Aalto University Magazine tarkastelee luottamusta digitaalisessa maailmassa, kaupankäynnissä ja ihmisten välillä

Lehden jutuissa aiheesta kertovat Aallon alumni Mårten Mickos, filosofi Esa Saarinen ja Swappien perustaja Sami Marttinen.
Aalto University Magazinen suomenkielisiä ja englanninkielisiä numeroita pöydällä

Uusi Aalto University Magazine 28 pohtii luottamusta eri näkökulmista. Lehden Avauksia-palstalla Aalto-yliopiston digitalisaatiojohtaja Kati Hagros muistuttaa, että tietojärjestelmien taustalla toimivat algoritmit laaditaan aina arvojen pohjalta. ”Nämä arvot on tehtävä näkyviksi aivan samoin kuin päätöksiä tekevien ihmisten ja instituutioiden arvot.”

Pääartikkeli käsittelee tietoturvaa: salaajia ja hyvishakkereita, joita Aallon alumni, HackerOnen toimitusjohtaja Mårten Mickos kuvaa digimaailman partiolaisiksi. Heillä on korkea moraali, halu auttaa ja hyvä sydän.

Kuka-jutussa kerrotaan, kuinka Sami Marttinen perusti yrityksensä, huollettuja uusiopuhelimia myyvän Swappien, tultuaan huijatuksi kännykkäkaupassa. Hän kertoo, miten luottamuksen rakentaminen on erityisen tärkeää käytettyjen puhelinten myynnissä, sillä niillä on monessa maassa huono maine.

Kesällä 2021 eläköityvä professori Esa Saarinen pohtii, mitä tapahtuu, kun luottamus puuttuu ihmisten väliltä. Ihminen ahdistuu ja huolestuneisuus nakertaa luovuutta.

Mukana matkassa -juttupaikan aiheena on rugby. Mitä yhteistä on tutkimuksen tekemisellä ja vauhdikkaalla kontaktiurheilulajilla?

Markkinoinnin työelämäprofessori Lasse Mitronen Aallosta ja apulaisprofessori Mikko Hänninen Nottinghamin yliopistosta keskustelevat verkossa ostamisesta ja tiedolla johtamisesta.

Lehden tiedejutuissa kerrotaan myös, mitä on kvanttiteknologia ja miten se tulee vaikuttamaan maailmaan. Erityisverkoista kertovassa artikkelissa todetaan, että tieto ei ole internetissä turvassa, mutta avuksi voisivat tulla mobiiliverkkoja hyödyntävät erityisverkot.

Taloustieteen apulaisprofessori Miri Stryjan kertoo Oho-tarinassa, miten hyönteiset ja huono sää vaaransivat väitöskirjan tekemisen. Professori Kaie Kubjas valottaa puolestaan omia Arjen valintojaan matematiikan parissa.

Aalto University Magazine on ilmestynyt sekä suomeksi että englanniksi. Lehti postitetaan kaikille sen tilanneille alumneille.

Näköislehdet ovat luettavissa issuu.com-sivustolla, ja artikkeleita on julkaistu osoitteessa aalto.fi/magazine.

Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
KY United -jalkapallojoukkue, 2024. Kuva: Eemil Kari
Yliopisto Julkaistu:

Jalkapallojoukkue KY United kohtaa sensaatiomaisesti Käpylän Pallon edustusjoukkueen tiistaina 16.4.2024

KY United saa vastaansa Suomen toiseksi korkeimmalla sarjatasolla pelaavan KäPan Suomen Cupin 3. kierroksella.
Koristeellinen kuva.
Opinnot Julkaistu:

FITechin kesän kurssitarjonta on julkaistu ja ilmoittautuminen on käynnissä!

Haku FITechin kesän kursseille käynnistyi tänään 4.4.2024. Tarjolla on yli 100 kurssia aiheista energiavarastointi, tietoliikennetekniikka, tietotekniikka, vetytalous ja tuulivoima.