Katujen peruskorjauksia ja liikennejärjestelyjen muutoksia Otaniemessä 3/2019 - 6/2020 – Konemiehentie, Puumiehenkuja ja Otakaari

Puumiehenkuja, Konemiehentie ja Otakaari ovat Espoon kaupungin katuja Otaniemessä, joiden alla oleva kunnallistekniikka on suurelta osin 1960-1970-luvuilta.
Otakaari 1

Seuraavan reilun vuoden aikana Konemiehentiellä, Puumiehenkujalla ja Otakaarella uusitaan kunnallistekniikkaa eli mm. kaukolämpöputkia, sähkökaapeleita, vesiputkia, viemäreitä sekä kadun pohja- ja pintarakenteet. Kadunvarsi pysäköintiin tulee muutoksia. Pyöräily- ja jalankulkureittejä sekä katuvalaistusta parannetaan.

Rakennustöiden ensimmäinen vaihe alkaa Konemiehentien Maarintien puoleisestä päästä maaliskuussa 2019 tavoitteena valmistua kesäkuun loppuun mennessä. Konemiehentien ja Puumiehenkujan meren puoleisen pään valmistuttua rakennustyöt siirtyvät kesäkuun 2019 lopulla toiseen vaiheeseen, jolloin korjataan Puumiehenkujan Otakaaren puoleinen osuus ja Otakaaren alkupää aina A Gridiin asti. Työt valmistuvat kesäkuussa 2020. Rakennustöiden tukikohta on Konemiehentien varrella, Sähkömiehentien puoleisessa päässä olevalle parkkipaikalle.

Tonteille ajo on sallittua korjausalueen läpi, mutta hetkellisiä katkoksia tulee ja ajoreitti on ajoittain sorapintainen sekä epätasainen. Kävelyreitit ja kevyenliikenteen reitit vaihtelevat työmaan edetessä. Näistä tiedotetaan työn edetessä. Muista käyttökatkoksista informoidaan talojen käyttäjiä erikseen.

Rakennustöiden aikana Sähkömiehentie avataan liikenteelle eli sitä kautta pääsee taas mm. Maarintalolle. Samoin avataan väliaikainen ajoyhteys Maarintieltä Otakaarelle Väreen editse Ainonaukion kautta. Puumiehenkujan Otakaaren puoleisen osan ollessa korjauksen kohteena, autoliikenne ohjataan Maarintieltä Otakaarelta Konemiehentien ja Sähkömiehentien kautta. Huoltoliikenne turvataan työn alla olevien katuosuuksien varrella oleville kiinteistöille. Otakaaren rakennustöiden ajankohta tarkentuu töiden edetessä.

Kartassa näkyy väliaikainen ajoyhteys Maarintieltä Otakaarelle.

Espoon kaupunki, Aalto-yliopisto ja Aalto CRE pitävät säännöllisiä tapaamisia töiden etenemisestä ja aikataulutuksesta. Tarkoitus on sovittaa yhteen mm. Nanotalossa oleva tärinästä häiriintyvä tutkimus ja toisaalta mahdollistaa rakennustyön sujuva eteneminen. Näin pyritään vähentämään yliopiston toiminnalle aiheutuvia häiriöitä. Tapaamisin osallistuvat Aalto-yliopiston puolelta Timo Kajava ja Kenrick Bingham (Perustieteiden korkeakoulu, Nanotalo) sekä Panu Sainio (Insinööritieteiden korkeakoulu).

Lisätietoja antavat:

Aalto-yliopistokiinteistöt Oy / Kari Talvitie, kari.a.talvitie (at) aalto.fi
Aalto-yliopisto / Kenrick Bingham (Perustieteiden korkeakoulu, Nanotalo), kenrick.bingham (at) aalto.fi
Aalto-yliopisto / Timo Kajava (Perustieteiden korkeakoulu, Nanotalo), timo.kajava (at) aalto.fi
Aalto-yliopisto / Panu Sainio (Insinööritieteiden korkeakoulu), panu.sainio (at) aalto.fi

Ensimmäinen vaihe 03-06/2019: Konemiehentie ja Puumiehenkuja loppupää, 03-06/2019
Toinen vaihe 07/2019-06/2020: Puumiehenkujan alkupää Otakaaren alkupää Kaikki em. vaiheet näkyvät kartassa

Kartat: Espoon karttapalvelu

URL kopioitu

White Aalto logo with exclamation mark standing in the middle of Otaniemi campus in the summertime
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-korkeakoulusäätiö laskee liikkeeseen kaksi joukkovelkakirjalainaa yhteismäärältään 150 miljoonaa euroa

Joukkovelkakirjalainoista saatavat varat käytetään pääasiassa kiinteistöinvestointien rahoittamiseksi otettujen lainojen jälleenrahoitukseen sekä lisäksi yleisiin tarpeisiin.
Photo collage of some of the actions funded by the Sustainability Action Booster grant
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto rahoittaa opiskelijoiden kestävyystoimia kymmenillä tuhansilla vuodessa - "Tällaista emme ole nähneet muualla"

Aalto-yliopiston Sustainability Action Booster on apuraha, joka tukee opiskelijoiden ideoimia kestävän kehityksen projekteja kampuksella ja sen ulkopuolella.
Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.
Otaparkki julkisivu
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Otaparkki tarjoaa helpon pysäköintimahdollisuuden kampusvieraille

Pysäköintitalo Otaparkki sekä muut kampuksen maksulliset pysäköintipaikat tarjoavat pysäköintimahdollisuuden kampukselle saapuville vieraille.