Hakukohteen valintamenettely ja arviointiperusteet
Hakijat, jotka täyttävät Aalto-yliopiston maisteriopintoja koskevat yleiset hakukelpoisuusvaatimukset, arvioidaan ja asetetaan paremmuusjärjestykseen hakukohteelle etukäteen määriteltyjen arviointiperusteiden mukaisesti. Hakemukset Taiteen ja median maisteriohjelmaan - kuvataidekasvatuksen pääaineeseen arvioidaan seuraavien arviointiperusteiden mukaisesti.
I VAIHE
Taiteellinen ja/tai designtoiminta 1
|
Arvioinnin kohde
|
Taiteellinen ja taidepedagoginen toiminta
|
Mitä edellytämme hakijalta/Hakukohteen vaatimukset
|
Kuvataidekasvatuksen pääaineeseen hakijoilta edellytetään vähintään kandidaatin tutkinnon tasoista taiteellista tai pedagogista pohjakoulutusta sekä opetuskokemusta. Hakijoilta odotetaan laaja-alaista kiinnostusta kuvataidekasvatukseen ja alan kehittämiseen.
|
Kompetenssien osoittamisen tapa
|
Portfolio
Motivaatiokirje arvioidaan osana portfoliota.
Portfoliossa hakija esittelee taidepedagogista ja taiteellista toimintaansa selkeästi kuvallisesti ja kirjallisesti (korkeintaan 10 sivua). Hakijan tulee perustella portfolioon valitsemiaan sisältöjä ja ajatteluaan.
Motivaatiokirjeessä hakija perustelee, miksi hakee kuvataidekasvatuksen pääaineen maisteriopintoihin ja kuvailee omia kiinnostuksen kohteitaan pääaineen opinnoissa.
Motivaatiokirjeen maksimipituus on 4000 merkkiä.
Arviointia varten portfolio toimitetaan yhtenä pdf-tiedostona, joka sisältää hakijan nimen ja päiväyksen. Pdf-portfolioon voi tarvittaessa sisällyttää linkkejä videotiedostoihin.
|
Muu osaaminen 1
|
Arvioinnin kohde
|
Taiteellinen ja taidepedagoginen suuntautuminen
|
Mitä edellytämme hakijalta/Hakukohteen vaatimukset
|
Toiminta taiteen, visuaalisen kulttuurin ja taidepedagogiikan kentällä
- näyttelyt, palkinnot, apurahat, julkaisut, toiminta visuaalisen kulttuurin kentällä (esim. muotoilu, media), suunnittelu- ja koulutustehtävät, projektiluontoinen taidekasvatustyö, kuratointi, tuottaminen jne.
- taide-, kulttuuri- ja kasvatusalan täydennyskoulutus, erilliset kurssit ja yliopistoarvosanat
|
Kompetenssien osoittamisen tapa
|
Curriculum vitae
|
Muu osaaminen 2
|
Arvioinnin kohde
|
Opetuskokemus
|
Mitä edellytämme hakijalta/Hakukohteen vaatimukset
|
Taidealan opetustyö
ja/tai
Muu opetustyö, esimerkiksi luokanopettaja, muu aineenopettaja tai varhaiskasvatuksen opettaja
|
Kompetenssien osoittamisen tapa
|
Opetustyötä koskevat työtodistukset, selvitys opetuskokemuksesta
|
Aiemmat opinnot
|
Arvioinnin kohde
|
Aiempien opintojen sisältö ja määrä suhteessa hakukohteen
vaatimuksiin/sisältöön
|
Mitä edellytämme hakijalta/Hakukohteen vaatimukset
|
Taide- ja/tai kasvatusalan tutkinnot
|
Kompetenssien osoittamisen tapa
|
Tutkintotodistukset taide- ja/tai kasvatusalan tutkinnoista.
|
II Vaihe
Soveltuvuus 1
|
Arvioinnin kohde
|
Ohjelman soveltuvuus hakijalle, kommunikointitaidot, motivaatio, toisen vaiheen tehtävien arviointi,
muut ohjelman etukäteen määrittelemät kohteet
|
Mitä edellytämme hakijalta/Hakukohteen vaatimukset
|
Kyky analysoida ja sanallistaa aineiston merkityksiä taidekasvatuksen näkökulmasta, kriittinen ja tutkiva ajattelu.
|
Kompetenssien osoittamisen tapa
|
Ennakkomateriaaliin perustuva esseesuoritus, joka tuodaan mukana valintakokeeseen.
|
Soveltuvuus 2
|
Arvioinnin kohde
|
Ohjelman soveltuvuus hakijalle, kommunikointitaidot, motivaatio ja sitoutuminen opintoihin
|
Mitä edellytämme hakijalta/Hakukohteen vaatimukset
|
Kyky arvioida, reflektoida ja sanallistaa omaa työskentelyä valintakoetilanteessa.
Soveltuvuus opintoihin ja alalle, motivaatio.
|
Kompetenssien osoittamisen tapa
|
Haastattelu
|
Soveltuvuus 3
|
Arvioinnin kohde
|
Ohjelman soveltuvuus hakijalle, kommunikointitaidot, motivaatio, toisen vaiheen tehtävien arviointi
|
Mitä edellytämme hakijalta/Hakukohteen vaatimukset
|
Ryhmässä toimimisen valmiudet
|
Kompetenssien osoittamisen tapa
|
Ryhmätehtävä
|
Taiteellinen ja/tai designtoiminta 2
|
Arvioinnin kohde
|
Taiteelliset ja/tai suunnittelun näytöt sekä tehtävät
|
Mitä edellytämme hakijalta/Hakukohteen vaatimukset
|
Kyky välittää ajatuksia taiteellisen työskentelyn keinoin.
|
Kompetenssien osoittamisen tapa
|
Kuvallinen tehtävä
|
Valintamenettely
Hakijat arvioidaan aluksi Aalto-yliopiston yleisten hakukelpoisuusvaatimusten perusteella. Hakijat, jotka täyttävät maisteriopintoja koskevat yleiset hakukelpoisuusvaatimukset, arvioidaan ja asetetaan paremmuusjärjestykseen hakukohteelle etukäteen määriteltyjen arviointiperusteiden mukaisesti.
Valintamenettely koostuu kahdesta vaiheesta niiden hakijoiden osalta, jotka täyttävät valinnan yleisen hakukelpoisuuden ehdot.
I Vaihe
Hakemukset arvioidaan I vaiheessa seuraavien kriteereiden perusteella:
- Taiteellinen ja/tai designtoiminta
- Muu osaaminen
- Aiemmat opinnot
Vain ne hakemukset, jotka täyttävät vaatimukset/jotka saavat parhaimmat pisteet I vaiheessa, kutsutaan valinnan II vaiheeseen.
Osa hakijoista kutsutaan hakemusten perusteella valintaprosessin toiseen vaiheeseen eli yksipäiväiseen valintakokeeseen. Valintakoe edellyttää hakijan henkilökohtaista läsnäoloa.
II Vaihe
Arviointi perustuu seuraaviin kriteereihin II vaiheessa
- Taiteellinen ja/tai designtoiminta
- Soveltuvuus
Valintakoe sisältää ennakkoesseen, joka tuodaan mukana valintakokeeseen. Valintakoepäivän aikana hakija osallistuu haastatteluun, ryhmässä toimimisen taitoja testaavaan tilanteeseen sekä toteuttaa yhden tai useamman kuvallisen tehtävän.
Lopullinen päätös valinnoista tehdään II vaiheen arvioinnin perusteella.
Hakukohteen vaatimat hakudokumentit on lueteltu alla. Huomioithan myös Aalto-yliopiston yleisissä hakuohjeissa kerrottavat hakuasiakirjoja koskevat vaatimukset (https://www.aalto.fi/fi/opiskelu-aallossa/haku-maisterikoulutuksiin).
Kuvataidekasvatuksen pääaineen maisteriopintoihin hakijoilta edellytetään vähintään kandidaatin tutkinnon tasoista taiteellista tai pedagogista pohjakoulutusta.
Portfolio
Portfoliossa hakija esittelee taidepedagogista ja taiteellista toimintaansa selkeästi kuvallisesti ja kirjallisesti (korkeintaan 10 sivua). Hakijan tulee perustella portfolioon valitsemiaan sisältöjä ja ajatteluaan.
Arviointia varten portfolio toimitetaan yhtenä pdf-tiedostona, joka sisältää hakijan nimen ja päiväyksen. Pdf-portfolioon voi tarvittaessa sisällyttää linkkejä videotiedostoihin.
Tiedoston maksimikoko on 1.0 GB. Tiedostonimen tulee olla muodossa Portfolio-sukunimi-etunimi.pdf.
CV
Hakemuksen liitteenä tulee olla hakijan ansioluettelo, josta käy ilmi henkilötiedot, koulutus, alaan liittyvä työkokemus, näyttely- ja julkaisutoiminta, palkinnot ja apurahat, opintomatkat ja luottamustehtävät.
Hakija lataa CV:n yhtenä pdf-tiedostona hakujärjestelmään ennen hakemuksen lähettämistä.
Motivaatiokirje
Motivaatiokirjeessä hakija perustelee, miksi hakee kuvataidekasvatuksen pääaineen maisteriopintoihin ja kuvailee omia kiinnostuksen kohteitaan pääaineen opinnoissa.
Motivaatiokirjeen maksimipituus on 4000 merkkiä.
Muut
Kuvataidekasvatuksen pääaineen maisteriopinnot on tarkoitettu hakijoille, joilla on jo vähintään kandidaatin tutkinnon tasoinen taiteellinen tai pedagoginen pohjakoulutus ja opetuskokemusta. Liitä hakemukseesi työtodistukset opetuskokemuksestasi.
Hakudokumenttien kieli
Hakudokumentit tulee palauttaa joko suomen- tai ruotsinkielisinä.