Digibarometri 2015: Esineiden ja asioiden internet vie digikumouksen ruuduilta reaalimaailmaan

Digibarometri on vuosittainen katsaus kansakunnan digitaaliseen asentoon. Yksi tämänkertainen avainteema on esineiden internet.

Martti Mäntylä (Aalto-yliopisto), Timo Seppälä (Etlatieto Oy) ja Jukka Viitasaari (Teknologiateollisuus ry) kertovat näkemyksensä esineiden ja asioiden internetistä.

Esineiden ja asioiden (teollisessa) internetissä ihmisten ja yritysten ympäristöä havainnoidaan ja säädetään autonomisesti sensoreiden ja ohjelmistojen yhteistyönä. Fyysisen maailman toimintaa tukee sen yhä täydellisempi virtuaalinen kopio, joka mahdollistaa automaattisen ennakoivan optimoinnin ja aiemmasta poikkeavat liiketoimintamallit. Potentiaalistaan huolimatta visio saattaa lopulta kaatua vaikeisiin tiedon omistajuuden, tietoturvaan ja yksityisyyden suojaan liittyviin kysymyksiin.

Martti Mäntylä, Timo Seppälä ja Jukka Viitasaari korostavat, että väite "kaiken internet muuttaa kaiken" on liian väljä yleistys digitalisaatiosta. Ennemminkin, uudet älykkäämmät tuotteet ja palvelut synnyttävät meille uusia tapoja soveltaa eri teknologioita kaikkien toimialojen yritysten, julkisen sektorin ja koko yhteiskunnan tuottavuuden parantamiseksi.

Digibarometrin julkaisijat ovat Digile Oy, Liikenne- ja viestintäministeriö, Tekes, Teknologiateollisuus ry ja Verkkoteollisuus ry.

Lisätietoja:

Digibarometrin julkistustilaisuus

Teollinen internet Aallossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Kaksi perhosen muotoon taivutettua neuletekstiilinäytettä rinnakkain: toinen on harmaanruskea, toinen sähköisen vihreä.

FinnCERES ja yhteispohjoismainen älytekstiilien tutkimushanke ovat esillä maailman kiertotalousfoorumissa Brysselissä

Messutapahtumassa nähdään uudenlaisia biotaloustuotteita sekä prototyyppejä lämpötilaan ja valoon reagoivista tekstiileistä.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.