Juha Siivola on auttanut joulupukkia jo yli 30 vuotta - Erityisesti Japani on joulupukille tärkeä kohde

Siivola on vieraillut joulupukkina jouluparaateissa, ostoskeskuksissa, kouluissa, päiväkodeissa, vanhainkodeissa ja sairaaloiden lastenosastoilla.
Photo: Matti Ahlgren.
Aalto-yliopisto on joulupukille kuin Korvatunturin lahjaverstas - pienissä pajoissa syntyy uusia ja ihmeellisiä asioita, jotka tuovat ihmiskunnalle paljon iloa.

Aalto-yliopiston innovaatioasiantuntija Juha Siivola oli lukioikäisenä kesätöissä Rovaniemen Napapiirin turisti-infossa. Eräänä päivänä noin 30 vuotta sitten varsinainen Joulupukin Pajakylän taatto oli sairaana. Siivola astui pukin rooliin ja on siitä asti toiminut joulupukkina sekä Suomessa että ulkomailla.

Hyvän mielen kohtaamisia myös ulkomailla

Siivolalle on tärkeää, että jokainen kohtaaminen on aito ja sydämellinen. Niin lapsille kuin aikuisillekin jää hyvä mieli.

"Kerran joulupukki meni tapaamaan turisteja kuuluisaan Hotelli Pohjanhoviin. Joulupukin perässä kulki poro ja yhdessä liukastelimme portaat hotellin aulaan ja siitä suoraan ravintolasalin tanssiparketille. Poron sorkkia ei varsinaisesti ole tarkoitettu sisätiloihin, mutta vierailu oli menestys. Tervehdyksen ja lahjojen lisäksi jätimme paikalle ison kasan poronpapanoita."

Suomen lisäksi joulupukki on vieraillut luonnollisesti ulkomailla. Hän tapaa lapsia ja aikuisia myös joulun ulkopuolella. Siivola on vienyt joulua lukuisiin kaupunkeihin Euroopassa ja Aasiassa.

"Eräänkin kerran joulupukki nousi aamuvarhaisella lentokoneeseen suuntanaan Pariisi. Perillä muut matkustajat ohjattiin ystävällisesti takaovesta ulos, ja joulupukki asteli yksin etuovesta lentokentälle.”

Kentän vastaanottokomiteassa oli paikallisten lastentarhojen väkeä ja runsain määrin lentokentän henkilöstöä. Samalla hetkellä taivaalta alkoi sadella raskaita lumihiutaleita - harvinainen ensilumi toi taianomaista hohdokkuutta joulunalusvierailulle.

Joulupukki Japanissa

Erityisesti Japani on muodostunut joulupukille tärkeäksi kohteeksi. Siivola on vieraillut Japanissa nyt 15 peräkkäisenä vuotena. Tänä vuonna vierailu peruuntuu koronan vuoksi, mutta joulupukki kuitenkin lähettää Japaniin videotervehdyksen ja lupaa saapua sinne heti kun korona hellittää.

Japanilaiset tietävät, että joulupukki tulee Suomen Lapista, melko läheltä Muumilaaksoa.  Tunnettuutta lisäävät esiintymiset televisiossa ja lukuisat lehtiartikkelit. Joulupukki vierailee jouluparaateissa, ostoskeskuksissa, kouluissa, päiväkodeissa ja sairaalan lastenosastoilla.

”Tapaamiset vaikeasti sairaiden lasten kanssa nostattavat aina palan kurkkuun. On kuitenkin lohdullista, että voi tarjota lapsille pienen palan joulumieltä ja hetken lohdutusta. Joulupukki on matkoillaan kiikutellut sylissään muutaman tunnin ikäisiä vauvoja ja kätellyt vanhainkodissa yli sadan vuoden iän saavuttaneita senioreita.”

Japanissa vaihdetaan yleensä toimistoihin, päiväkoteihin tai kouluihin mentäessä jalkaan sisätossut.

”Valitettavasti joulupukin kengännumero on sen verran iso, ettei sopivan kokoisia tossuja löydy, eikä edes kenkäsuojat mahdu töppösten päälle. Poikkeuksellisena vieraana joulupukki huolellisesti aina pyyhkii kenkänsä pyyhkeeseen ennen astumistaan juhlatiloihin.”

Nyt joulun aikaan on erityisen tärkeää hiljentyä ja löytää joulun henki sydämissämme lepattavista pienistä liekeistä. Mahdollisuuksien mukaan vietetään joulu yhdessä tärkeiden lähimmäistemme kanssa, ollaan yhteyksissä niihin, jotka ovat etäällä ja muistellaan lämmöllä niitä rakkaita, jotka eivät ole enää keskuudessamme.  Hyvää joulua, rentouttavaa lomaa ja toiveikasta uutta vuotta kaikille!

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu: