Perustieteiden korkeakoulun parhaat väitöskirjat ja diplomityöt 2020 on palkittu

Väitöskirjapalkintojen kriteerejä ovat akateeminen laatu, vaikuttavuus ja uutuusarvo.
Doctoral hats, 2016

Aalto-yliopisto palkitsee vuosittain parhaat 10 % väitöskirjoista Aallon väitöskirjapalkinnoilla. Palkinnon kriteerejä ovat akateeminen laatu, vaikuttavuus ja uutuusarvo, ja palkinnon suuruus on 3000 euroa.

Kaikki palkitut väitöskirjat on hyväksytty vuonna 2020 Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulussa. Kaikkiaan Perustieteiden korkeakoulussa hyväksyttiin 80 väitöskirjaa vuonna 2020. Päätös palkinnoista tehtiin tohtorinkoulutusneuvoston esityksestä, laitosten esitysten ja väitöskirjoista annettujen lausuntojen perusteella.

Jori Bomanson, tietotekniikan laitos:Normalization and Rewriting for Answer Set Programming and Optimization

Väitöskirjassa tutkittiin logiikkaohjelmointiin perustuvien kombinatoristen hakualgoritmien optimointitehokkuutta ja oikeellisuutta.

Zeerim Cheung, tuotantotalouden laitos: Analytically Structured History Approach Using a Relational Database - Essays on the Historical Embeddedness of Strategy Formulation

Väitöskirjassa esitellään analyyttisesti jäsennellyn historian tutkimusmenetelmää, joka edesauttaa historiallisen ymmärryksen hyödyntämistä strategiatutkimuksessa.

Mohamed Taoufiq Damir, matematiikan ja systeemianalyysin laitos: Well-Rounded Lattices and Applications to Physical Layer Security

Väitöskirjassa tutkittiin luotettavaa ja turvallista langatonta viestintää kohinaisessa kanavassa. Väitöskirjan päätuloksissa käytettiin tekniikoita useilta matematiikan osa-alueilta, mukaan lukien lukuteoria, topologia, todennäköisyysteoria ja diskreetti geometria.

Lauri Himanen, teknillisen fysiikan laitos: Materials Informatics - Augmenting Materials Research with Data-driven Design and Machine Learning

Väitöskirjassa tutkittiin kuinka datalähtöistä tiedettä ja erityisesti koneoppimista voidaan käyttää materiaalitutkimuksessa kerättävän tiedon elinkaaren uudelleenjärjestämiseen ja olemassa olevien tutkimusmenetelmien täydentämiseen.

Markus Kettunen, tietotekniikan laitos:Gradient-Domain Methods for Realistic Image Synthesis

Väitöstutkimus esittelee neljä uutta menetelmää realististen kuvien laskennalliseen tuottamiseen esimerkiksi elokuvien, mainosten, tietokonepelien ja virtuaalitodellisuussovellusten tarpeisiin. Työssä esiteltävät menetelmät laskevat kuvapisteiden kirkkauksien lisäksi kirkkauden muutosta kuvapisteiden välillä, joka usein nopeuttaa kuvasynteesiä merkittävästi.

Matti Karppa, tietotekniikan laitos: On Bilinear Techniques for Similarity Search and Boolean Matrix Multiplication

Väitöskirjassa tutkittiin menetelmiä samankaltaisuushakuun ja Boolen matriisikertolaskuun. Väitöskirja sisälsi sekä teoreettisia että algoritmien käytännön toteutuksilla kokeellisesti saatuja tuloksia.

Antti Mäkinen, neurotieteen ja lääketieteellisen tekniikan laitos:Applications of magnetic-field modeling for hybrid MEG and MRI

Väitöskirjassa kehitettiin laskennallisia menetelmiä magneettikentän mallinnusta ja analysointia varten. Menetelmät soveltuvat ensisijaisesti magneettiseen aivokuvantamiseen, mutta myös muille aloille, jotka hyödyntävät matalataajuisia magneettikenttiä.

Aaro Väkeväinen, teknillinen fysiikan laitos:Lasing and Bose-Einstein condensation in plasmonic lattices at weak and strong coupling regimes

Väitöskirjassa tutkittiin kokeellisesti valon ja materian vahvaa vuorovaikutusta, laserointia ja Bosen-Einsteinin kondensaatin muodostumista metallinanopartikkelihiloissa.

Diplomityöpalkinnot

Perustieteiden korkeakoulusta valmistui vuonna 2020 noin 400 diplomi-insinööriä, joista 1% eli neljä diplomityötä sai palkinnon.

Juha Samuli Hellén: On Optimal Market-Making in Price-Time ​Priority Queues (ohjaaja: Nuutti Hyvönen)

Erik Härkönen: Unsupervised Discovery of Interpretable ​GAN Controls​ (ohjaaja: Jaakko Lehtinen)

Kassius Kohvakka: Real-time detection of microwave pulses with​ a superconductivity proximity bolometer​ (ohjaaja: Mikko Möttönen)

Silja Sormunen: Distinguishing subsampled power laws ​from other heavytailed distributions​ (ohjaaja: Jari Saramäki)

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.