Tuotantotalouden laitos

Jaetuista digitaalisista hyödykkeistä on puute –› Synnytetään avoimia digitaalisia hyödykkeitä

Valmistavassa teollisuudessa on vain vähän jaettuja digitaalisia hyödykkeitä. Näillä tarkoitetaan digitaalista infrastruktuuria, avointa lähdekoodia, alustojen rajapintoja sekä avointa dataa (Yoo et al 2010; Karhu et al., 2018). Yhteiskäyttöisinä hyödykkeinä ne parhaimmillaan paikkaavat yksittäisen yrityksen osaamisen ja resurssien puutetta sekä mahdollistavat parhaiden käytäntöjen ja ratkaisujen positiiviset läikyntävaikutukset. Keskeisiä syitä jaettujen digitaalisten hyödykkeiden vähäisyyteen valmistavassa teollisuudessa ovat sekä alusta- ja dataliiketoiminnan osaamisvaje että jäykät organisaatiorakenteet.  

Haaste: Jaetuista digitaalisista hyödykkeistä on puute

Digitaalisiin hyödykkeisiin liittyvä liiketoimintaosaamisen puute

Digitaalisten hyödykkeiden liiketoiminta- ja ansaintamallit eivät ole yrityksille tuttuja. Etenkin pk-sektorilla kokemuksen ja näkemyksen puute digitaalisten hyödykkeiden mahdollisuuksista hidastaa näiden käyttöönottoa. 

Jäykät organisaatiorakenteet 

Yritysten kulttuuri ja päätöksenteon toimintamallit eivät vielä tue nopeaa ja kokeilevaa digitaalisten hyödykkeiden avaamista ja jakamista. 

Suositus: Synnytetään avoimia digitaalisia hyödykkeitä

Innovaatiopolitiikan tulisi keskittyä luomaan avoimia ja jaettuja digitaalisia hyödykkeitä sinne, missä niitä ei synny itsestään tai syntyy puutteellisesti. Tämä voi tapahtua regulaation, rahallisen tuen tai aktiivisen toimijuuden kautta. 

Vaaditaan avoimen lähdekoodin käyttöä ja yhteiskehittämistä julkisen rahoituksen ehtona

  • Julkisen sektorin rahoituksen ehtona tulee vaatia enemmän yhteiskehittämistä sekä avoimen lähdekoodin käyttöä.
  • Julkisen vallan tulee toimia esimerkkinä painottamalla avoimen lähdekoodin vaatimusta julkisissa hankinnoissa.

Julkinen sektori luo avoimia digitaalisia hyödykkeitä 

  • Avoimet digitaaliset hyödykkeet, kuten telelisenssit, voivat olla myös julkisen vallan kontrolloimia lisenssoinnin kautta sen sijaan, että ne olisivat suoraan sen operoimia.
  • Julkinen sektori avaa valmistavan teollisuuden kannalta olennaisia rajapintoja viranomaisrekisteridataan, kuten rakennuslupa-asiakirjoihin ja teledataan. 
  • Määritellään, miten ja missä aikataulussa julkinen sektori (ministeriöt ja virastot) siirtyy kohti avattuja rekistereitä ja datavarantoja.

Luodaan edellytykset digitaalisten hyödykkeiden syntymiselle

  • Suomen ja EU:n tulisi kehittää regulaatiota niin, että se luo innovaattoreille edellytyksiä digitaalisten hyödykkeiden muodostamiseen ja hyödyntämiseen.
  • Määritetään public–private partnership (PPP) -mallit digitaalisten hyödykkeiden osalta valmistavassa teollisuudessa.

Palaa politiikkasuosituksen etusivulle 

Muut haasteet ja suositukset

Colourful blocks. Photo by Mikko Raskinen.jpg

Alustoja ei synny –› Madalletaan osallistumiskynnystä alustojen kehityksen alkuvaiheessa

Digitaalisten alustojen kehityksen alkuvaiheessa yritysten osallistumiskynnystä nostavat kolme tekijää: luottamuspula, alustatalouden osaamisvaje ja suljetut ICT-järjestelmät.

Tuotantotalouden laitos
3D printed

Dataa ei jaeta tarpeeksi –› Kehitetään datan jakamisen käytäntöjä ja velvoitteita

Nykyiset datamarkkinat eivät kannusta datan jakamiseen. Tilanteen taustalla on neljä syytä: datan arvon määrittely on vaikeaa, yhteistyökäytännöt ovat rajoittavia, lainsäädäntö on puutteellinen tai rajoittava sekä yrityksissä ei ole osaamista datapohjaisesta liiketoiminnasta.

Tuotantotalouden laitos
Image of black and white bubbles

Digitaalisia verkostoja ei osata hyödyntää –› Siirretään innovaatiotoimintaa digitaalisiin verkostoihin

Innovointi tapahtuu kasvavassa määrin alustojen ja digitaalisten arkkitehtuurien ympärille muodostuvissa verkostoissa. Valmistavan teollisuuden yritykset eivät vielä hyödynnä innovaatiotoiminnassaan digitaalisten verkostojen tuomia etuja.

Tuotantotalouden laitos

Palaa politiikkasuosituksen pääsivulle

Image of a crane hook.

Miten käy innovaatioille alustataloudessa? Valmistavan teollisuuden neljä haastetta – ja ratkaisua

Tämä politiikkasuositus keskittyy alustatalouden innovointihaasteisiin valmistavassa teollisuudessa. Esitämme raportissa neljä valmistavan teollisuuden innovointihaastetta nykytilanteessa ja keskeiset syyt niiden takana. Tuomme esille innovaatiopolitiikkaan liittyviä suosituksia, joiden avulla alustatalouden kehitystä ja kasvua on mahdollista kiihdyttää valmistavassa teollisuudessa. Haasteet ja suositukset on johdettu Business Finlandin rahoittaman Politiikkatoimet alustataloudessa -tutkimushankkeen tuloksista.

Tuotantotalouden laitos
  • Julkaistu:
  • Päivitetty: