on jotain helposti arvostettavaa mutta jota on vaikeampi todentaa luokkahuoneessa. Opiskelijat tulevat yliopistoon luonnostaan kiinnostuneina jostakin tietystä alasta, mikä on ymmärrettävää. Siksi haluamme, että yliopistolaajuiset taideopinnot (UWAS) on hitaasti hautuva ohjelma. Jotain, johon opiskelijat voivat tulla mukaan omassa tahdissaan."Niinpä UWAS-kurssit suunnitellaan yksi kerrallaan. Kevätlukukaudella 2016 järjestettiin esimmäinen,  professori Tavinin kurssi Introduction to Visual Culture and Creative Ways of Seeing the World, ja nyt suunnitellaan kursseja, kuten Design TheoryAudio Across Disciplines ja Crystal Flowers – jolla perehdytään matematiikan ja kauneuden väliseen yhteyteen.

Kaikkien aikojen ensimmäinen U-Create seminaari käynnistää UWAS ohjelman ja ulottaa keskustelun koko kampukselle. Eri puolilta yliopistoa tulevat Aaltolaiset valmistelevat monipuolisen tapahtuman, joka järjestetään vasta-avatussa Oppimiskeskuksessa (Otaniementie 9, Espoo). Puhujina ovat rehtori Tuula Teeri, opetuksesta vastaava vararehtori Eero Eloranta, taiteesta ja luovista käytännöistä vastaava vararehtori Anna Valtonen, provosti Ilkka Niemelä, Julie Marie Lemon Chicagon yliopistosta ja Christopher Rose Rhode Island School of Art and Design -korkeakoulusta, ja monet muut.

Kaksipäiväisen tapahtuman tarkoituksena on edistää luovuutta, tutkimusta, kokeiluja, taidetta, opetusta ja näyttelytoimintaa. Tekijät lupaavat, ettei kyseessä kuitenkaan ole perinteinen ja väritön luentojen sarja. Kevin Tavin lisää, että "luovuus on asia, jota usein arvostamme tai pidämme välttämättömänä taiteen ja taideopintojen lisäksi myös muilla aloilla. Seminaari pyrkiikin sanoista tekoihin ja tarjoaa foorumin innoittaville näyttelyille sekä opiskelijoiden, vierailevien taiteiljoiden ja tutkijoiden, luennoitsijoiden ja opetushenkilökunnan välisille keskusteluille”. ”Tarjolla on myös ilmaista pizzaa”, professori Tavin naurahtaa.

Täydellinen luettelo UWAS-kursseista, jotka ovat kaikille opiskelijoille avoimia, on saatavissa verkossa osoitteessa uwas.aalto.fi. U-Create-seminaarin ohjelma löytyy osoitteesta uwas.aalto.fi/ucreate.

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Opiskelijoita tutkimassa kirjaston hyllyjen sisältöä
Opinnot Julkaistu:
Two African women working on a project
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Yrittäjyyden sisällyttäminen metsä- ja maatalouskoulutukseen on ratkaisevan tärkeää Afrikalle

Apulaisprofessori Patrick Shulist kehittää yrittäjyyskoulutusta yhdessä afrikkalaisten kumppaneiden kanssa.