Digital Business Master Class -kurssi houkutteli Kauppakorkeakouluun 29 opiskelijaa ympäri maailman

Opiskelijat antoivat kiitosta kurssijärjestelyistä ja haastavista opetuskäytännöistä.
Digital Business Master Class -kurssilla perehdyttiin mm. mobiiliteknologioihin, palvelumuotoiluun, data-analytiikkaan ja liiketoimintamalleihin.

Kauppakorkeakoulun Information Technology Program (ITP) -kesäohjelma järjesti tänä kesänä ensimmäistä kertaa Digital Business Master Class -kurssin. Kyseessä oli intensiivinen, kahden viikon pituinen kurssi, jolla keskityttiin ymmärtämään ja oppimaan, miten teknologiat muovaavat liiketoimintaa ja prosesseja. Kurssilla perehdyttiin mm. mobiiliteknologioihin, palvelumuotoiluun, data-analytiikkaan ja liiketoimintamalleihin. Luentojen lisäksi lähiopetusjaksoon sisältyi myös yritysvierailuita.

Kurssille osallistui 29 opiskelijaa ympäri maailman ja he edustivat yhdeksää eri yliopistoa ja 13 eri kansallisuutta.

”Olemme todella vaikuttuneita siitä, miten paljon uusi kurssimme herätti kiinnostusta ulkomaisten partneriyliopistojemme opiskelijoiden keskuudessa. Saimme kurssille mukaan myös kaksi opiskelijaa Tel Aviv Universitystä, josta ei ole koskaan aiemmin ollut ketään vaihdossa Kauppakorkeakoulussa”, kertoo Master Classin projektipäällikkö Heini-Maari Kemppainen.

MBA-opiskelija Noa Cafri oli toinen Tel Aviv Universityn Coller School of Managementista tulleista opiskelijoista.

”Tämä kurssi löytyi yliopistoni kesäohjelmalistalta ja lisätietoa sain vaihtokoordinaattoriltamme. Opintoihini sopi hyvin juuri tällainen muutaman viikon intensiivikurssi ja koska lisäksi Suomi kiinnostaa minua paljon, oli helppoa tehdä päätös Digital Business -kurssille hakemisesta”, Noa Cafri kertoi.

Haastepohjainen oppiminen keskeisellä sijalla

Kurssin teemoja lähestyttiin haastepohjaisen oppimisen kautta. Haastepohjaista oppimista tapahtui opintojakson aikana, kun opiskelijat ratkoivat yhteistyökumppaneiden asettamia haasteita. Kurssilla tutustuttiin myös erilaisiin digitaalisiin yhteistyövälineisiin, kuten virtuaaliseen tiimityöhön ja virtuaalisiin luento- ja esitysympäristöihin. Lisäksi tällä kurssikokeilulla pilotoitiin korkea-asteen koulutusta palveluvientinä. Tavoitteena oli rakentaa skaalautuva konsepti tulevaisuuden haastepohjaiseen oppimiseen perustuvalle viennille.

Kurssille osallistunut MBA-opiskelija Adrian Cullen University of Queenslandista kehui kurssia erittäin hyvin organisoiduksi ja haastavaksi.

”Kaikki oli kurssilla erittäin selkeää ja suoraviivaista eli tiesin alusta alkaen, mitä oli luvassa. Olen myös todella innoissani joustavasta ja haastavasta opiskelutavasta. Olen tottunut paljon perinteisempiin metodeihin, mutta täällä sai ja täytyi todella antaa itsestään.” Myös Adrianin yliopistossa, kuten Tel Avivissa, kesäkursseista oli erittäin hyvin tietoa tarjolla ja hän oli myös kuullut edistyksellisistä opetuskäytännöistä Suomessa. Kehuja sekä Noa että Adrian antoivat myös yritysvierailuille, joilla pääsi kuulemaan teknologisten ratkaisujen lisäksi myös suomalaisesta yrityskulttuurista.

Kurssin aikana suoritettiin 6 opintopistettä. Kahden viikon Helsingissä järjestetyn lähiopetusjakson lisäksi opiskelijat työskentelivät virtuaalisissa tiimeissä sekä ennen että jälkeen lähiopetusjakson. Kurssi oli suunnattu Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun ja sen partnerikoulujen maisteriopiskelijoille ja hakuaika sille oli keväällä.

Haastepohjainen oppiminen (Challenge-based learning) on yksi Aalto-yliopiston neljästä strategisesta kehittämishankkeesta, jotka liittyvät opetukseen ja oppimiseen. Sen tavoitteena on tukea Aalto-yliopiston opettajia skaalautuvien opetuskonseptien ja tosielämän haasteita sisältävien kurssien luomisessa ja kehittämisessä. Aloitteella pyritään myös parantamaan opiskelijoiden työelämävalmiuksia ja työllistymistä.

Lisätietoa kurssista: http://db.aalto.fi

URL kopioitu

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Charlotte Henriksson, Kauppiksen opiskelija
Opinnot Julkaistu:

Alppihiihdossa tarvitaan lihasvoimaa, nopeutta, kestävyyttä ja henkistä kanttia

Alppihiihtäjä Charlotte Henriksson opiskelee ensimmäistä vuottaan Kauppakorkeakoulussa.