Uutiset

Digibarometri 2015: Esineiden ja asioiden internet vie digikumouksen ruuduilta reaalimaailmaan

Digibarometri on vuosittainen katsaus kansakunnan digitaaliseen asentoon. Yksi tämänkertainen avainteema on esineiden internet.

Martti Mäntylä (Aalto-yliopisto), Timo Seppälä (Etlatieto Oy) ja Jukka Viitasaari (Teknologiateollisuus ry) kertovat näkemyksensä esineiden ja asioiden internetistä.

Esineiden ja asioiden (teollisessa) internetissä ihmisten ja yritysten ympäristöä havainnoidaan ja säädetään autonomisesti sensoreiden ja ohjelmistojen yhteistyönä. Fyysisen maailman toimintaa tukee sen yhä täydellisempi virtuaalinen kopio, joka mahdollistaa automaattisen ennakoivan optimoinnin ja aiemmasta poikkeavat liiketoimintamallit. Potentiaalistaan huolimatta visio saattaa lopulta kaatua vaikeisiin tiedon omistajuuden, tietoturvaan ja yksityisyyden suojaan liittyviin kysymyksiin.

Martti Mäntylä, Timo Seppälä ja Jukka Viitasaari korostavat, että väite "kaiken internet muuttaa kaiken" on liian väljä yleistys digitalisaatiosta. Ennemminkin, uudet älykkäämmät tuotteet ja palvelut synnyttävät meille uusia tapoja soveltaa eri teknologioita kaikkien toimialojen yritysten, julkisen sektorin ja koko yhteiskunnan tuottavuuden parantamiseksi.

Digibarometrin julkaisijat ovat Digile Oy, Liikenne- ja viestintäministeriö, Tekes, Teknologiateollisuus ry ja Verkkoteollisuus ry.

Lisätietoja:

Digibarometrin julkistustilaisuus

Digibarometri 2015 -selvitys

Teollinen internet Aallossa

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Janne Lindqvist
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Janne Lindqvist: Auttaminen ei onnistu norsunluutornista

Tietotekniikan professori on sosiaalinen oman tiensä kulkija, joka luottaa tutkimusaiheiden valinnassa vahvaan kutinaan.
maankäyttö
Tiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Ihmiskunnan ruokkiminen planeettaa tuhoamatta vaatii U-käännöksen

Lähes puolet nykyisestä ruoantuotannosta on haitallista planeetallemme, koska se aiheuttaa luonnon monimuotoisuuden vähenemistä, ekosysteemin rappeutumista ja vesistressiä.
Large arena filled with a crowd watching a game of DOTA2 projected on big screens
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Elektronisen urheilun maailmanlaajuinen yleisö satoja miljoonia

Sosiaalinen kanssakäyminen on tärkein syy osallistua elektronisen urheilun tapahtumiin. E-urheilun suoria verkkolähetyksiä seuraavat fanit taas arvostavat muun muassa draamaa, uutuudenviehätystä, pelaajien taitoa ja estetiikkaa.
Julia Lohmann's Department of Seaweed at WEF. Photo: Mikko Raskinen
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Julia Lohmann: "Tiedämme liikaa ja teemme liian vähän"

Lohmannin näyttävä merileväpaviljonki on esillä Maailman talousfoorumissa Davosissa ja se kannustaa tekemään vaikeita päätöksiä ja käynnistämään ’tekemishautomoita’.