Tapahtumat

Tutkimuksen julkistustilaisuus: Hyvän johtamisen tuottavuusvaikutus näkyy tilinpäätöksessä 2–3 vuoden ajan

Ilmoittautumiset tilaisuuteen pyydetään 7.2. mennessä.
Ihmisiä istumassa ja seisomassa

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa tehty tuore tutkimus osoittaa, että henkilöstöön kannattaa satsata: strategisen hyvinvoinnin johtaminen edistää tuottavuuden kasvua. Strateginen hyvinvointi tarkoittaa työhyvinvointia, jolla on merkitystä yrityksen tuloksellisuuteen.

Tuottavuus ja sen johtaminen ovat liikkeenjohdon keskeisiä haasteita. Tutkimuksessa tarkasteltiin johtamista 220 suomalaisessa teollisuusyrityksessä ja johtamisen yhteyttä tuottavuuden kehitykseen ja tasoon. Tutkimusaineistona oli laaja tilinpäätösaineisto sekä aiemmissa strategisen hyvinvoinnin johtamisen tutkimuksissa kerätyt tiedot yritysten johtamiskäytännöistä vuosina 2009–2016.

Selkeä yhteys

”Tutkimustulokset korostavat päätösten tärkeyttä – päätökset tavoitteista ja työhyvinvoinnin ottaminen osaksi strategiatyötä heijastuvat parempaan johtamiseen ja tuottavuuden ohella myös kannattavuuteen”, toteaa FT Ossi Aura.

”Tutkimuksen perusteella hyvän johtamisen tuottavuusvaikutukset näkyvät tilinpäätöksissä 2–3 vuoden ajan”, sanoo professori Guy Ahonen.

Aalto-yliopiston professorin Timo Kuosmasen mukaan johtamiskäytäntöjen tuottavuusvaikutuksia on tutkittu paljon aiemminkin, mutta tilastollisesti merkitsevää yhteyttä on ollut vaikea todentaa.

”Tässä tutkimuksessa käytetyt tilastolliset menetelmät osoittavat selkeän yhteyden strategisen hyvinvoinnin johtamisen ja tuottavuuden välillä.”

Tutkimus toteutettiin Työsuojelurahaston rahoittamana yhteistyössä Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun, FT Ossi Auran ja professori Guy Ahosen kanssa.

Tervetuloa kuulemaan tutkimuksen keskeisistä tuloksista kaikille avoimeen tilaisuuteen!

Aika: Tiistai 12. helmikuuta klo 9.00–10.30 (aamukahvi klo 8.30 alkaen)
Paikka: Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu, Chydenia-rakennus, Runeberginkatu 22-24, 00100 Helsinki.

Ilmoittautumiset 7. helmikuuta mennessä.

Tutkijat avaavat tilaisuudessa tulosten valossa muun muassa seuraavia aiheita:

•    Ovatko tuottavuus ja kannattavuus seurausta hyvästä johtamisesta vai onko vain kannattavilla varaa hyvään johtamiseen?
•    Mikä merkitys johdon päätöksillä ja esimiesten osaamisella on tuottavuudelle ja kannattavuudelle?
•    Miten henkilöstön hyvinvointia vahvistavat käytännöt lisäävät tuottavuutta ja kannattavuutta?

Lisätietoja:
Juha Eskelinen, tutkija