Rehtori Ilkka Niemelä nimitetty Unite!-yliopistoallianssin varapuheenjohtajaksi

Eurooppalainen yliopistoallianssi Unite! vahvistaa johtoaan kahdella uudella varapuheenjohtajalla. Aalto-yliopisto on yksi vuonna 2019 perustetun allianssin yhdeksästä kumppaniyliopistosta. Unite! rakentaa uutta eurooppalaista yliopistomallia.
President Ilkka Niemelä, Aalto University
Rehtori Ilkka Niemelä, Aalto-yliopisto. Kuva: Mikko Raskinen

Euroopan komissiolta saadun palautteen perusteella Unite! on päättänyt vahvistaa johtoaan ja perustaa kaksi uutta varapuheenjohtajan virkaa. Uniten akateeminen foorumi valitsi 29. marraskuuta 2022 näihin tehtäviin Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelän  ja rehtori Daniel Crespon Universitat Politècnica de Catalunya – Barcela Tech:stä.

"Minulle on suuri kunnia tulla valituksi yhdeksi Uniten kahdesta varapuheenjohtajasta. Vuonna 2019 alkaneen pilottivaiheen jälkeen allianssi on siirtymässä uuteen jännittävään kehitysvaiheeseen, jota ohjaa Unite!-yhteisön yhteisin ponnistuksin laadittu Missio 2030. Odotan innolla yhteistyötä Tanjan ja Danielin kanssa, jotta voimme viedä Uniten agendaa eteenpäin ja toimia teknologia- ja innovaatioveturina vihreän ja digitaalisen Euroopan edistämisessä", toteaa Ilkka Niemelä.

TU Darmstadtin rehtori Tanja Brühl valittiin jatkamaan Uniten puheenjohtajana. Yhdessä uusien varapuheenjohtajien kanssa hän vastaa Uniten strategian edelleen kehittämisestä sekä allianssin hallinnon johtamisesta. Lisäksi varapuheenjohtajat tukevat tai sijaistavat puheenjohtajaa virallisissa poliittisissa kokouksissa ja mediaesiintymisissä.

Unite! pyrkii luomaan uuden eurooppalaisen yliopistomallin yhteisten koulutusohjelmien, virtuaalisen ja fyysisen liikkuvuuden, innovatiivisten pedagogisten menetelmien ja yhdenmukaistettujen hallintomallien avulla.

Yliopistoverkosto Unite!

Unite! on yksi Euroopan komission rahoittamista Eurooppalaiset yliopistot -verkostoista, jonka jäsen Aalto-yliopisto on yhdessä kahdeksan muun korkeatasoisen eurooppalaisen yliopiston kanssa. Unite! pyrkii merkittävästi vahvistamaan opiskelijoiden ja henkilökunnan liikkuvuutta sekä edistämään eurooppalaisen korkeakoulutuksen laatua, osallisuutta ja kilpailukykyä.

Tutustu Uniteen
Unite! logo

Skanskan kehitysjohtaja Jan Elfving esiintyy Rakennustekniikan päivässä 2024
Yhteistyö Julkaistu:

Rakennustekniikka kutsuu yrityksiä mukaan tulevaisuuden kehitystyöhön

Jo keväiseksi perinteeksi muodostunut rakennustekniikan laitoksen järjestämä sidosryhmätapahtuma Rakennustekniikan päivä pidettiin 25.4.2024 Dipolissa Otaniemessä.
Three female students studying

Hae siemenrahoitusta Aallon, KU Leuvenin ja Helsingin yliopiston yhteisille tutkimusprojekteille

Aalto-yliopisto, KU Leuven (Belgia) ja Helsingin yliopisto avaavat tutkimusyhteistyön käynnistämistä tukevan siemenrahoitushaun. Rahoitushaku on käynnissä 10. syyskuuta 2024 asti.
Nainen lukemassa tabletilla
Opinnot Julkaistu:

Aalto EE julkaisee Alex-oppimisalustan: Uusi alusta muuttaa elämänlaajuista oppimista

Aalto University Executive Education (Aalto EE) lanseeraa kesäkuussa ensimmäisen version Alex-oppimisalustasta, joka on suunniteltu elämänlaajuiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen. Alex tarjoaa yksilöllisiä oppimispolkuja, pieniä osaamiskokonaisuuksia ja ammatillisen kehittymisen ohjelmia, jotka sovittavat taidot yhteen alan tarpeiden kanssa. Alusta, joka kehittyy jatkuvasti uusilla ominaisuuksilla, kuten mobiilisovelluksella ja tekoälyn integroinnilla, asettaa uuden standardin ammatilliselle kehittymiselle Suomessa.
Henkilökuva Minna Tuusasta
Nimitykset Julkaistu:

Minna Tuusa Aalto ARTSin henkilöstöpäälliköksi

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun dekaani Tuomas Auvinen on nimittänyt HR partner Minna Tuusan koulun HR-päälliköksi 1.6.2024 alkaen.