Handelshögskolan

Träffa tre studerande från Handelshögskolan

Aalto-universitetets handelshögskola är summan av sina studerande – en gemenskap av olika toppindivider, förenade av viljan att förstå ekonomi och verka som en del av affärsvärlden. En examen från Handelshögskolan ger färdigheter för många olika uppgifter som kan främja hållbar utveckling, förändra världen och lösa stora globala utmaningar. Lär känna tre vägvisare vid Handelshögskolan som siktar på olika karriärer.

Lär känna Hilla

Läslusen och techno-fanet Hilla hittade överraskande sina bästa vänner under de första dagarna vid Handelshögskolan. Hilla har företagsjuridik som huvudämne och tycker att internationell beskattning är särskilt intressant.

Opiskelija istumassa mini-sohvalla kampuksella kahvikuppi kädessä

Hej Hilla! Berätta lite om dig själv: varifrån kommer du och hur gammal är du?

Jag är 24, ursprungligen från Vasa men flyttade till Helsingfors när jag var 19 år gammal. Nu bor jag i Berghäll i Helsingfors.

Vad studerar du vid Handelshögskolan och hur länge har du studerat här?

Jag studerar för fjärde året och mitt huvudämne är företagsjuridik. Jag har också studerat en hel del redovisning.

Berätta vad som fick dig att söka till Handelshögskolan.

Jag hade inte ett drömyrke under gymnasietiden så jag var lite taktisk. Jag visste att om jag söker till Handelshögskolan behöver jag inte genast besluta vad jag gör med min karriär. Under det första året provar man på lite allt möjligt så jag tänkte att jag kanske hittar min egen grej på det sättet. Under gymnasietiden var jag, och är fortfarande, intresserad av många humanistiska ämnen men jag beslöt mig för att jag inte vill jobba med dem på heltid. Jag tänkte att det lönar sig att skaffa en examen som ger mer mångsidiga möjligheter. Och jag måste säga att det motiverade mig att utexaminerade från Aalto har hög sysselsättning och bra lön.

Har studierna motsvarat dina förväntningar? Har något överraskat dig?

Studierna är mer självständiga än jag skulle ha trott. Det är väldigt flexibelt här. Jag har själv varit mycket också på distans. Det har varit ganska få obligatoriska föreläsningar, vilket är trevligt.

Vad är Handelshögskolans bästa sidor?

Helt klart studiegemenskapen. Vi är ett stort gäng här så alla hittar säkert likasinnade. Det finns också många studentföreningar som har någonting för alla. Undervisningen här är också väldigt bra och praktiskt betonad. Det första året har massföreläsningar men efter det är undervisningen mycket engagerande och praktiskt betonad.

Finns det något negativt? Var ärlig!

Grupparbetena. Jag är självständig (skratt)!

Hurdana karriärdrömmar har du?

Jag har riktat in mig på beskattning i studierna och skulle kanske vilja jobba med internationell beskattning på något sätt. Jag vet inte ännu exakt vad, men skattefrågor och internationell beskattning tycker jag är väldigt intressant.

Hurdana personer studerar vid Aalto?

Trevliga! Nästan alla mina kompisar är härifrån. Studerande finns av alla sorter. Vissa tar det lugnare, andra är mer ambitiösa. Det är trevligt att umgås med smarta och inspirerande medstuderande.

Vad skulle du vilja säga till gymnasiestuderande om att studera vid Handelshögskolan?

Jag trodde själv att det skulle vara svårt att hitta kompisar om man kommer från en annan ort. Det stämmer inte alls. I princip första dagen kom människor och tala med mig och ställde frågor. Vissa av dem som jag träffade första dagen är jag nu goda vänner med. En av dem är min bästa kompis. Sen skulle jag också säga att man kan förhålla sig lugnt till studierna. Jag har varit tutor och sagt till mina förstaårsstuderande att Handelshögskolan har en ambitiös kultur där det känns som att man alltid måste få högsta möjliga vitsord. Men ingen kommer att fråga dig om vitsorden. Man får avvika från den prestationsinriktade kulturen.

Lär känna Ting(på finska)
Lär känna Ninni(på finska)

Kauppatieteet, kauppatieteiden kandidaatti ja kauppatieteiden maisteri, Aalto-yliopisto
  • Publicerat:
  • Uppdaterad: