Vaihtoehtoja fossiilipohjaisille kuiduille – Helena Sederholm kehittää kestäviä tekstiilejä

Ulkovaatteissa käytetään tänä päivänä pitkälti öljypohjaisia kuituja ja ympäristölle vahingollisia kemikaaleja. Helena Sederholm kehittää väitöstyössään ympäristöystävällisiä vettä hylkiviä tekstiilejä. Mallia hän ottaa luonnosta.
Helena Sederholm photographed in a lab setting, wearing a blue sweater.
Kuva: Kristina Tsvetkova.

Aalto-yliopiston Bioinnovaatiokeskuksessa väitöstutkimusta tekevä Sederholm haluaa olla mukana kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.

”Ilmasto- ja ympäristöasiat ovat lähellä sydäntäni. Haluan käyttää koulutustani ja osaamistani paremman maailman esteenä olevien ongelmien ratkaisemiseen. Tekstiiliteollisuudessa on paljon tällaisia ongelmia”, Sederholm sanoo.

Espoosta kotoisin oleva Sederholm kiinnostui luonnontieteistä jo peruskoulussa, jossa erityisesti kemia ja biologia olivat ykkösaineita. Hän aloitti kandidaattiopinnot Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulussa vuonna 2017.

”Opintojen aikana materiaalitieteet ja erityisesti biomateriaalit alkoivat houkutella minua. Päädyin kuitu- ja polymeeritekniikan maisteriohjelmaan, jossa sain tutustua luonnonkuituihin. Se tuntui oikealta.”

Kasvava ala tarvitsee tohtoreita

Diplomityössään Sederholm tutki Ioncell®-teknologian avulla valmistettujen kuitujen kierrätettävyyttä. Työ osoitti, että kierrätetyt Ioncell-kuidut soveltuvat tekstiilituotantoon alkuperäisten selluloosasta valmistettujen kuitujen lailla. Sederholm valmistui diplomi-insinööriksi syksyllä 2022.

”Pääsin diplomityötä tehdessäni tutustumaan akateemiseen tutkimusmaailmaan. Pidin kokeellisesta työstä ja viihdyin tutkimusryhmässä tosi hyvin.”

Jatko-opinnot alkoivat kiinnostaa, joten Sederholm haki Aalto-yliopiston Bioinnovaatiokeskuksen tohtorikouluun, jossa hän pääsi aloittamaan heti maisteriopintojensa jälkeen.

”Biopohjaiset tekstiilit ovat Suomessa vielä alana nuori, mutta ala tulee varmasti kasvamaan. Kun saan tohtoriopintoni valmiiksi, uskon että työmarkkinoilla on tarvetta tohtoreille, joilla on biomateriaaleihin liittyvää osaamista ja näkemystä.”

Mallia luonnon ilmiöistä

Väitöstutkimuksessaan Sederholm kehittää ympäristöystävällistä tapaa valmistaa hydrofobisia eli vettä hylkiviä tekstiilejä ulkovaatteisiin. Nykypäivän ulkovaatteiden hydrofobisuus on aikaansaatu pääosin synteettisillä fossiilipohjaisilla kuiduilla. Fossiilittomat vaihtoehdot taas sisältävät ympäristölle vahingollisia kemikaaleja.

”Onneksi luonnosta löytyy vettä hylkiviä materiaaleja. Pyrin ottamaan niistä mallia ja soveltamaan samanlaisia menetelmiä Ioncell®-prosessissa. Yksi vaihtoehto on käyttää puussa olevaa ligniiniä ja kehittää ligniinipitoisia selluloosakuituja. Hydrofobisuuden lisäksi ulkovaatteissa käytettävien kuitujen tulee olla riittävän vahvoja.”

Poikkitieteellisessä CelluMimicry-tutkimuksessa yhdistyy Aallon kemian tekniikan ja kauppatieteiden osaaminen.

”Tutkimme, kuinka biopohjaisia vettä hylkiviä materiaaleja voidaan kaupallistaa ja kuinka ne soveltuvat massatuotantoon. Kestävyys ja ekologisuus ovat kasvavia trendejä, jotka lisäävät vaatteiden vastuullista kulutusta. Toisaalta biopohjaisten materiaalien kaupallistamiseen liittyy myös haasteita, kuten vaatteiden hinta ja tekstiilien väriasiat.”

Väitöstutkimuksessa Sederholmia inspiroi sen konkreettisuus.

”Jonain päivänä, kun kokeeni ovat toivottavasti onnistuneet, voin pitää kangaspalaa kädessäni ja todeta: minä tein sen! Tutkimustulokseni eivät ole ainoastaan numeroita näytöllä tai graafeja paperilla, vaan materiaali, jota voin koskea ja pitää kädessäni.”

Teksti: Marjukka Puolakka.

White A! logo standing on the ground with A-bloc and Väre in the background.
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Nainen lukemassa tabletilla
Opinnot Julkaistu:

Aalto EE julkaisee Alex-oppimisalustan: Uusi alusta muuttaa elämänlaajuista oppimista

Aalto University Executive Education (Aalto EE) lanseeraa kesäkuussa Alex-oppimisalustan, joka on suunniteltu elämänlaajuiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen. Alex tarjoaa yksilöllisiä oppimispolkuja, pieniä osaamiskokonaisuuksia ja ammatillisen kehittymisen ohjelmia, jotka sovittavat taidot yhteen alan tarpeiden kanssa. Alusta, joka kehittyy jatkuvasti uusilla ominaisuuksilla, kuten mobiilisovelluksella ja tekoälyn integroinnilla, asettaa uuden standardin ammatilliselle kehittymiselle Suomessa.
Yhdeksän suurta jäälohkaretta muodostivat taideinstallaation Kansalaistorilla Helsingissä 2021
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Aalto ARTS -kesäkoulu tutkii veden merkitystä taiteen linssien läpi

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kesäkoulun teema on tänä vuonna vesi, jonka merkitystä käsitellään monialaisesti taiteen, elokuvan ja digitaalisuuden näkökulmista.
tekoälyohjelma käynnistyy
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkimus paljastaa ihmisten sokean luottamuksen tekoälyyn

Pelkkä usko tekoälyn apuun saa ihmiset suoriutumaan tehtävistä paremmin. Vaikutus ei katoa edes silloin, kun kuvitteellisen tekoälyn kerrotaan heikentävän suoritusta.