Aallon opiskelijatiimille menestystä John Molson International MBA Case -kilpailussa Montréalissa

Kauppakorkeakoulun opiskelijatiimit osallistuvat vuosittain eri case-kilpailuihin ulkomailla.
team_molson_2018_web_fi_fi.jpg

Kauppakorkeakoulun tiimi, johon kuuluivat Casimir Kontio, Kimi Päivärinta, Nicky Tuominen ja Valtteri Viitala (kuvassa), osallistui Concordia Universityn John Molson Business Schoolin järjestämään case-kilpailuun 1.–6.1.2018 Montréalissa. Tiimin valmentamisesta kilpailuun vastasi yliopistolehtori Christa Uusi-Rauva.

”Tiimimme teki hyvää työtä ja sijoittui alkulohkossaan toiseksi, jääden täpärästi semifinaalien ulkopuolelle. Taakse jäi monta tasokasta yliopistoa. Tämän vuoden paras oli irlantilaisen Smurfit Graduate Business Schoolin joukkue, joka palkittiin $10.000 palkinnolla, Christa Uusi-Rauva kertoo.

”Oli hienoa olla mukana Kanadassa. Case-kisasta sai todella arvokasta kokemusta esiintymiseen ja ongelmien ratkaisuun paineen alla. Kilpailun aikana pääsi myös näkemään toisten tiimien huippusuorituksia, ja samalla se tarjosi mahdollisuuden verkostoitua ja vaihtaa näkemyksiä ympäri maailmaa tulevien lahjakkaiden opiskelijoiden kanssa. Suosittelenkin lähtemään mukaan vähintään yhteen case-kilpailuun opintojen aikana”, opiskelija Valtteri Viitala kertoo.

Christa Uusi-Rauvan mukaan case-kilpailu on hieno mahdollisuus päästä soveltamaan ja kehittämään omaa osaamistaan sekä luoda kontakteja yritysmaailmaan ja muiden yliopistojen opiskelijoihin. Esimerkiksi Montrealissa ratkotaan sekä Harvard business school -tyyppisiä caseja että yksi real-life-case. Harvard-caset ovat ns. perinteisiä kirjoitettuja caseja, joissa on kuvattu jonkin yrityksen kohtaama haaste, joka tulee ratkaista. Tosielämän caseissä mukaan valittu yritys esittelee jonkin todellisen ongelman omasta liiketoiminnastaan, ja opiskelijatiimit kehittävät siihen erilaisia ratkaisuja. Kukin tiimi esittelee omat ratkaisunsa eri yritysten edustajista koostuvalle tuomaristolle ja saa niistä palautetta.

Seuraava mahdollisuus opiskelijoille päästä haastamaan itsensä case-kilpailussa tarjoutuu 27.3. Silloin järjestetään kolmas Aallon sisäinen Crossroads-case-kilpailu uuden Crossroads case competition -kurssin yhteydessä. Sekä kurssi että kilpailu on suunnattu niin kandidaatti- kuin maisteriopiskelijoille. Osallistua voi joko sekä kurssille että kilpailuun tai vain kilpailuun. Ilmoittautuminen kurssille on käynnissä Oodissa. Pelkkään kisaan voi hakea lähettämällä yhden sivun mittaisen hakemuksen Christa Uusi-Rauvalle joko neljän hengen tiimin voimin tai yksin, mikäli hakijalla ei vielä ole tiimiä.

Lisätietoja:
Christa Uusi-Rauva
yliopistolehtori

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.