Digibarometri 2015: Esineiden ja asioiden internet vie digikumouksen ruuduilta reaalimaailmaan

Digibarometri on vuosittainen katsaus kansakunnan digitaaliseen asentoon. Yksi tämänkertainen avainteema on esineiden internet.

Martti Mäntylä (Aalto-yliopisto), Timo Seppälä (Etlatieto Oy) ja Jukka Viitasaari (Teknologiateollisuus ry) kertovat näkemyksensä esineiden ja asioiden internetistä.

Esineiden ja asioiden (teollisessa) internetissä ihmisten ja yritysten ympäristöä havainnoidaan ja säädetään autonomisesti sensoreiden ja ohjelmistojen yhteistyönä. Fyysisen maailman toimintaa tukee sen yhä täydellisempi virtuaalinen kopio, joka mahdollistaa automaattisen ennakoivan optimoinnin ja aiemmasta poikkeavat liiketoimintamallit. Potentiaalistaan huolimatta visio saattaa lopulta kaatua vaikeisiin tiedon omistajuuden, tietoturvaan ja yksityisyyden suojaan liittyviin kysymyksiin.

Martti Mäntylä, Timo Seppälä ja Jukka Viitasaari korostavat, että väite "kaiken internet muuttaa kaiken" on liian väljä yleistys digitalisaatiosta. Ennemminkin, uudet älykkäämmät tuotteet ja palvelut synnyttävät meille uusia tapoja soveltaa eri teknologioita kaikkien toimialojen yritysten, julkisen sektorin ja koko yhteiskunnan tuottavuuden parantamiseksi.

Digibarometrin julkaisijat ovat Digile Oy, Liikenne- ja viestintäministeriö, Tekes, Teknologiateollisuus ry ja Verkkoteollisuus ry.

Digibarometrin julkistustilaisuus

Digibarometri 2015 -selvitys

Teollinen internet Aallossa

Aalto-yliopiston vesitutkimus
Tiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Suomalaisyrityksistä maailman vesivastuullisimmat – uusi tiekartta näyttää suunnan

Aalto-yliopiston, Luonnonvarakeskuksen ja VTT:n maa- ja metsätalousministeriön rahoituksella laatiman tiekartan tavoitteena on, että suomalaisyritykset ovat vuonna 2030 vesivastuullisimpia maailmassa.
Head of Post-Award Services Jukka Hyvönen and Head of Pre-Award Services Sanna-Maija Kiviranta
Nimitykset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Uudet palvelupäälliköt tutkimuspalveluissa

Sanna-Maija Kiviranta on nimitetty tutkimusrahoituspalveluiden palvelupäälliköksi ja Jukka Hyvönen on nimitetty hankepalvelujen palvelupäälliköksi. Molemmat tiimit tukevat Aallon tutkijoita tutkimusrahoituksessa.
A false colour electron microscope image of the bolometer, the scale bar shows a single bacteria, indicating how small the device is

Maailman vähäkohinaisin säteilyilmaisin voi auttaa kvanttitietokoneiden kehityksessä

Nanosäteilyilmaisin on myös edeltäjiään sata kertaa nopeampi, ja se pystyy toimimaan ilman taukoja.
The details avaiable on the page in a picture with a colourful cartoon of an antropomorphic qubit
Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kvanttipeleistä superpakastimiin – kvanttiteknologian vallankumous saapuu Otaniemeen

Kvanttiteknologian saloja avaava näyttely avautuu 16. lokakuuta. 17.–18. lokakuuta pidettävä huippukokous kokoaa kvanttiasiantuntijat keskustelemaan alan tulevaisuudesta.