Opiskelijoiden osallistavan budjetoinnin äänestys ratkesi – voittajaksi valittiin puutarhapenkit

kampus kesällä
Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

Keväällä 2021 Aalto-yliopiston opiskelijoilta kysyttiin, miten he haluaisivat käyttää 12 000 euroa yliopiston budjetista kampuksen kehittämiseen opiskelijoiden hyvinvoinnin näkökulmasta. Ideointi perustui "yksi euro jokaiselle opiskelijalle" -osallistavan budjetin pilottiprojektiin, joka käynnistyi toukokuussa. Projektin tavoitteena on kehittää kampusta ja sen käyttöä paremmaksi osallistamalla opiskelijat päätöksentekoon.

Projektin järjestäjät kävivät läpi kaikki ideat, ja valitsivat niistä viisi ehdotusta äänestettäväksi. Jatkoon valituissa ehdotuksissa toteutui ideoinnin tärkeimmän kriteerit, eli opiskelijoiden hyvinvoinnin edistäminen, inklusiivisuus, saavutettavuus, kestävyys, budjetti ja toteutuksen aikataulu.

Opiskelijat saivat äänestää voittajaa ehdotuksista syyskuussa, ja ääniä annettiin yhteensä lähes 800 kappaletta. Voittajaksi äänestettiin ehdotus puutarhapenkeistä.

Opiskelijat toivovat kampuksen viheralueille lisää istuskelupenkkejä, joita voitaisiin hyödyntää esimerkiksi spontaaneihin tapaamisiin ystävien tai työkavereiden kanssa sekä uusien ideoiden luomiseen. Puutarhapenkit tuovat lisää väriä ympäristöön ja tukevat sosiaalista kanssakäymistä sekä virkistymistä luonnon keskellä. Voittajaidea toteutetaan kampuksella syksyn 2021-kevään 2022 aikana.

Osallistavan budjetoinnin pilottihankkeen myötä on tarkoitus tutkia mahdollisuutta toteuttaa vastaavia hankkeita myös jatkossa.

Lisätietoja antaa ACRE:n projektipäällikkö Aapo Pihkala, [email protected].

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Mikkelin kampuksen alumnit juhlistivat International Business -ohjelman 35-vuotista olemassaoloa

Yli 200 BBA-/BScBA-ohjelman alumnia saapui juhliin Kauppakorkeakoululle Otaniemeen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.