Uutiset

Ensimmäinen Suomessa: Sähköpyörän akkujen paloturvallinen latauskaappi Aalto-yliopiston metroasemalle

Espoon kaupunki ja LatausPolku Oy lanseeraavat sähköpyörien akkujen latauskaappeja kolmessa liikenteen solmukohdassa Espoossa: Otaniemen A Blocissa, Espoonlahden Pikkulaivassa ja Matinkylän Isossa Omenassa. Suomen ensimmäinen paloturvallinen latauskaappi otettiin käyttöön Espoon Otaniemeen huhtikuussa.
Sähköpyörien latauskaappi, käyttäjä ja pyörä A Blocissa
Kuva: Patrik Pesonen / Espoon kaupunki

Espoon kaupunki on asettanut tavoitteekseen olla hiilineutraali vuonna 2030. Liikenne aiheuttaa noin kolmanneksen Espoon ilmastopäästöistä, joten niiden vähentämiseksi on hyvä ottaa kaikki keinot käyttöön.

Pyöräliikenteen osuuden kasvattaminen osana päivittäistä liikkumista on yksi keskeinen keino, jolla liikenteen hiilineutraaliutta tavoitellaan. Sähköpyörällä matkat kaupungissa sujuvat mukavasti”, luonnehtii projektipäällikkö Mari Päätalo Espoon kaupungilta.

Jätä akku lukolliseen ja paloturvalliseen latauskaappiin säilytettäväksi

Ideana on tarjota palvelu, jonka avulla sähköpyöräilijä voi jättää akun latautumaan vaikka kaupassa käynnin tai työpäivän ajaksi. Vaikka akut suojataan tehtailla hyvin, tulipalon riski on olemassa, kun akku vanhenee tai siihen tulee kolhuja. Nyt lanseerattava sähköpyörien akkujen latauskaappi tunnistaa mahdollisen tulipalon ja sammuttaa sen menetelmällä, jolle on haettu patenttia.

Monissa asunto- ja kiinteistöosakeyhtiöissä on sähköpyörien akkujen lataaminen sisätiloissa valvomatta kielletty juuri paloturvallisuussyistä”, toteaa LatausPolku Oy:n toimitusjohtaja Mikko Pajamies.

Kokeilun tavoitteena on, että jatkossa sähköpyörien akkujen latauskaappeja tulisi useaan Espoon liikenteen solmukohtaan sekä monelle espoolaiselle työpaikalle. Nyt lanseerattava tuote on tekniikaltaan ainutlaatuinen ja sillä on hyvät kasvunäkymät koko maailmassa liikenteen sähköistymisen takia. Kokeilu vahvistaa myös paikallistaloutta, koska LatausPolku on espoolainen yritys.

Osa Vähähiilinen liikkuminen liikennehubeissa ‑hanketta

Kokeilu on osa Euroopan aluekehitysrahaston rahoittamaa 6Aika: Vähähiilinen liikkuminen liikennehubeissa ‑hanketta. Liikennehubeilla tarkoitetaan liikenteen solmukohtia, joissa on tarjolla erilaisia liikennepalveluita.

Espoon kaupungin lisäksi hankkeessa ovat mukana Business Tampere, Oulun kaupunki, Turun ammattikorkeakoulu ja Turun kaupunki. Espoon kaupungin tavoitteena on olla hiilineutraali vuonna 2030.

Lyhyesti latauskaapista

  • Hyvä paikka säilyttää ja ladata akkua turvallisesti
  • Tunnistaa akkupalot aikaisessa vaiheessa
  • Sammutus- ja jäähdytysmenetelmä toimii vedellä
  • Helppo ja turvallinen sijoittaa esimerkiksi taloyhtiön tai kiinteistön sisätiloihin
  • Suomalainen keksintö, jonka sammutusmenetelmälle on haettu patenttia

Tiedotteen alkuperäinen julkaisija: Espoon kaupunki

Lisätietoja

Mari Päätalo, projektipäällikkö, Espoon kaupunki
puh. 040 639 4550, [email protected]

Mikko Pajamies, toimitusjohtaja, LatausPolku Oy
puh. 0400 665 560, [email protected]

A Bloc

Otaniementie 12

Lue lisää
A Bloc lehmuskuja kampuskortteli Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

juoksijoita rantaraitilla
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Ilmoittautuminen avautuu 4.3. Aalto Walk & Run -liikuntatapahtumaan 21.9.2024

Tule mukaan koko Aalto-yhteisölle ilmaiseen liikuntatapahtumaan!
Eemeli Mölsä saa tohtorinhatun
Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

Tohtoritason osaamiselle on tarvetta, kun ABB valmistautuu vihreään loikkaan

Aalto-yliopiston ja ABB:n yhteisissä väitöstutkimushankkeissa koulutetaan tohtoreita, joilla on huippuosaamista tulevaisuuden menestystuotteiden kehittämiseen.
Visuaalisen tekoälyn avulla luotu hahmotelma kaupunkialueen kehittämiseksi Batterseassa, Lontoossa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Arkkitehtiopiskelijat suunnittelivat tekoälyn avulla sosiaalisia innovaatioita Lontooseen

Suunnittelussa yhdistettiin ensimmäistä kertaa laadullinen evolutionaarinen suunnittelu ja visuaalinen generatiivinen tekoäly.
Kuvassa näkyy ruokalista, johon eri aterioiden CO2-päästöt on merkitty värikoodilla ja euromääräisrellä hinnalla.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkimus: Hiilijalanjäljen merkitseminen vaikuttaa joukkoruokailijoiden valintoihin – myös merkitsemistavalla on väliä

Saksassa toteutettu tuore tutkimus osoittaa, että opiskelijaravintolan asiakkaat valitsivat vähäpäästöisempiä aterioita, kun heille kerrottiin eri ateriavaihtoehtojen hiilijalanjälki. Vaikutus oli suurin, kun hiilijalanjälki kerrottiin liikennevalo-värikoodin ja euromääräisen hinnan yhdistelmänä. Tutkijan mukaan asia kannattaisi huomioida myös Suomessa, missä joukkoruokailu on erityisen suosittua.