Uusi professori rakentaa tieteidenvälisiä yhteyksiä

Sebastian Schlecht aloittaa uutena professorina Sound in Virtual Reality -opinnoissa, rakentaen yhteyden Acoustics Labin ja Media Labin välille.
sebastianschlecht

Tässä syyskuussa syntyy uusi tieteiden välinen yhteys Sebastian Schlechtin aloittaessa professorina Sound in Virtual Reality -opinnoissa. Kyseessä on jaettu positio Sähkötekniikan korkeakoulun ja Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun välillä, joka muodostaa yhteyden Acoustics Labin ja Media Labin välille. Schlechtin taustalla vaikuttavat matematiikka ja tietotekniikka, joista hän on siirtynyt signaalinkäsittelyyn ja akustiikkaan.

“Etenkin digitaalisten signaalien kohdalla ääni voidaan nähdä sarjana numeroita. Kun onnistut tässä, ymmärrät, että voit käyttää myös matematiikkaa äänenkäsittelyssä.”

Myös viulunsoittajana Schlecht on tuntenut paloa tuoda yhteen tekninen ja taiteellinen maailma. Akustiikka ja signaalinkäsittely ovat osoittautuneet hyviksi tavoiksi yhdistää nämä kaksi mielenkiinnon kohdetta.

“Tarkoituksenani tässä positiossa on aikaansaada rakentava prosessi, joka tuo nämä kaksi koulua lähemmäksi toisiaan ja rakentaa siltoja laitosten välille. Mielestäni tämä on läheisesti yhteydessä taustaani, sillä olen työskennellyt sekä teknisten tieteiden että taiteellisen työn parissa.”

Tällä hetkellä Schlechtin tutkimustyön erikoisalaa on huoneakustiikka. Se, miltä huoneet kuulostavat ja miten havainnoimme tämän on olennaista myös virtuaalisten maailmojen luonnissa. Tämä tulee olemaan yksi läsnäolevista näkökohdista Schlechtin kursseilla ensi vuodesta lähtien.

Neljä iloista henkilöä juo kahvia ulkona ja heiluttaa kameralle.j
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Kahvia kiltahuoneella ja chattia Telegramissa – Pienet teot voivat auttaa psykologisesti turvallisen ilmapiirin luomisessa

Psykologisen turvallisuuden luominen ei ole pelkästään hyödyllistä – se on elintärkeää.
palkalaskija
Yliopisto Julkaistu:

Nokian Renkaat lahjoittaa 200 000 euroa Kauppakorkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu käytettäväksi Nokian Renkaiden ja Jukka Moision stipendeinä ulkomaisiin vaihto-ohjelmiin lähteville maisteriopiskelijoille.
Two students watching measurements from a computer
Opinnot Julkaistu:

Health Technology Engineering -ohjelma antaa valmiudet kehittää innovatiivisia teknisiä ratkaisuja terveyteen liittyviin ongelmiin

Uudessa maisteriohjelmassa yhdistyvät tekninen osaaminen ja käytännön ymmärrys terveyteen liittyvissä kysymyksissä.
Anton Jantunen Aberdare vuorilla Keniassa.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Alumni Anton Jantunen: Työssäni erityisen hyödyllisiä taitoja ovat analyyttisyys ja isojen kokonaisuuksien ja eri asioiden keskinäisten yhteyksien ymmärtäminen

Anton Jantusen polku vei isojen konsulttiyritysten ja startupien kautta töihin Nairobiin YK:n sanitaatioon, hygieniaan ja kuukautisterveyteen keskittyvään rahastoon, missä hän keskittyy innovatiivisten rahoitusmallien kehittämiseen.