Shaking up Tech avasi lukiolaisille tekniikan alan rajattomia mahdollisuuksia ja kasvatti huomattavasti kiinnostusta alaa kohtaan

Lukiolaiset kohtasivat tekniikan alan johtajanaisia Shaking up Tech –tapahtumassa Aalto-yliopistolla 11. lokakuuta. Aamupäivän monipuoliset puheenvuorot tekivät vahvimman vaikutuksen lukiolaisiin.
Linda Liukas

Lukiolaiset kohtasivat tekniikan alan johtajanaiset Shaking up Tech –tapahtumassa Aalto-yliopistolla 11. lokakuuta. Aamupäivän monipuoliset puheenvuorot tekivät vahvimman vaikutuksen lukiolaisiin.

200 lukiolaista naista osallistui Shaking up Tech –tapahtumaan Aalto-yliopistossa Tyttöjen päivänä 11. lokakuuta. Aamupäivän puheenvuorot maalasivat kuvaa todella monipuolisista ja innostavista tekniikan alan opiskelu- ja uravaihtoehdoista – raikuvien suosionosoitusten saattelemina.

Shaking up Tech kiinnostaa.

Shaking up Techiin osallistuneiden lukiolaisten kiinnostus tekniikan aloja kohtaan kasvoi huomattavasti tapahtuman ansiosta. Paljon alasta kiinnostuneita on tapahtuman jälkeen yli kaksinkertainen määrä aikaisempaan verrattuna. Vähäisesti tai ei lainkaan tekniikan alasta kiinnostuneiden osuus tipahti lähes kymmenesosaan, kun verrataan osallistujien kiinnostusta tekniikan aloja kohtaan ennen tapahtumaa ja tapahtuman jälkeen.

Ohjelmoija ja kirjailija Linda Liukas rohkaisi puheenvuorossaan lukiolaisia heijastamaan omaa sisäistä maailmaansa ja omia vahvuuksia maailman muuttamiseksi. Tällä tavoin voi löytää oman ainutlaatuisen paikkansa tekniikan alalla.

Päivän muita innostavia puhujia olivat Annu Nieminen The Upright Projectista, Hanna Nikkilä Microsoftilta, sekä energiatekniikan ja -talouden professori Sanna Syri, tilastotieteen professori Pauliina Ilmonen ja CodeBus Africa -projektin vetäjä Irena Bakić Aalto-yliopistosta.

Siinä missä Annu Nieminen kertoi puheenvuorossaan pyrkivänsä arvioimaan yritysten kokonaisvaikutusta maailmaan tekoälyn avulla, Pauliina Ilmonen kuvaili rakkauttaan matemaattisiin lauseisiin ja kaavoihin sekä sitä, miten helppoa tilastotiedolla on kertoa vaihtoehtoisia totuuksia.

Iltapäivän työpajoissa osa lukiolaisista pääsi yhdistämään matematiikkaa ja taidetta, jotkut koodaamaan elämänsä ensimmäistä kertaa ja toiset valmistamaan uudenlaista selluloosapohjaista tekstiilikuitua kierrätysmateriaaleista.

Illan messuosuuden aikana lukiolaiset pääsivät Aallon opintovaihtoehtojen ja opiskelijaelämän lisäksi tutustumaan tapahtuman yhteistyöyrityksiin sekä Valo Motionin digitaaliseen kiipeilyseinään, joka kaupallistettiin Aalto-yliopiston tutkimushankkeen pohjalta ja on levinnyt kymmeniin maihin ympäri maailmaa.

Shaking up Tech järjestetään myös vuonna 2019.

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.