Helsinki GSE julkaisee suomenkielisen käännöksen maailmalla suositusta taloustieteen perusteiden verkkokirjasta

Verkkokirja tarjoaa vastaukset talouden suuriin kysymyksiin niin, että ne ovat kaikkien saatavilla.
CORE-työryhmä: Talous-verkkokirja
Verkko-oppimateriaali on kaikkien käytössä maksutta.

Jokaisella suomea osaavalla on nyt entistä parempi mahdollisuus ottaa haltuun taloustieteen perusteet. Helsinki Graduate School of Economics (Helsinki GSE) on kääntänyt suomeksi kansainvälisistä professoreista koostuvan The CORE -työryhmän taloustieteen perusoppikirjan nimellä Talous. Verkko-oppimateriaali on kaikkien käytössä maksutta. Useiden huippuyliopistojen johdantokursseilla käytetty oppikirja tarkastelee yhteiskunnan suurimpia kysymyksiä taloustieteen perusvälineistöä käyttäen.

”Talous on jatkuvasti päivittyvä perusteos, jonka lähtökohdaksi on otettu kysymys taloudellisista eroista maiden välillä ja maiden sisällä. Teokseen tutustumalla lukija saa ajantasaisen perustiedon talouden toiminnasta, taloudellisista ongelmista ja siitä, miten taloustiede niitä tutkii. Kirjan ilmiöpohjainen lähestymistapa yhteiskunnallisiin haasteisiin kuten ilmastonmuutokseen, globaaliin köyhyyteen, työttömyyteen tai talouskriiseihin kannustaa opiskelijaa oppimaan lisää ja soveltamaan oppimaansa käytännön elämässä”, kertoo hankkeen akateeminen johtaja professori Juuso Välimäki.

Painettuna yli 1 200 sivuinen ja 22 lukuun jakautuva taloustieteen verkkomateriaali on julkaistu aiemmin englanniksi, italiaksi, espanjaksi ja ranskaksi. Sen englanninkielinen versio, The Economy, on ollut laajasti käytössä myös Suomessa. Nyt Aalto-yliopiston, Hankenin ja Helsingin yliopiston taloustieteen laitoksista muodostuva Helsinki GSE on vastannut digitaalisen oppimisen haasteeseen kääntämällä ja lokalisoimalla teoksen ensimmäistä kertaa suomalaiselle yleisölle. Talous sopii taloustieteen peruskursseille, ja soveltuvin osin tukemaan myös ammattikorkeakoulujen ja lukioiden opetusta.

”Meidän arkemme on ottanut korona-aikana digitaalisen kolmiloikan, jollaista tuskin kukaan olisi uskonut tammikuussa 2020. Elämä on siirtynyt pala palalta etäyhteyksien päähän. Tietenkin myös yliopistojen pitää olla siellä missä suomalaiset ovat. Haluammekin palvella yhä suurempaa määrää suomalaisia tällä verkkomateriaaleilla ja toivomme, että mahdollisimman moni tutustuu taloustieteen ihmeelliseen maailmaan”, sanoo hankkeen vastaava projektipäällikkö Jari Järvenpää.

Talous-teoksen ovat suomentaneet Marja Ollila ja Maarit Tillman. Kääntäjät ovat aiemmin työskennelleet muun muassa Thomas Pikettyn Pääoma 2000-luvulla -kirjan suomennoksen parissa. Teoksen valmistumista ovat tukeneet Aalto-yliopisto, Helsingin yliopisto ja Suomen Pankki. Teos löytyy kaikille maksutta verkosta osoitteesta https://www.core-econ.org/the-economy/fi/

Lisätietoja:
Juuso Välimäki

Jari Järvenpää
+358 50 342 3736

Helsinki GSE on Aalto-yliopiston, Hanken Svenska handelshögskolanin sekä Helsingin yliopiston perustama taloustieteen tutkijakoulu ja tutkimusyksikkö. Se tarjoaa laadukasta koulutusta tulevaisuuden taloustieteilijöille perinteiset oppiainerajat ylittäen. Helsinki GSE tuottaa korkeatasoista tutkimusta, jolla on merkittävää tieteellistä ja yhteiskunnallista vaikuttavuutta sekä Suomessa että kansainvälisesti.

Charlotte Henriksson, Kauppiksen opiskelija
Opinnot Julkaistu:

Alppihiihdossa tarvitaan lihasvoimaa, nopeutta, kestävyyttä ja henkistä kanttia

Alppihiihtäjä Charlotte Henriksson opiskelee ensimmäistä vuottaan Kauppakorkeakoulussa.
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula
Opinnot Julkaistu:

Tutustu Uniten opiskelijaedustajiin Eliakseen, Idaan, Lasseen ja Luísaan

Unite!-yliopistoallianssilla on oma opiskelijayhdistyksensä, SURE!
Pöydällä kipsimallin tekovälineitä
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Käsikirja johdattaa keramiikan maailmaan

Keramiikan käsikirja johdattaa lukijan kaikkiin saven kanssa työskentelyyn liittyviin aiheisiin tekstien, kuvien, kuvituksien, animaatioiden ja videoiden avulla.
Räätälöity opiskelijaprojekti Hiltille, projektiryhmä päätöstapaamisessa
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijat auttoivat Hiltiä ymmärtämään sen asiakkaiden taloudellista päätöksentekoa

Hilti (Suomi) Oy ja Kauppakorkeakoulu yhdistivät voimansa selvittääkseen Hiltin työkalupalvelun taloudellisia vaikutuksia sekä kehittääkseen palvelun myyntiprosessia asiakasyritysten talousjohdon kanssa.