Digital Business Master Class -kurssi houkutteli Kauppakorkeakouluun 29 opiskelijaa ympäri maailman

Opiskelijat antoivat kiitosta kurssijärjestelyistä ja haastavista opetuskäytännöistä.
Digital Business Master Class -kurssilla perehdyttiin mm. mobiiliteknologioihin, palvelumuotoiluun, data-analytiikkaan ja liiketoimintamalleihin.

Kauppakorkeakoulun Information Technology Program (ITP) -kesäohjelma järjesti tänä kesänä ensimmäistä kertaa Digital Business Master Class -kurssin. Kyseessä oli intensiivinen, kahden viikon pituinen kurssi, jolla keskityttiin ymmärtämään ja oppimaan, miten teknologiat muovaavat liiketoimintaa ja prosesseja. Kurssilla perehdyttiin mm. mobiiliteknologioihin, palvelumuotoiluun, data-analytiikkaan ja liiketoimintamalleihin. Luentojen lisäksi lähiopetusjaksoon sisältyi myös yritysvierailuita.

Kurssille osallistui 29 opiskelijaa ympäri maailman ja he edustivat yhdeksää eri yliopistoa ja 13 eri kansallisuutta.

”Olemme todella vaikuttuneita siitä, miten paljon uusi kurssimme herätti kiinnostusta ulkomaisten partneriyliopistojemme opiskelijoiden keskuudessa. Saimme kurssille mukaan myös kaksi opiskelijaa Tel Aviv Universitystä, josta ei ole koskaan aiemmin ollut ketään vaihdossa Kauppakorkeakoulussa”, kertoo Master Classin projektipäällikkö Heini-Maari Kemppainen.

MBA-opiskelija Noa Cafri oli toinen Tel Aviv Universityn Coller School of Managementista tulleista opiskelijoista.

”Tämä kurssi löytyi yliopistoni kesäohjelmalistalta ja lisätietoa sain vaihtokoordinaattoriltamme. Opintoihini sopi hyvin juuri tällainen muutaman viikon intensiivikurssi ja koska lisäksi Suomi kiinnostaa minua paljon, oli helppoa tehdä päätös Digital Business -kurssille hakemisesta”, Noa Cafri kertoi. 

Haastepohjainen oppiminen keskeisellä sijalla

Kurssin teemoja lähestyttiin haastepohjaisen oppimisen kautta. Haastepohjaista oppimista tapahtui opintojakson aikana, kun opiskelijat ratkoivat yhteistyökumppaneiden asettamia haasteita. Kurssilla tutustuttiin myös erilaisiin digitaalisiin yhteistyövälineisiin, kuten virtuaaliseen tiimityöhön ja virtuaalisiin luento- ja esitysympäristöihin. Lisäksi tällä kurssikokeilulla pilotoitiin korkea-asteen koulutusta palveluvientinä. Tavoitteena oli rakentaa skaalautuva konsepti tulevaisuuden haastepohjaiseen oppimiseen perustuvalle viennille.

Kurssille osallistunut MBA-opiskelija Adrian Cullen University of Queenslandista kehui kurssia erittäin hyvin organisoiduksi ja haastavaksi.

”Kaikki oli kurssilla erittäin selkeää ja suoraviivaista eli tiesin alusta alkaen, mitä oli luvassa. Olen myös todella innoissani joustavasta ja haastavasta opiskelutavasta. Olen tottunut paljon perinteisempiin metodeihin, mutta täällä sai ja täytyi todella antaa itsestään.” Myös Adrianin yliopistossa, kuten Tel Avivissa, kesäkursseista oli erittäin hyvin tietoa tarjolla ja hän oli myös kuullut edistyksellisistä opetuskäytännöistä Suomessa. Kehuja sekä Noa että Adrian antoivat myös yritysvierailuille, joilla pääsi kuulemaan teknologisten ratkaisujen lisäksi myös suomalaisesta yrityskulttuurista.

Kurssin aikana suoritettiin 6 opintopistettä. Kahden viikon Helsingissä järjestetyn lähiopetusjakson lisäksi opiskelijat työskentelivät virtuaalisissa tiimeissä sekä ennen että jälkeen lähiopetusjakson. Kurssi oli suunnattu Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun ja sen partnerikoulujen maisteriopiskelijoille ja hakuaika sille oli keväällä.
 

Haastepohjainen oppiminen (Challenge-based learning) on yksi Aalto-yliopiston neljästä strategisesta kehittämishankkeesta, jotka liittyvät opetukseen ja oppimiseen. Sen tavoitteena on tukea Aalto-yliopiston opettajia skaalautuvien opetuskonseptien ja tosielämän haasteita sisältävien kurssien luomisessa ja kehittämisessä. Aloitteella pyritään myös parantamaan opiskelijoiden työelämävalmiuksia ja työllistymistä.

Lisätietoa kurssista: http://db.aalto.fi

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Torniprojektin onnistuminen
Kampus, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Milloin mitata ja milloin ei? - Akateemisen ajattelun perusteista opiskelija saa taitoja ongelmanratkaisuun

Teekkarit oppivat jo varhaisessa vaiheessa, että samaan ongelmaan voi olla erilaisia käyttökelpoisia ratkaisuja. Ratkaisujen tieteellinen perustelu on tärkeä osa jokaisen diplomi-insinöörin koulutusta
Professor Ray Sterling
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Professori Ray Sterling: Worldwide developments in urban underground planning

Katso tallenne Professori Sterlingin vierailuluennosta.
Iiris Sundin katselee taivaalle Laajalahden lintutornilla
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Kun lääkäri ja tekoäly saadaan yhteistyöhön, potilas saa parempaa hoitoa

Tohtorikoulutettava Iiris Sundinin tutkimuksissa koneoppimismalli pääsee hyödyntämään lääkärin hiljaista tietoa, joka jää yleensä kirjoittamatta ylös. Tällainen malli ennustaa paremmin, miten tietty potilas reagoi tietynlaiseen hoitoon.
Aalto University / a child trying out VR glasses / photo: Atte Leskinen
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Nuoret uudistavat kauppareissusi 5G-teknologialla

Lukiolaisten ja korkeakouluopiskelijoiden 5G-ratkaisuja testattiin A Bloc -kauppakeskuksessa syyskuussa.