Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Aallon opiskelijat suunnittelevat Tuli ja Savu -runouslehden visuaalisen ilmeen

Tuli & Savu-runouslehti menestyi tänäkin vuonna Vuoden Huiput -mittelössä ja sen päätoimittajat Atte Koskinen ja Riikka Simpura palkittiin Vuoden Asiakashuippu -palkinnolla, joka myönnetään hyvälle markkinoinnin ja muotoilun ostajalle.

Tuli & Savu -lehti sai sekä Kultahuippu-palkinnon Julkaisut-sarjassa että Hopeahuippu-palkinnon Nuoret Luovat -sarjassa. Päätoimittajien lisäksi palkittuja olivat visuaalisen viestinnän muotoilun pääaineen kandidaattiopiskelijat Justus Arvelin, Oona Piippo, Samu Pitkänen, Siiri Rajalin, Roosa-Emilia Ronkainen, Emma Tahvanainen

”Jos joku asia maailmassa on pysyvää, niin se, että Tuli & Savu -lehti on aina mukana huippukahinoissa. Ollut jo lähes 20 vuotta. Se kertoo siitä, että kyseessä on julkaisu, jota tehdään intohimoisesti ja uutta kokeillen”, perustelee ylituomari Laura Väinölä valintaansa.

”Runouteen keskittyvän kirjallisuuslehden visuaalisuutta on tehty yhdessä Aalto-yliopiston graafikko-opiskelijoiden kanssa vuodesta 2003. On erittäin ainutlaatuista, että opiskelijoille annetaan työstettäväksi julkaisu, jolla on vakiintunut yleisö ja tilaajakunta, mutta jota saa silti käsitellä omaäänisesti.”

Kansikuva Mycoscores-teoksesta, jossa maanläheiset värit
Mycoscores/Choreospores, Maija Hirvasen teos, graafinn suunnittelu Arja Karhumaa

Hopeahuipun Julkaisut-sarjassa sai myös Maija Hirvasen teos Mycoscores / Choreospores, joka on visuaalisen viestinnän muotoilun professori Arja Karhumaan suunnittelema.

Vuoden Huiput on Suomen merkittävin luovan suunnittelun kilpailu, jonka järjestää visuaalisen viestinnän suunnittelijoiden järjestö Grafia. Vuosittain järjestettävä tapahtuma tähtää suunnittelun tason nostamiseen, luovuuden ja omaperäisyyden voimistamiseen ja suunnittelijoiden ammattitaidon kehittämiseen. Kilpailu järjestettiin nyt 44. kerran. Kilpailussa on 14 sarjaa luovan suunnittelun eri osa-alueilta.

Two students watching measurements from a computer
Opinnot Julkaistu:

Health Technology Engineering -ohjelma antaa valmiudet kehittää innovatiivisia teknisiä ratkaisuja terveyteen liittyviin ongelmiin

Uudessa maisteriohjelmassa yhdistyvät tekninen osaaminen ja käytännön ymmärrys terveyteen liittyvissä kysymyksissä.
Anton Jantunen Aberdare vuorilla Keniassa.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Alumni Anton Jantunen: Työssäni erityisen hyödyllisiä taitoja ovat analyyttisyys ja isojen kokonaisuuksien ja eri asioiden keskinäisten yhteyksien ymmärtäminen

Anton Jantusen polku vei isojen konsulttiyritysten ja startupien kautta töihin Nairobiin YK:n sanitaatioon, hygieniaan ja kuukautisterveyteen keskittyvään rahastoon, missä hän keskittyy innovatiivisten rahoitusmallien kehittämiseen.
Kuva opiskelijoista juttelemassa
Opinnot Julkaistu:

Tauolta tutkintoon - Back on track –työpajasarja 8.10. & 29.10.2024

Aallon opintopsykologit ja opinto-ohjaaja järjestävät kahden kerran mittaisen workshopsarjan opintoihin palaaville tai viimeisen vuoden aikana hyvin vähän opiskelleille syksyllä 2024 englanniksi.
Havainnekuva puisesta lavarakenteesta torimaisemassa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Wood Programin 30-vuotisjuhlaprojekti nousee Kuhmon torille

Aalto-yliopiston puuarkkitehtuuriin erikoistuvat opiskelijat toteuttavat joka vuosi Wood Program -projektin. Opintokokonaisuuden 30-vuotisjuhlavuonna yhteistyökumppanina toimii Kuhmon kaupunki. Toteuttava kohde on Kuhmon torille nouseva torilava.