Uutiset

Uusi koulutuksen varadekaani Jouni Paltakari motivoituu opettamisesta ja ahaa-elämysten tarjoamisesta

Paltakari haluaa näyttää myös ulospäin, kuinka mahtavia asioita kemian tekniikalla voidaan saada aikaan. Kaiken ytimessä ovat kestävä kehitys ja ongelmanratkaisu.
Jouni Paltakari varadekaani koulutus
Oppimismenetelmät ovat muuttuneet Jouni Paltakarin omista opiskeluajoista.

Kemian tekniikan korkeakoulun uudeksi koulutuksesta vastaavaksi varadekaaniksi on valittu professori Jouni Paltakari. Nykyinen varadekaani Tapani Vuorinen väistyy tehtävästä vuoden vaihteessa. Paltakari tunnustaa aina olleensa kiinnostunut tekniikasta ja haluaisi näyttää kemian tekniikan upeat mahdollisuudet myös ulospäin.

”Tuntuu oikeastaan hyvältä ja jännittävältä. Olen osallistunut tutkinto-ohjelmien johtamiseen ja kehittämiseen jo 12 vuotta kolmen eri ohjelman alla. Innolla odotan uutta!”, Jouni kertoo. 

Moni asia on hänen mukaansa Kemian tekniikan korkeakoulussa hyvällä mallilla. 

”Täällä on tehty hyvää työtä. Meillä on kuitenkin uusia haasteita, kuten esimerkiksi nämä tiukentuvat tutkintotavoitteet. Nyt olemme jo hyvin tiukkojen ja rajallisten resurssien ajassa.” 

Paltakari haluaa panostaa koulutukseen ja tutkimukseen liittyvään markkinointiin ja viestintään. Huolena on se, ettei nuorten kiinnostus alalle ole potentiaalista huolimatta riittävän suurta. 

”Kemian tekniikka on valtava mahdollistaja. Kemiaa on kaikkialla, samoin fysiikkaa. Tämä ala luo ratkaisuja näihin meidän globaaleihin haasteisiin, esimerkiksi ilmastoon, energiaan ja materiaaleihin liittyen”, Paltakari tiivistää.

Mahtavaa kun lamppu syttyy

Uusi varadekaani kertoo nauttivansa opettamisesta ja siitä, kun saa huomata uusien sukupolvien kasvavan.

”On mahtavaa nähdä, kun se lamppu syttyy ja ahaa-elämys tulee. On hienoa nähdä se oppimisen kaari ja kokonainen polku. Se motivoi. Tykkään opettamiseen liittyvistä elämyksistä ja kokemuksista.” 

Myös opettaminen ja oppiminen ovat monilta osin muuttuneet Paltakarin uran aikana. Sisällöt ovat monipuolistuneet ja poikkitieteisyys lisääntynyt. Myös digitaalisuus ja uudet oppimismenetelmät ja välineet ovat tuoneet paitsi muutoksia, myös uusia mahdollisuuksia. 

”Koneenpiirustusta tehtiin käsin, kun minä opiskelin. Ei ollut henkilökohtaisia tietokoneita. Kaiken kaikkiaan osaamisvaatimuksetkin ovat muuttuneet. Se on haaste myös meille opettajille.” 

Paltakari haluaa kannustaa nuoria ongelmanratkaisuun ja vaikeidenkin asioiden äärelle. 

”Maailmaa voi muuttaa ja ongelmia ratkaista myös erilaisin kemian tekniikan keinoin. Tämä on iso työkalu. Ruokakaan ei tule pöytään pelkillä peliteorioilla. Sähkö ei tule töpselistä, eikä raha seinästä. Näillä aloilla pystyy ymmärtämään tuotantoa syvällisemmin ja kehittämään sitä.”

Paltakari painottaa myös lukioiden kanssa tehtävän yhteistyön tärkeyttä. Kiinnostus alalle ja matemaattis-luonnontieteellisiin aineisiin olisi hänen mukaansa saatava heräämään jo varhaisessa vaiheessa.  Tämä tarkoittaa käytännössä jo peruskouluvaihetta.

”Kemia on kaveri, sitä ei tarvitse pelätä. Sen haluan sanoa.” 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Maria Virkkala
Opinnot Julkaistu:

Avoimen yliopiston opiskelijatarina: sivuaineena logistiikka

Haastattelu avoimen yliopiston opinnoista
Freestyle meloja Miika Sorjonen, Aalto CHEM
Opinnot Julkaistu:

Yrityselämän, urheilun ja urheilijoiden yhteinen tekeminen korostuu tulevaisuudessa

Aallon ja Haaga-Helian kilpaurheilevat opiskelijat tapasivat tällä kertaa yhteisessä brändiaiheisessa Urhea-tilaisuudessa.
In leaf-like bubbles, different icons refering to e.g. books, gardening, and bicycling
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Löydä tohtorinkoulutuksemme yhteisö Aalto Socialissa

Seuraa ja osallistu keskusteluun tohtorinkoulutuksesta Aalto Socialissa.
winners of the BI competition, Aalto BIZ
Opinnot Julkaistu:

Business Intelligence -kurssin kilpailussa keskityttiin maailman lasten hyvinvointiin

Kymmenen opiskelijaryhmää analysoi dataa maailman lapsista ja esitteli tuloksensa tuomaristolle.