Uutiset

Alumnisuurlähettiläs Oskar Vahervuori: Opiskeluajan harrasteet vaikuttivat merkittävältä osin kasvamiseeni sellaiseksi ihmiseksi kuin olen

”1980-luvulla opiskelu ja akateeminen elämä oli vielä pitkälti erossa käytännön yritysmaailmasta, mikä harmitti meikäläistä. Nyt seuratessani Aalto-yliopiston eri kampusten dynamiikkaa reservistä näyttää välillä siltä, että ’niillähän on joka päivä Slush päällä’”, sanoo hehkuttaa alumnimme Oskar Vahervuori.
School of Business Alumni Ambassador Oskar Vahervuori

Milloin ja mitä opiskelit Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa?

Opiskelin vuosina 1985–1992 talousmaantieteen runko-ohjelmassa, sivuaineena muun muassa kansainvälinen markkinointi. Minua kiinnostaneita matkailualan korkeakoulutasoisia opintoja ei tuolloin ollut tarjolla muualla kuin Kauppiksessa. Graduani ohjannut professori Kai-Veikko Vuoristo oli tuolloin ehkä tunnustetuin ko. alan asiantuntija maassamme.

Millaisissa tehtävissä olet toiminut valmistumisen jälkeen?

Opiskelijaelämä 1980-luvun jälkipuoliskolla ja varsinkin KY 75 -juhlavuoden unohtumattomat kokemukset ohjasivat ambitioni vääjäämättä tapahtuma- ja elämysalojen suuntaan, ja samalla tiellä olen yhä. Työnantajiani ovat olleet muun muassa erikoismatkapalvelu Ageba, elämysalan pioneeriyritys Seikkailu Oy, Palace Kämp Groupin tapahtumayksikkö Red Carpet sekä Markkinointi-Instituutti, jonne olin mukana tuottamassa tapahtumamarkkinoinnin koulutussisältöä.

Viime vuodet olen työskennellyt vapaana konsulttina palvellen lukuisia eri yrityksiä. Tällä hetkellä toimin hallituksen puheenjohtajana ja osakkaana startupissa, jossa tapahtuma-alan hyväksi koettuja käytänteitä ja tietoa siirretään digitaaliseen ympäristöön.

Miten opiskeluajan harrastukset ja työkokemus vaikuttavat uran eri vaiheissa?

Toisille sopii menetelmä, että keskitytään ainoastaan korkeakouluopintoihin ja siirrytään kertarysäyksellä uraputkeen, kun taas itselle ja varmaan monelle muullekin ”etsikolle” on sopinut paremmin se, että hakeudutaan mielekkäisiin haasteisiin vaiheittain, tilanteen mukaan uudelleen suuntautuen. Omalla kohdallani KY ja opiskeluajan harrasteet sekä muut virikkeet vaikuttivat merkittävältä osin kasvamiseeni sellaiseksi ihmiseksi kuin olin valmistumishetkellä ja olen nykyäänkin.

Uskon myös vahvasti, että nyt lupaavaan lentoon lähtenyt Kauppiksen alumnitoiminta voi tulevaisuudessa tuottaa oman vahvan palikkansa tähän yhtälöön – niinhän on perinteisesti esimerkiksi anglosaksisissa maissa, joissa pääjohtajat ja presidentitkin ovat usein edenneet asemiinsa muiden meriittiensä ohella aktiivisesti alumniverkostoihinsa tukeutuen.

Ajatuksia yritysmaailmasta tai ajankohtaisista asioista? Mitä omalla työpaikallasi tehdään juuri tällä hetkellä?

Matkailu-, konferenssi- ja tapahtuma-alat elävät nyt ja jatkossakin Suomessa vahvojen näkymien aikoja. Alan toimijoille tulee vastaan yhä haastavampia kohderyhmiä, joiden palvelemiseen vaaditaan enemmän ja parempaa kuin aiemmin. Kun rakennetaan kansainvälisten huippustandardien mukaisia tuotteita, palveluja ja järjestelmiä, korkeakoulutasoinen osaaminen astuu kuvaan mukaan. Isojen kokonaisuuksien analysointi, hallinnointi ja kehittäminen eivät taivu keneltä vain. Toivottavasti näiden toimialojen yhä keskeisempi painoarvo kansantaloudessa heijastuu myös satsauksiin korkeakouluopetuksessa.

Toimit Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun alumnisuurlähettiläänä. Mitä alumnius sinulle merkitsee?

Kauppiksen käyminen oli minulle aiemmin yksi elämän episodi muiden joukossa, siinä missä koulu, intti tai työpaikka X. Nyttemmin ryhdittyneen alumnitoiminnan myötä tälle kokemukselle on rakentunut uusia merkityksiä.

HKKK/KY vuosikerta-85 oli täynnä ihania ihmisiä; minun sijastani alumnisuurlähettilääksi olisi voinut valikoitua monta filmaattisempaakin persoonaa, joten muistan arvostaa osakseni koitunutta luottamusta. Tämän homman hohtohan on siinä, että voidaan siirtää ainakin osa niistä uskomattoman innostuneista ja energisistä fiilismaailmoista sieltä upeilta vuosilta palvelemaan jotain uutta, mitä nyt synnytetään yhdessä.

Onko jotain muuta, mitä haluaisit mainita?

1980-luvulla opiskelu ja akateeminen elämä oli vielä pitkälti erossa käytännön yritysmaailmasta, mikä harmitti meikäläistä. Nyt ajat ovat onneksi täysin toiset ja ilahduttavaa on erityisesti aidon yrittäjyysmyönteisen mentaliteetin esiinmarssi. Aalto-yliopiston eri kampusten dynamiikkaa reservistä seuratessa näyttää välillä siltä, että ”niillähän on joka päivä Slush päällä!”

Lue lisää Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun alumniyhteistyöstä sekä muista alumnisuurlähettiläistä, jotka ovat mukana kehittämässä koulun alumnitoimintaa: 
aalto.fi/fi/kauppakorkeakoulu/kauppakorkeakoulun-alumnisuurlahettilaat.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Kaksi perhosen muotoon taivutettua neuletekstiilinäytettä rinnakkain: toinen on harmaanruskea, toinen sähköisen vihreä.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

FinnCERES ja yhteispohjoismainen älytekstiilien tutkimushanke ovat esillä maailman kiertotalousfoorumissa Brysselissä

Messutapahtumassa nähdään uudenlaisia biotaloustuotteita sekä prototyyppejä lämpötilaan ja valoon reagoivista tekstiileistä.
Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.
Biomateriaaleja
Yhteistyö Julkaistu:

Metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi

Metsäbiotalouden tiedepaneelin ensimmäisen selvityshankkeen tulokset on julkaistu. Laskelmien mukaan metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi ilman lisähakkuita: selvityksen mukaan vuonna 2035 Suomen metsistä voitaisiin saavuttaa jopa 15,6 miljardin euron arvonlisä, mikä tarkoittaa 80 % kasvua verrattuna vuoden 2019 tasoon.