Puolustusvoimat, Palkeet ja Sote Uusimaan vammaispalveluiden kehittäjät mukana hackathon-kurssilla

130 opiskelijaa ideoi ja toteuttaa digitalisaatioprojekteja.
Opiskelijatiimit aloittivat julkisen sektorin organisaatioiden tarjoamien haasteiden työstämisen Design Factorylla 31.10. Kurssin finaali on 14.12.

Aalto-yliopisto järjestää loka-joulukuussa 2017 monitieteisen kurssin yhdessä Accenturen ja valittujen julkisen sektorin organisaatioiden kanssa. Kurssi polkaistiin käyntiin 31.10. Design Factorylla Otaniemessä tapahtumalla, jossa organisaatioiden haasteisiin tutustuttiin esityksin ja palvelusuunnitteluharjoituksin.

Kurssille, joka järjestetään nyt jo kolmatta kertaa, lähti mukaan kolme organisaatiota: Puolustusvoimat, Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus Palkeet ja Sote Uusimaan vammaispalveluiden kehittämiseen keskittyvä yhteistyöryhmä. Jälkimmäisen yhteistyöryhmän muodostavat Apotti-hanke, joka on laaja-alaiseen sosiaali- ja terveydenhuollon muutokseen tähtäävä järjestelmähanke, Helsingin kaupunki sekä Eteva-kuntayhtymä, joka on Suomen suurin vammaisalan osaamiskeskus.

26 monitieteistä opiskelijatiimiä, kuusi haastetta, 45 päivää

Puolustusvoimat odottaa tiimeiltä ratkaisuja henkilökunnan paperityön vähentämiseksi ja prosessien järkeistämiseksi, jotta asepalveluksen tehokkuus nousisi uudelle tasolle. Toinen toimeksianto liittyy asepalvelukseen astuvien nuorten valmiuksien nostamiseen. Tavoitteena on saada estettyä tai ainakin vähennettyä keskeytyksiä asepalveluksessa ja sitä kautta myös ennaltaehkäistä nuorten mahdollista syrjäytymistä.

Palkeet puolestaan toivoo opiskelijoilta uusia itsepalvelukonsepteja, joiden avulla jokainen kansalainen voi itse hallita työsidonnaisia asioita. Toisena haasteena Palkeet tarjoaa opiskelijoiden ideoitavaksi henkilöstöhallintomallin, joka voisi parhaiten auttaa julkisen sektorin organisaatioita huomioimaan näköpiirissä olevan työn murroksen.

Sote Uusimaan vammaispalvelut odottaa esimerkiksi tekoäly- ja IoT-pohjaisia teknologisia ratkaisuja, uusia liiketoimintamalleja ja muita innovaatioita, joilla voidaan edesauttaa vammaisten itsenäistä asumista, parantaa kustannustehokkuutta sekä vapauttaa henkilöresursseja ympärivuorokautisesti tuetun asumisen palvelutaloissa.

Kansainvälisten opiskelijatiimien jäsenet Aallon ja Maanpuolustuskorkeakoulun opiskelijoita

Hackathon-kurssille osallistuu noin 120 maisteriopiskelijaa Aallosta ja 15 maisteriopiskelijaa Maanpuolustuskorkeakoulusta. Aallon opiskelijoista suurin osa on Kauppakorkeakoulun eri pääaineista, mutta myös tekniikan alan korkeakouluista ja Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta on kurssilla osallistujia. Näin opiskelijoista saatiin Aallon ideologian mukaisesti muodostettua monitieteisiä tiimejä.

”Opiskelijamme haluavat näyttää, että digitalisaation edistäminen ei aina vaadi satojen tuhansien tai miljoonien eurojen hankkeita. Olennaista on ymmärtää käyttäjän tarpeet, ja kehittää nopeasti toimiva ratkaisu sen pohjalta. Tämä kurssi on kuuden opintopisteen arvoinen, ja se on myös yksi Aalto-yliopiston Suomi 100 -hankkeista", Aalto-yliopiston professori Katariina Kemppainen kertoo.

Kauppakorkeakoulu on rakentanut Hackathon-konseptia yhdessä Accenturen ja siihen kuuluvan palvelumuotoiluyksikkö Fjordin asiantuntijoiden kanssa. Aallosta kurssin toteuttamiseen osallistuu Kemppaisen lisäksi vanhempi yliopistonlehtori Johanna Bragge, Professor of Practice Esko Penttinen, apulaisprofessori Eeva Vilkkumaa, post-doc tutkija Jani Merikivi ja yliopistonlehtori Christa Uusi-Rauva.

Aalto-yliopiston Katariina Kemppainen ja Accenturen Vesa Silfver pitivät kurssin avauspuheenvuorot ja toivottivat organisaatioiden edustajat ja opiskelijat tervetulleiksi.

Hackathon-tapahtuma on marraskuun puolivälissä, paras tiimi selviää joulukuussa

Itse Hackathon-tapahtuma on 16.–17.11. Hackathonissa tiimeillä on kahden päivän ajan vapaat kädet kehittää konsepteja ja ratkaisuja organisaatioiden haasteisiin. Tiimejä sparraavat tällöin niin julkisten palveluiden organisaatioiden edustajat kuin Aalto-yliopiston, Maanpuolustuskorkeakoulun, Accenturen ja Fjordin asiantuntijat. Voittajatiimi valitaan 14.12 järjestettävässä finaalissa, jossa 8.12. pidetyn semifinaalin parhaat tiimit pääsevät esittämään ratkaisunsa tuomaristolle. 20-tuntisen Hackathonin lisäksi kurssi sisältää luentoja, ryhmätöitä, valmennusta, startup-yhteistyötä ja ekskursioita.

Twitter: #pshack100 #suomi100 #finland100 #aalto

Lisätietoja:

Aalto-yliopisto:

Johanna Bragge
Vanhempi yliopistonlehtori
tieto- ja palvelutalouden laitos

Katariina Kemppainen
Professori (Professor of Practice), toimitusketjun johtaminen
tieto- ja palvelutalouden laitos

Accenture:
Thomas Lemström
Project Manager, Health & Public Services

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä