Seuranta- ja ennakointityö helpottaa navigoimista muuttuvassa maailmassa

PERUS-SKENE-hankkeen viimeisessä, neljännessä työpajassa käsiteltiin alue- ja yhdyskuntarakenteen ennakointi- ja seurantajärjestelmän toimintamallia.
PERUS-SKENE-hankkeen logo.

PERUS-SKENE-hankkeen neljäs työpaja järjestettiin etäyhteyksin keskiviikkona 23.3.2022 12.30-16.00. Työpajassa käsiteltiin alue- ja yhdyskuntarakenteen ennakointi- ja seurantajärjestelmän toimintamallia, joka tuo yhteen kaikkea hankkeen aikana tehtyä työtä. Hankkeen nyt loppuneen työpajasarjan jälkeen järjestetään loppuseminaari, jossa esitellään hankkeessa tehtyä työtä. Seminaari järjestetään myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana loppukeväästä tai alkukesästä.

Tilaisuuden avasi hankkeenohjausryhmän jäsen Teemu Eriksson valtiovarainministeriöstä, minkä jälkeen Raine Mäntysalo Aalto-yliopistosta piti tilannekatsauksen hankkeen etenemiseen. Tämän jälkeen hankkeen tutkijat alustivat päivän teemaa. Aluksi Mikko Airikkala Aalto-yliopistosta avasi villien korttien merkitystä osana ennakointia ja hanketta, minkä jälkeen siirryttiin pohtimaan toimintamalliin sisältyvää vuorovaikutusta ja koordinoitumista Aalto-yliopiston tutkijoiden toimesta. Raine Mäntysalo käsitteli vertikaalista vuorovaikutusta valtio- ja aluetasojen välillä osana toimintamallia, minkä jälkeen Anu Castrén pohti horisontaalista koordinoitumista eri valtionhallinnon toimijoiden välillä. Tämän jälkeen SYKE:n tutkijat Santtu Karhinen ja Antti Rehunen kävivät läpi toimintamalliin kuuluvaa kestävyysarviointia sekä materiaalin visualisointia. Tilaisuuden lopuksi hankkeen ohjausryhmän puheenjohtaja Timo Turunen ympäristöministeriöstä piti tilannekatsauksen ministeriössä valmisteilla olevasta alueidenkäytön kehityskuvatyöstä. Tilaisuuden puheenjohtajana toimi erikoistutkija Ville Helminen SYKE:stä.

Työpajassa neljä ryhmää käsitteli kukin omaa tehtäväänsä, jotka linkittyivät tapahtuman alussa kuultuihin alustuksiin. Yksi ryhmä käsitteli villien korttien roolia ja merkitystä osana ennakointia sekä alue- ja yhdyskuntarakenteen ennakointi- ja seurantajärjestelmän toimintamallia. Toinen ryhmä keskittyi vuorovaikuttamisen tapoihin osana toimintamallia kolmannen ryhmän pohtiessa toimintamallin puitteissa tehtävän työn koordinoitumista valtionhallinnon toimijoiden kesken. Neljännen ryhmän tehtävänä oli miettiä kestävyysarviointia sekä materiaalin visualisointia.

Nyt loppuun saatetun työpajasarjan jälkeen vuorossa on hankkeen loppuseminaari, joka järjestetään myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana loppukeväästä tai alkukesästä.

Lisätietoa hankkeesta sen internet-sivuilla.

Esiintyjien diaesitykset löytyvät alta.

Niskanen and Otsuka
Yhteistyö Julkaistu:

Kurkistus funktionaalisten polysakkaridijohdannaisten elektrospinning-tutkimukseen

Meillä oli kunnia isännöidä vierailevaa puhujaa, tutkija Issei Otsukaa Grenoble Alpesin yliopistosta "Kahvia ja tiedettä" -tapahtumassamme. Otsuka vierailee Suomessa Researcher Short Mobility -ohjelmassa, jonka tarkoituksena on edistää Ranskan ja Suomen välisiä tieteellisiä kumppanuuksia.
Students at the European Parliament building in Strasbourg participating in the European Student Assembly.
Yhteistyö Julkaistu:

Aalto-yliopiston opiskelija European Student Assemblyssä

Sofia Pascolo osallistui huhtikuussa 2024 Strasbourgissa järjestettyyn European Student Assemblyyn.
Ville Miikkulainen

Tutustu meihin: Apulaisprofessori Ville Miikkulainen

Ville Miikkulainen siirtyy professoriksi Aalto-yliopiston yliopistonlehtorin tehtävästä.
Anton Jantunen Aberdare vuorilla Keniassa.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Alumni Anton Jantunen: Työssäni erityisen hyödyllisiä taitoja ovat analyyttisyys ja isojen kokonaisuuksien ja eri asioiden keskinäisten yhteyksien ymmärtäminen

Anton Jantusen polku vei isojen konsulttiyritysten ja startupien kautta töihin Nairobiin YK:n sanitaatioon, hygieniaan ja kuukautisterveyteen keskittyvään rahastoon, missä hän keskittyy innovatiivisten rahoitusmallien kehittämiseen.