Uutiset

Opiskelijat tutkivat kattavasti autopesuliiketoimintaa

S-ryhmä jatkaa projektin pohjalta autopesumarkkinoidensa analysoimista.
ABC-autopesu, opiskelijaprojekti S-ryhmälle
ABC!-autopesuasema

Koska autopesut ovat vielä tuntematon markkina monille, heräsi S-ryhmässä kiinnostus saada lisää tietoa siitä. S-ryhmällä on oma autopesubrändinsä nimeltään ABC Carwash. Kauppakorkeakoulun maisteriopiskelijat Johannes Korhonen laskentatoimen aineesta ja Dima Syrotkin johtamisen ja kansainvälisen liiketoiminnan aineesta ottivat haasteen vastaan ja tutkivat alan markkinoita.

Opiskelijat tutkivat kattavasti autopesuliiketoimintaa ja tuottivat asiakkaalle laajan markkina-analyysin. Työ tehtiin räätälöitynä yritysprojektina, mikä tarkoitti, että opiskelijat ratkoivat S-ryhmälle todellista ja ajankohtaista haastetta kolmen kuukauden ajan.

”Työ edellytti suuren tietomäärän läpikäymistä, sillä keräsimme projektissa tietoja monista eri lähteistä. Yksi suurimmista haasteista oli, että verkossa on erittäin vähän tietoa autopesumarkkinoista. Kukaan ei tunnu tuntevan markkinaa kovin hyvin, joten meidän tuli kerätä tietomme eri puroista”, opiskelijat kertovat.

Miten kasvattaa myyntiä toissijaisesta liiketoiminnasta?

Projektin akateemisen ohjaajan, KTT Mikko Hännisen mukaan, projekti taklasi tärkeän asian, johon monet myyjät törmäävät tänä päivänä: miten kasvattaa myyntiä toissijaisesta liiketoiminnasta, kuten autopesu, silloin, kun pääliiketoiminnan kasvu eli huoltoasemien määrän kasvaminen ei ole todennäköistä lähitulevaisuudessa.

”Dima ja Johannes keskittyivät ABC:n autopesuliiketoimintaan ja tekivät valtavasti töitä saadakseen hyvän ymmärryksen autopesuista Suomessa ja suuntauksista, jotka muokkaavat alaa keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä. Työn ohjaajana olen erittäin tyytyväinen opiskelijoiden työhön ja uskon, että he pystyivät luomaan todellista arvoa asiakkaalle.”

Asiakkaan puolelta opiskelijat saivat työskennellä kehitysjohtaja Tiina Vehmala-Vikstenin ja ABC-ketjun kenttäpäällikön Jari Hankosen kanssa. Myös he olivat erittäin tyytyväisiä projektiin ja kokivat olleensa erittäin hyvin informoituja projektin etenemisestä.

”Tärkein saavutus projektissa oli Suomen autopesuliiketoiminnan analysointi. Tämä on tärkeää, koska mitään virallista tai yhteistä organisaatiota, joka keräisi tietoa alan liiketoiminnasta Suomessa kokonaisuutena, ei ole olemassa. Se, että saa hyvän ymmärryksen ja ns. ison kuvan autopesusta, vaatii paljon työtä.”

”Jatkamme opiskelijaprojektin tulosten pohjalta autopesumarkkinoiden ja samalla oman autopesuverkostomme analysointia ja arvioimme toimintamme seuraavat askeleet. Suuret kiitokset koko Aallon projektiryhmälle sujuvasta yhteistyöstä ja muutenkin erinomaisesta ja hyvin aikataulussa loppuun viedystä projektista.”

ABC!-autopesuprojektin tiimi
Tommi Vihervaara (projektiasiantuntija, Aalto, vas.), opiskelijat Johannes Korhonen ja Dmytro (Dima) Syrotkin, Tiina Vehmala-Viksten (S-ryhmä), Mikko Hänninen (Aalto) ja Jari Hankonen (S-ryhmä).
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Skanskan kehitysjohtaja Jan Elfving esiintyy Rakennustekniikan päivässä 2024
Yhteistyö Julkaistu:

Rakennustekniikka kutsuu yrityksiä mukaan tulevaisuuden kehitystyöhön

Jo keväiseksi perinteeksi muodostunut rakennustekniikan laitoksen järjestämä sidosryhmätapahtuma Rakennustekniikan päivä pidettiin 25.4.2024 Dipolissa Otaniemessä.
Aalto-wide sustainability minor logo
Opinnot Julkaistu:

Uusi monialainen sivuaine Luonnonvarojen kestävä käyttö käynnistyy Aallossa

Aalto tarjoaa uuden monitieteisen sivuaineen, Luonnonvarojen kestävä käyttö, joka on nyt valmis lisättäväksi opintosuunnitelmaasi!
Nainen lukemassa tabletilla
Opinnot Julkaistu:

Aalto EE julkaisee Alex-oppimisalustan: Uusi alusta muuttaa elämänlaajuista oppimista

Aalto University Executive Education (Aalto EE) lanseeraa kesäkuussa ensimmäisen version Alex-oppimisalustasta, joka on suunniteltu elämänlaajuiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen. Alex tarjoaa yksilöllisiä oppimispolkuja, pieniä osaamiskokonaisuuksia ja ammatillisen kehittymisen ohjelmia, jotka sovittavat taidot yhteen alan tarpeiden kanssa. Alusta, joka kehittyy jatkuvasti uusilla ominaisuuksilla, kuten mobiilisovelluksella ja tekoälyn integroinnilla, asettaa uuden standardin ammatilliselle kehittymiselle Suomessa.
Yhdeksän suurta jäälohkaretta muodostivat taideinstallaation Kansalaistorilla Helsingissä 2021
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Aalto ARTS -kesäkoulu tutkii veden merkitystä taiteen linssien läpi

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kesäkoulun teema on tänä vuonna vesi, jonka merkitystä käsitellään monialaisesti taiteen, elokuvan ja digitaalisuuden näkökulmista.