Seminaari ”Industrial Modernisation. Is it possible to boost innovations in Russia?” järjestettiin Moskovassa syksyllä 2011

Suomen ja Venäjän välisen tiede- ja teknologiakomission Yhteiskuntatieteiden työryhmän syysseminaari järjestettiin Moskovassa 27.10.2011

Vuosittainen syysseminaari järjestettiin samanaikaisesti Finnish Business in Moscow -päivien kanssa. Seminaarissa käsiteltiin Venäjän innovaatiopolitiikkaa sekä keskusteltiin siitä, miten innovaatiopolitiikka ja toimintaympäristö näyttäytyvät Venäjällä. Lisäksi seminaarissa pohdittiin, mikä on mahdollisesti suomalaisyritysten merkitys venäläisessä innovaatiotoiminnassa ja toimintaympäristön kehittymisessä.

Tervehdyspuheenvuoron seminaarissa esittivät työryhmän Suomen puolen puheenjohtaja Prof. Riitta Kosonen, Venäjän tiedeakatemian varapuheenjohtaja Akateemikko A. Nekipelov sekä suurlähettiläs Matti Anttonen Suomen Moskovan suurlähetystöstä. Lisäksi seminaarissa puhuivat Prof. Kari Liuhto (Director, Centrum Balticum Foundation), Sergey Balandin (General Chair of FRUCT), Tapani Ryhänen (Director and Head of Eurolab, Nokia Research Center), Vladimir Ivanov (Deputy Scientific Secretary of RAS Presidium), Natalia Ivanova (Deputy Director, Institute of World Economy and International Relations of RAS), Nikolay Komkov (Head of the Laboratory of Governance of Scientific and Technological Development, Institute of Economic Forecasting of RAS), Elena Lenchuk (Head of the Centre for Innovation Economy, Institute of Economics of RAS) sekä Erkki Kaukonen (Research Director, Research Unit for Science, Technology and Innovation Studies, University of Tampere).

Seminaarin järjestivät yhteistyössä Suomen Akatemian rahoittama Suomen ja Venäjän välisen työryhmän Yhteiskuntatieteiden työryhmä sekä Venäjän tiedeakatemia.

Lisätietoa seminaarista (mm. seminaariesitykset): http://www.issras.ru/seminar_2011/programme.php

Lisätietoa: Prof. Riitta Kosonen [email protected]

Vasemmalta Matti Anttonen, Riitta Kosonen ja A. Nekipelov (kuva: Kirill Nikitin)

Seminaarin yleisö (kuva: Kirill Nikitin)

Kari Liuhto (kuva: Kirill Nikitin)

Erkki Kaukonen (kuva: Kirill Nikitin)

Tapani Ryhänen (kuva: Kirill Nikitin)

Sergey Balandin (kuva: Kirill Nikitin)

A.Nekipelov ja Riitta Kosonen (kuva: Niina Saloranta)

Min-Kyu Paek
Nimitykset Julkaistu:

Min-Kyu Paek on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian tekniikan ja metallurgian laitokselle.
Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.