Suomen ensimmäisen automatisoidun kaupallisen drone-kuljetuspalvelun pilotti käynnistyy Otaniemessä

Kauppakeskus A Bloc viettää ensimmäistä syntymäpäiväänsä syyskuussa. Juhlan kunniaksi kauppakeskus aloittaa yhteistyön kasvuyritys Third Space Auton kanssa, jonka drone-kuljetuspalvelukokeilu alkaa 9. syyskuuta.
Drone ByDrone Image: Third Space Auto
Drone-kuljetuspalvelu ByDrone A Blocin edustalla. Kuva: Third Space Auto / Aalto-yliopisto

Kauppakeskus A Bloc aukesi yleisölle 30.8.2018 Aalto-yliopiston Otaniemen kampukselle. A Blocin syntymäpäivän kunniaksi keskuksessa järjestetään tarjouksia ja aktiviteetteja syyslukukauden alkajaisviikon ajan 9.-15.9.2019.

Juhlallisuuksien kunniaksi kauppakeskus A Bloc lanseeraa yhteistyössä Third Space Auto -kasvuyrityksen kanssa Suomen ensimmäinen täysin automatisoidun ja kaikille avoimen kaupallisen drone-kuljetuspalvelun pilotin. Kokeilussa on mukana neljä A Blocin liikettä, joiden valikoimia tuotteita voi tilata ja maksaa ByDrone-sovelluksen kautta: Brooklyn Cafe, Fafa’s, K-Market Otaniemi ja Little Bouquet Factory.

”A Bloc on alusta asti tähdännyt tiiviiseen yhteistyöhön yliopistoyhteisön kanssa itse kauppakeskuksen sekä uusien retail-konseptien kehittämisessä. Viime vuonna tutkimme ihmisvirtoja Junction-hackathonissa, tänä vuonna keskitymme uusien kuljetusratkaisujen kehittämiseen dronejen välityksellä. Olemme onnellisia siitä, miten hyvin keskus on otettu Otaniemessä vastaan ensimmäisenä vuonnaan ja aiomme jatkaa pioneerityötämme kauppakeskusten kehittämisessä myös tulevaisuudessa”, sanoo Aalto-yliopistokiinteistöt Oy:n kiinteistösijoitusjohtaja Eetu Ristaniemi.

Tukea paikallisille toimijoille ja laajempi valikoima kuluttajille

Drone-kuljetuspalvelun kehitti Aalto-yliopiston kampuksen startup-keskittymässä A Gridissä toimiva Third Space Auto. Kokeilu alkaa A Blocin syntymäpäiväviikon alussa 9.9.2019 ja jatkuu kolme kuukautta.

”Tavoitteenamme on tuoda huippudroneteknologiaa Otaniemen alueella toimivien vähittäiskauppojen ja logistiikan tarjoajien käyttöön mahdollistaaksemme ruoan ja päivittäistavaroiden kuljetuksen jopa 10 kilometrin säteellä. Dronet tarjoavat nopeamman, ympäristöystävällisemmän sekä tehokkaamman kuljetusvaihtoehdon erityisesti pienille paketeille ja kiireellisille toimituksille. Otaniemessä kuljetusaikamme lentäen on maksimissaan 4 minuuttia”, toteaa Arshia Gratiot, toinen Third Space Auton perustajista.

ByDrone-sovelluksessa asiakas valitsee tilauksen yhteydessä itseään lähinnä olevan toimituspisteen viidestä Otaniemen alueella sijaitsevasta pisteestä. Kuljetus lähtee matkaan A Blocin edustalta tilauksen valmistuttua. Dronet toimivat AI.Pilot-järjestelmällä, jonka ansiosta ne voivat lentää, laskeutua ja nousta ilmaan ilman manuaalista ohjausta. Tavaroiden kuljetus on ilmainen kampanjaviikon ajan.

www.abloc.fi
A Bloc syntymäpäivien Facebook-tapahtuma
Lataa ByDrone-sovellus Google Play -kaupasta

Yhteydenotot
Jatta Reijonen
A Bloc
Kauppakeskusjohto

Arshia Gratiot
Third Space Auto
Founder

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
KY United -jalkapallojoukkue, 2024. Kuva: Eemil Kari
Yliopisto Julkaistu:

Jalkapallojoukkue KY United kohtaa sensaatiomaisesti Käpylän Pallon edustusjoukkueen tiistaina 16.4.2024

KY United saa vastaansa Suomen toiseksi korkeimmalla sarjatasolla pelaavan KäPan Suomen Cupin 3. kierroksella.
Olli Ikkala ja Esa Saarinen
Yliopisto Julkaistu:

Olli Ikkala ja Esa Saarinen löysivät barokkimusiikista ja luennoimisesta yhteisen sävelen

Kohdatessaan Olli Ikkala ja Esa Saarinen keskustelivat uruista ja luentojen tunnelmasta.
Infografiikka sijoituksesta

Aalto-yliopiston taide ja muotoilu maailman 10 parhaan joukossa

Kaikkiaan kuusi alaa ylsi sadan parhaan joukkoon arvostetussa QS-vertailussa.