Alumneille

Anssi Käki: Haluan kehittyä tuloksia aikaansaavana johtajana, joka ymmärtää liiketoimintaa laaja-alaisesti

"Eettisyys, avoimuus ja tasapuolisuus ovat keskeisiä johtajan ominaisuuksia. Omassa roolissani tarvitaan myös analyyttista ajattelua, kykyä hahmottaa kokonaisuuksia ja ennakkoluulottomuutta."
Käki Anssi

Mitä teet työksesi ja miksi?

Olen UPM:n keskeisimmän kasvuliiketoiminnan, UPM Biorefiningin, johtajistossa. Vastuualueeni on sellun toimitusketju sekä yleisemmin työkalujen ja prosessien kehitys. Olen taustaltani sovelletun matematiikan tohtori ja olen aiemmin työskennellyt toimitusketjujen parissa sekä tutkijana että konsulttina. Toinen ammatillinen intohimoni on pitkään ollut informaatioteknologian hyödyntäminen liiketoiminnan tukena ja erityisesti päätöksenteon (tuki)järjestelmät. Nykyisessä roolissani nämä alueet yhdistyvät ja pystyn hyödyntämään osaamistani liiketoiminnan kehittämisessä.

Miten sinusta tuli UPM Biorefiningin johtajiston jäsen?

Olen ollut UPM:llä kuutisen vuotta erilaisissa asiantuntija- ja johtajapositioissa. Siirryin nykyiseen tehtävääni syksyllä. Hain paikkaa, sillä tehtävä vaikutti sopivalta ja tunsin myös liiketoiminta-alueen ja ihmiset kohtalaisen hyvin. Koska olen melko nuori ja kokematon ylempiin johtotehtäviin, minuun teki suuren vaikutuksen, että liiketoiminnan johto valitsi rohkeasti minut. Meillä on loistava ja kokenut johtoryhmä, jossa halutaan antaa tilaa uudenlaiselle ajattelulle.

Mitkä ovat urasi kohokohtia?

Kaikkiin uravaiheisiin on mahtunut isoja onnistumisia, mutta tärkeimmät ovat UPM:n ajalta. Aiemmin johdin keskitettyä analytiikkatiimiä, jonka perustaminen oli minun ajatukseni. Oli mahtavaa päästä toteuttamaan oma visio ja huomata, että kehittyneelle analytiikalle on kysyntää UPM:ssä. Tiimiläiset olivat huipputyyppejä ja en usko, että ihan samanlaista kokemusta tulee urallani vastaan. Nykyroolissa kehitän liiketoimintaa alueella, jolla tehdään yhtä Suomen mittavinta teollista investointia ja varaudutaan liiketoiminnan 60 prosentin kasvuun kolmen vuoden aikana. Olen melko varma, että siitä tulee urani seuraava kohokohta.

Mikä on johtajan tärkein ominaisuus?

Eettinen ja inhimillinen toimintatapa sekä avoimuus ja tasapuolisuus ovat aivan keskeisiä. Omassa roolissani tarvitaan myös analyyttista ajattelua, kykyä hahmottaa kokonaisuuksia sekä ennakkoluulottomuutta. Vaikka toimimme varsin perinteisellä teollisuudenalalla, jota ei varmasti täysin disruptoida digitaalisuudella, meilläkin tarvitaan uusia toimintatapoja ja teknologioita. Uuden ja vanhan yhteensovittaminen on tässä roolissa tärkeää.

Miten opiskelu Aallossa valmisti sinua työelämään?

Perustutkintoon systeemianalyysin laboratoriossa kuului projektityöseminaari, jossa tehtiin töitä jonkin yrityksen asettaman ongelman parissa. Luennoilla kävi usein vierailijoita teollisuudesta kertomassa matemaattisesta mallinnuksesta yrityksissä ja diplomityö oli tapana tehdä yritysmaailmaan. Vielä enemmän koen saaneeni tohtoritutkinnosta, jonka aikana oma ajattelutapa kehittyi merkittävästi ja itsetunto vaikeiden ongelmien ratkaisemisessa vahvistui. Tutkijanuralla opin hakemaan ja prosessoimaan tietoa tavalla, josta on ollut paljon hyötyä työelämässä. Ei voi myöskään väheksyä opiskeluaikana syntyneitä verkostoja, vaikka en ollutkaan se aktiivisin teekkari huvittelumielessä.

Minkä neuvon antaisit itsellesi, jos opiskelisit nyt?

Olipa pääaine mikä tahansa, kannattaa ehdottomasti opiskella koodaamista, tietorakenteita ja algoritmeja sekä muita tietotekniikan osa-alueita, sillä niitä tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa melkeinpä missä tahansa tehtävässä. Koodaaminen on sitä paitsi kivaa! Työnhaussa kannattaa palkan suuruuden sijaan kiinnittää huomiota siihen, että pääsee kehittämään itseään hyvän esimiehen alaisuuteen. Mielenkiintoiset hommat ja kannustava esimies uran alkuvaiheessa tuottavat hedelmää myöhemmin.

Mitä odotat tulevaisuudelta?

Huomioni on mennyt siihen, että pääsin sisälle uuteen rooliini ja sain toiminnan organisoitua. Hieman pidemmällä tähtäimellä toivon kehittyväni hyväksi johtajaksi, joka saa tuloksia aikaan ja ymmärtää liiketoimintaa laaja-alaisesti. Sitä pidemmälle aikavälille en oikein tohdi toivoa mitään. Minulle urasuunnittelu ei koskaan ole ollut ”se juttu”. Haluan elää hyvää ja tasapainoista elämää, jossa yhdistyvät hyvinvoiva perhe ja lähipiiri sekä inspiroivat, mielenkiintoiset työtehtävät. Koulunpenkille en taida enää palata.

Kaikki tarinat: Alumnilta alumnille