Esa Saarinen luennoi viimeisen Filosofia ja systeemiajattelu -kurssin professorina alkaen 27. tammikuuta – luentoja on katsottu ja kuunneltu yhteensä jo 800 000 kertaa

Kaikille avoin luentosarja järjestetään kokonaan etänä Esa Saarisen kotoa käsin.
Esa Saarisen Filosofia ja systeemiajattelu -kurssi alkaa 27. tammikuuta.

”Jotain uutta ja merkityksellistä on syntymässä. Asetelma tulee olemaan pienimuotoinen ja intiimi, ja toivon tavoittavani kuulijan suoraan sydämestä sydämeen. Toivon, että osallistujat saavat upeita elämyksellisiä kokemuksia, jotka saattavat liikkeelle ajattelun ajattelun. Ja kun omalta osaltani panen kaiken peliin, ehkä viimeisen luentokerran aiheuttama tunnekuohu on helpompi kohdata etänä kuin luentosalissa”, professori Esa Saarinen sanoo.

Vuodesta 2001 järjestetty Filosofia ja systeemiajattelu -kurssi on alkamassa keskiviikkona 27. tammikuuta. Luentosarja järjestetään kokonaan etänä kesällä 68 vuotta täyttävän Esa Saarisen kotoa käsin ja kaikki ovat tervetulleita seuraamaan luentoja.

”Vuosien saatossa luentosarjasta on tullut yhteisöllinen ja ihmisiä yhdistävä ilmiö, joka verkon kautta on löytänyt tiensä mitä erilaisimpien ihmisten luo myös uusilla tavoilla. Luentoja on voinut kuunnella esimerkiksi lenkillä tai vaikka uidessa. Luentotallenteiden suosiota voi ehkä kutsua pieneksi verkkoihmeeksi ja ainakin se on tuonut Aallon ihmisten luokse”, Saarinen sanoo.

Aalto-yliopiston suurin luentosali on ollut luennoilla ääriään myöten täynnä. Viime vuosina luentoa on striimattu myös viereiseen luentosaliin, jotta kaikki halukkaat ovat päässeet osalliseksi luentotunnelmasta.

Aallon YouTube-kanavalla julkaistuja luentotallenteita on vuodesta 2013 lähtien katsottu yhteensä 665 000 kertaa. Podcasteja on kuunneltu noin 130 000 kertaa vuodesta 2019 lähtien ja kurssisuorituksia on 20 vuoden ajalta yli 6 000.

Kevään 2020 katsotuin luentotallenne on Tie Pohjoiseen, jossa Saarisen vieraana oli Vesa-Matti Loiri. Luennolla on yli 170 000 katsojaa.

”Loiri-tilaisuus konkretisoi sen rajat ylittävän rohkeuden, elämän tosissaan ottamisen ja henkisen kasvun filosofian, mitä oma työni Otaniemessä on yrittänyt vahvistaa”, Saarinen sanoo.

Luentosarjan ydintiimiin kuuluvat Esa Saarisen lisäksi Jaakko Korhonen, Eero ja Ida Tiilikainen sekä Mikko Raskinen.

”Tunnelma on odottavan innostunut. Luentomuoto mahdollistaa avoimen ja uteliaan katseen: sellaisen, jossa äly ja tunne yhdistyvät eteenpäin vieviin kehitysloikkiin ainutlaatuisella tavalla”, Eero Tiilikainen sanoo.

Luennot striimataan käytännön syistä kahden eri Zoom-tapahtuman kautta. Toinen on tarkoitettu kurssikokonaisuuden suorittaville ja siinä hyödynnetään breakout room -pienryhmätyöskentelyä. Toinen tapahtuma on avoin kaikille kiinnostuneille ja järjestetään suoratoistona ilman pienryhmiä. Zoom-tapahtumalinkit päivitetään myöhemmin kurssin sivuille, josta löytyy myös lisätietoa kurssille osallistumisesta.

Kurssin voi suorittaa myös pedagogisina opintoina, tällöin ilmoittautuminen tapahtuu viimeistään perjantaina 15. tammikuuta.

Kevään 2021 luentopäivät keskiviikkoisin klo 15-18:

27.1. The Last Time
3.2. Matrix Reloaded
17.2. Helmikuinen kaulaliina
3.3. Alastalon salissa
10.3. Mummiteesit
17.3. Vain elämää
24.3. Ihmisen tarkoitus
31.3. Ja aurinko nousee

Kuvat: Mikko Raskinen, teksti: Tiina Aulanko-Jokirinne.

Filosofi Esa Saarinen, kuva: Mikko Raskinen

Filosofi Esa Saarinen ja inhimillinen luottamuksen ilmapiiri

Professori Saarisen suosittujen luentojen tavoitteena on luoda ”elävän puheen taika”. Sen avulla syntyy ajattelun ympäristö, jossa ihminen saa yhteyden sisällään piilevään hyvään.

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
KY United -jalkapallojoukkue, 2024. Kuva: Eemil Kari
Yliopisto Julkaistu:

Jalkapallojoukkue KY United kohtaa sensaatiomaisesti Käpylän Pallon edustusjoukkueen tiistaina 16.4.2024

KY United saa vastaansa Suomen toiseksi korkeimmalla sarjatasolla pelaavan KäPan Suomen Cupin 3. kierroksella.
Olli Ikkala ja Esa Saarinen
Yliopisto Julkaistu:

Olli Ikkala ja Esa Saarinen löysivät barokkimusiikista ja luennoimisesta yhteisen sävelen

Kohdatessaan Olli Ikkala ja Esa Saarinen keskustelivat uruista ja luentojen tunnelmasta.