Nyheter

Aalto-universitetets ledning: Vi uppmanar varenda aaltoit att motverka diskriminering och rasism

Rasism hör inte hemma i det vetenskapliga samfundet, säger Aalto-universitetets ledning i sitt ställningstagande. Som universitet jobbar Aalto hårt för att vår gemenskap ska vara öppen och mångfaldig.
Aalto University flags. Photo: Aino Huovio

”Aalto-universitetet är en mångkulturell och flerstämmig gemenskap. Som ett av de mest internationella universiteten i Europa vill vi försvara jämställdheten och mångfalden.

Rasism hör inte hemma i det vetenskapliga samfundet. Forskning och undervisning grundar sig på jämlikhet och mångfald, eftersom varierande perspektiv gynnar samhället.

Den globala Black Lives Matter-rörelsen har lett till en bred diskussion om strukturell rasism. Dylik diskriminering utgör ett missförhållande som omgående måste åtgärdas.

Rasismen tar sig många uttryck. Den kan exempelvis ta formen av en stereotyp syn på vissa folkgrupper där den individuella människan ibland glöms bort, eller som tystnad inför rasism. Också därför vill vi som Aalto-gemenskap fördöma rasism och stå för mångfald i samhället och det vetenskapliga samfundet.

Vi här vid Aalto jobbar hårt för att vår gemenskap ska vara öppen och inkluderande. Det finns ännu enormt mycket arbete att göra.

I februari 2020 började vi som ny praxis att i hela universitetets ledningsgrupp följa upp utvecklingen av mångfalden vid Aalto. Vi utbildar vår personal i att stöda mångfald och i att lägga märke till undermedvetna fördomar. Vi har även preciserat vår rekryteringsprocess för att få flera sökande från grupper som för tillfället är underrepresenterade. Bedömningen av de sökande har också utvecklats ur ett mångfaldsperspektiv.

Mentorverksamheten, coachningen och introduktionen för anställda och forskare har förnyats för att de bättre ska stöda jämlika karriärstigar. Vi har utvecklat våra processer för att ingripa i trakasserier och osakligt bemötande för att tröskeln att ta kontakt ska vara så låg som möjligt. Allt detta arbete fortsätter.

Att eliminera strukturell rasism och diskriminering är hela universitetets sak: vi kan alla främja mångfald i vår vardag. Om du upplever, ser eller bevittnar osakligt bemötande, ta genast tag i det – på det här viset kan du kanske också hjälpa andra omkring dig.

Att motverka rasism och främja mångfald kräver konkreta handlingar och mod att föra dialog. För alltså mångfald och inkludering på tal i din egen gemenskap vid Aalto och fördjupa dig i dessa ämnen. Vi erbjuder information och anvisningar om samt utbildning i att främja mångfald och motverka diskriminering.

Vi behöver varandra – alla olika, unika aaltoiter.”

Ilkka Niemelä, rektor
Kristiina Mäkelä, provost
Ossi Naukkarinen, vicerektor, forskningen
Petri Suomala, vicerektor, undervisningen
Janne Laine, vicerektor, innovationer
Tuomas Auvinen, dekanus, Högskolan för konst, design och arkitektur
Jyri Hämäläinen, dekanus, Högskolan för elektroteknik
Jouko Lampinen, dekanus, Högskolan för teknikvetenskaper
Kristiina Kruus, dekanus, Högskolan för kemiteknik
Timo Korkeamäki, dekanus, Handelshögskolan
Gary Marquis, dekanus, Högskolan för ingenjörsvetenskaper

Practical tips for fostering diversity(bara på engelska för närvarande)

Likabehandling och jämställdhet vid Aalto-universitetet

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
juoksijoita rantaraitilla
Campus, Universitetet Publicerat:
Otaparkki julkisivu
Campus, Universitetet Publicerat:

Parkeringsavgiften för Otaparkki minskar - ytterligare förbättringar av parkeringen vid Otnäs campus

I mitten av februari införs nya förändringar för campusparkeringen.
Rakentelua Robokylä-työpajassa.
Universitetet Publicerat:

Artificiell intelligens intresserar både elever och lärare

Hösten 2023 har grundskolorna och eleverna på andra stadiet fått bekanta sig med olika AI-verktyg under tekniksessionerna som ordnas av Aalto-universitetet Junior.