Lahjoita tulevaisuus

Alumni Risto Artell: ”Koskaan ei voi tietää, mitä pienillä teoilla voi saada aikaan.”

Risto Artell on kokenut, kuinka yhdellä idealla voi olla suuri vaikutus. Hän kannustaa alumneja pohtimaan erilaisia tapoja auttaa ja tukea itselle tärkeitä asioita.
Alumnimme Risto Artell hiihtolenkillä Vantaalla

Risto Artell muistelee lämmöllä teekkaripäiviään Otaniemessä ja haluaa omalla panoksellaan auttaa Ukrainan nuoria yliopisto-opiskelijoita.

Ristoa kiinnosti jo nuorena tekniset asiat. Koska sähkö tuntui tulevaisuuden alalta ja omalta jutulta, Risto päätti hakea opiskelemaan Teknilliseen korkeakouluun (TKK) vuonna 1969. Pääaineikseen hän valitsi sovelletun elektroniikan ja elektronifysiikan.

Opiskeluajoista Riston mieleen nousee ennen muuta kova työ.

”Opiskeltavana oli hillitön määrä matematiikkaa, fysiikkaa ja sähkötekniikan teoriaa. Tentit tuskastuttivat, mutta onneksi niistä selvisi ahkeralla lukemisella. Muistan hyvin myös sen, että rahaa oli aina niukasti. Se ei kuitenkaan koskaan estänyt juhlimista Botnialla tai Hämäläisten talolla tenttikausien jälkeen.”

Nykyisiä opiskelijoita Risto muistuttaa pilke silmäkulmassa vanhasta sananlaskusta, jonka mukaan ”Menestys tulee ennen työtä vain sanakirjassa”.

Yksi tärkeimpiä opiskeluajan henkireikiä Ristolle oli musiikki. Hän aloitti viulunsoiton Polyteknikkojen orkesterissa (PO) ensimmäisenä opiskeluvuotena ja jatkoi orkesterissa aina valmistumiseensa, vuoteen 1975 asti. Harrastus poiki Ristolle ystävyyssuhteita, jotka jatkuvat edelleen.

Tyttären syntymän jälkeen soittaminen jäi tauolle 15 vuodeksi. Tauko päättyi, kun Riston vanha opiskelukaveri kutsui hänet Helsingin Työväen Orkesterin harjoituksiin vuonna 1992. Risto soittaa orkesterissa edelleen yhdessä kymmenen muun teekkarin kanssa.

Koulutus antoi erinomaisen perustan tulevaisuudelle

Risto aloitti työuransa vuonna 1973 Posti- ja lennätinlaitoksessa, minkä jälkeen hän työskenteli muun muassa kaukopuhelinverkon suunnitteluun liittyvissä tehtävissä, atk-alalla sekä myyntitehtävissä. Eläkkeelle Risto siirtyi vuonna 2013 TeliaSoneralta.

"Paras asia 40-vuoden työuran aikana oli se, että sain seurata paalupaikalta tietoliikenteen huikeaa kehitystä."

Eläkkeellä Ristoa on pitänyt kiireisenä musiikkiharrastus ja kirjoittaminen, johon kiinnostus syttyi halusta tallentaa suvun historiaa. Hän kirjoitti ensimmäisen muistelmakirjansa Risto-vaarin matka aikuisuuteen vuonna 2021. Tänä vuonna Risto sai valmiiksi myös toisen muistelmakirjansa Teekkarista Key Account Manageriksi, eli 40 vuoden matkani tietoliikenteen maailmassa.

Muistelmakirjan julkaisun aikoihin Risto sai sähköpostiinsa alumniterveisiä Aalto-yliopistosta. Viestissä puhuttiin Ukrainan sodasta ja kerrottiin, että Aalto on avannut lahjoituskohteen, johon kertyvillä varoilla tuetaan Ukrainasta Suomeen saapuvia yliopisto-opiskelijoita. Mahdollisuus tukea Ukrainan nuoria, joiden kohtalosta hän oli erityisen huolestunut, sai Riston lahjoittamaan jo samana päivänä. Hän jäi kuitenkin miettimään, voisiko tehdä vielä muutakin Ukrainan nuorten hyväksi.

Idea syntyi seuraavien päivien aikana. Risto ei ollut ajatellut pyytää muistelmakirjastaan maksua, vaan halusi antaa sen lahjaksi ystävilleen ja entisille työtovereilleen.

“Koska kirjan saaneet halusivat kuitenkin maksaa siitä, ehdotin, että he voisivat lahjoittaa 25 euron painatuskulut Ukrainan opiskelijoiden tukemiseen.”

Ystävät ja työtoverit ottivat ajatuksen lämmöllä vastaan. Risto on ideallaan aikaansaanut yli 50 lahjoitusta Aalto-yliopiston Ukraina-rahastoon. Hän iloitsee tilaisuudesta auttaa ja motivoida muitakin lahjoittamaan tärkeään asiaan. Samalla hän uskoo, että mahdollisuus lahjoittaa on myös motivoinut ihmisiä kirjan tilaamiseen.

”Kun en halunnut rahaa itselleni, niin rohkenin toivoa lahjoitusta ukrainalaisten nuorten opintojen tukemiseen.”

Haluaisitko sinäkin Riston tavoin tukea Ukrainan yliopisto-opiskelijoita? Lue lisää tai lahjoita jo tänään.

Aalto flags in Ukraine colours

Tue Ukrainan yliopisto-opiskelijoita

Tule mukaan tukemaan Ukrainasta Suomeen saapuvia yliopisto-opiskelijoita. Lahjoitukset mahdollistavat sodan keskeyttämien opintojen jatkamisen kriisin aikana.

Lahjoitustapa
Valitse lahjoitussumma