Professori Paula Hohdille kahden miljoonan ERC-rahoitus renessanssin muodin ja kulttuurin tutkimukseen

Pukuhistorian materiaalien kokeellinen työstäminen avaa uusia tulkintoja menneen maailman arkeen.
paula_hohti_aalto_arts_photo_by_lasse_lecklin_02_fi_fi.jpg

Aalto-yliopiston professori Paula Hohti on saanut 2 miljoonan euron ERC Consolidator Grant -tutkimusrahoituksen Euroopan tutkimusneuvostolta (ERC). Viisivuotinen Re-fashioning the Renaissance: Popular Groups, Fashion and the Material and Cultural Significance of Clothing in Europe, 1550-1650 –hanke perehtyy länsimaisen muodin merkityksiin ja leviämiseen 1600-luvun Euroopassa.

Hohti on tekemässä merkittävää tieteellistä avausta muodin, kulttuurin ja historiantutkimukseen. Kokemuksellisessa tutkimuksessa kosketusaistikin otetaan käyttöön.

- Kehitämme hands-on-menetelmiä, joissa tekstiilinäytteiden kanssa työskennellään monin tavoin. 1500-luvulta säilyneiden oppaiden kautta pääsemme käsiksi tekstiilien valmistusresepteihin, voimme toistaa niitä tässä päivässä ja nähdä esimerkiksi mitä kankaan kutominen tarkoitti käytännössä, professori Paula Hohti kertoo.

Nykytekniikan avulla voidaan myös kokeilla uusia menetelmiä ja rekonstruoida huonokuntoisia esineitä. 3d-kamera auttaa mallinnuksessa ja 3d-tulostuksella saadaan kudottua kankaita ja pukuja. Kuitu- ja värianalyysit kertovat esineiden taustalla olevista elinympäristöistä. Tutkijoiden omassa kasvihuoneessa on tarkoitus kasvattaa pellavaa.

Hiljaista tietoa alaluokkien elämästä

Länsimaisen muodin leviämistä 1500-luvulla edesauttoivat kaupankäynnin kasvu, uudet valmistustavat ja painotekniikan kehitys. Muoti alkoi ulottua myös tavallisen kansan pariin, kun saataville tuli uusia ja edullisempia kankaita.

Varakkaiden pukuloiston sijaan Hohtia kiinnostaakin juuri työväestön elämä.

- Keskitymme parturien, vaatturien ja suutarien käyttämiin tekstiileihin ja muodin leviämiseen Italiassa ja Skandinaviassa vuosina 1550-1650. Esineissä on paljon hiljaista tietoa. Esimerkiksi vähävaraisessa perheessä valmistettu hienostunut kangas voi kertoa asioita, jota ei historiankirjoista löydy.

Hohti odottaa innolla pääsevänsä käsiksi Kööpenhaminan metrotyömaalta löydettyyn mittavaan tekstiili- ja vaatekokoelmaan. Löytö on kuin pukuhistorian tutkijan unelma: iso määrä kansalle kuuluneita peruukkeja, kenkiä, hattuja, sukkia ja muita esineitä 1600-luvulta lähtien.

ERC rahoittaa uraauurtavaa huippututkimusta ja huhtikuussa alkava hanke on jatkoa Hohdin yli 10-vuotiselle kansainväliselle tutkimustyölle.

- Tämä rahoitus mahdollistaa kaiken mistä tutkimuksen tekijä voi unelmoida. Saan palkattua viisihenkisen tutkimustiimin, jossa kaikki voivat keskittyä omaan osa-alueeseensa. Pääsemme myös kouluttautumaan historiallisiin käsillä tekemisen taitoihin, kuten värjäysmenetelmiin ja pellavakankaiden kutomiseen.

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu: