Kampus

Matilde Pelkonen, ekonomi ja tuleva kasvatuspsykologi

”Haluan jatkuvasti opiskella ja oppia uutta, etsiä merkitystä työhöni.”
My story Matilde Pelkonen

”Aloitin kauppatieteiden opinnot vuonna 2011. Sain päähänpiston alalle suuntautumisesta jo yläkoulussa, kun voitin koulun taloustietokilpailun. Minua kiinnosti nimenomaan kauppiksen monialaisuus ja se, miten maailma rakentuu kaupan ja liiketalouden ympärille.

Mielestäni opintojen paras anti oli kasvuyrittäjyyteen keskittyvän Aalto Venturesin alla oleva Aalto Fellows -ohjelma. Se on käytännössä kesäharjoitteluohjelma, jossa kahden viikon jaksolla ensin tutustutaan kasvuyrittäjyyteen ja yrittäjyyden realiteetteihin. Loppukesä työskennellään startup-yrityksissä.

Pääsin näkemään käytännön tasolla eri yritysten kautta, mitä kasvuyrittäjyys todellisuudessa on. Malli on rakennettu Stanfordin yliopistossa. Kesän lopussa lähdimme viikoksi Tel Aviviin, joka on Piilaakson jälkeen maailman toiseksi suurin startup-keskittymä.

Ohjelmassa oli mukana teekkareita ja taideopiskelijoita, ei pelkästään kauppislaisia. Aallon vahvuus onkin poikkitieteellisyys ja se, miten eri alojen osaajia hyödynnetään opinnoissa.

Kauppis antaa eväät omaan tekemiseen ja yrittämiseen. Minussa on ollut pieni sisäinen yrittäjä lapsesta saakka, vaikka en sitä aina olekaan tiedostanut.

Aalto Fellows -kesän aikana minuun iski yrittäjyyden kipinä. Tein heti syksyllä omakustanteena kirjaprojektin Nizzassa ja sieltä palattuani minut rekrytoitiin lanseeraamaan kansainvälistä ruokalähetyspalvelu Foodoraa Suomeen. Nykyään olen toisena perustajajäsenenä kesällä 2016 alkunsa saaneessa Monochrome-nimisessä startupissa, joka yhdistää yrityksiä ja sosiaalisen median vaikuttajia.

Kulutusvalintojen tekeminen ja niiden ymmärtäminen kiehtoo minua valtavasti. Opintojen mielenkiintoisinta antia olivat sosiaalipsykologiaa sivuavat kurssit, jossa käytiin läpi kulutuskulttuuria ja ihmisten kulutusvalintoihin liittyviä tekoja.

Haluan jatkuvasti opiskella ja oppia uutta, etsiä merkitystä työhöni. Jatkan seuraavaksi kasvatuspsykologian opintojen pariin. Toivon, että voisin tulevaisuudessa yhdistää kauppatieteet ja kasvatustieteet omassa työssäni.”