Aalto-yliopiston joukkueille menestystä aineenvaihduntatuotteiden tunnistamiseen keskittyneessä CASMI-kilpailussa

Joukkueet voittivat ja tulivat toiseksi parhaan automaattisen rakenteellisen tunnistuksen kategoriassa.

Aineenvaihduntatuotteiden yleinen tunnistusprosessi

Aineenvaihduntatuotteet ovat pieniä molekyylejä, joiden avulla voidaan saada tietoa solujen tilasta. Kilpailu molekyylien tunnistamisesta massaspektrometridatasta järjestettiin keväällä 2016. CASMI-kilpailun tavoitteena oli luoda yhteinen kehys aineenvaihduntatuotteiden tunnistamismenetelmien arvioimiseen.

Tänä vuonna arvioitiin ensimmäistä kertaa myös automaattisia menetelmiä. Tavoitteena oli määritellä oikea molekyylirakenne noin 200 erilaisen mahdollisen rakenteen joukosta.

Automaattisen menetelmän kategoriassa lisäinformaatiota sai käyttää ainoastaan ennustemallin opettamiseen. Kategorian voitti Aalto-yliopiston ja saksalaisen Jenan yliopiston tutkijoista muodostettu Brouardin joukkue, ja sen jäseninä olivat Céline Brouard, Huibin Shen, Kai Dührkop, Sebastian Böcker ja Juho Rousu. Kategoriassa toiseksi tuli Dührkopin joukkue, jonka jäseniä olivat Kai Dührkop, Huibin Shen, Sebastian Böcker ja Juho Rousu.

Lisätietoja:

Critical Assessment of Small Molecule Identification (CASMI) -kilpailu

Lisätietoa Brouardin joukkueen käyttämästä menetelmästä, Bioinformatics

Lisätietoa Dührkopin joukkueen käyttämästä menetelmästä

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Mikkelin kampuksen alumnit juhlistivat International Business -ohjelman 35-vuotista olemassaoloa

Yli 200 BBA-/BScBA-ohjelman alumnia saapui juhliin Kauppakorkeakoululle Otaniemeen.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.