Onko tulevaisuus OneCoin-tyyppisten pyramidihuijausten?

Professorit Matti Rossi ja Markku Kaustia keskustelevat kryptovaluuttojen mahdollisuuksista ja haasteista.
Kuvassa vihreällä taustalla kuvat Matti Rossista ja Markku Kaustiasta
Lämpimästi tervetuloa osallistumaan etäseminaariin: https://www.facebook.com/aaltobiz/

Kryptovaluutat ovat muuttumassa innokkaiden digitaalisuusevankelistojen ja keskuspankkeja epäilevien äärilibertaarien harrastuksesta ja teknologiakokeiluista pankkien tukemaksi ja keskuspankkien sääntelemiksi työkaluiksi. Näistä työkaluista ovat kiinnostuneita jo hyvin konservatiivisetkin sijoittajat ja erilaisten maksupalvelujen tarjoajat.

Kauppakorkeakoulun tietojärjestelmätieteen professori Matti Rossi ja rahoituksen professori Markku Kaustia keskustelevat teknologian, sääntelyn ja rahoituksen näkökulmasta siitä, mitä tämä kryptovaluuttojen käytön laajeneminen tuo tulleessaan. Esimerkiksi Bitcoin on demonstroinut monia kryptovaluuttojen vahvuuksia ja heikkouksia: se kuluttaa valtavasti energiaa, ja on liian hidas massatransaktioihin ja liian volatiili arvon säilytykseen. Samaan aikaan se on kuitenkin hyvin nopea ja halpa tapa siirtää rahaa maiden rajojen yli ja houkutteleva sijoituskohde monenlaisille toimijoille.

Onko tulevaisuus OneCoin-tyyppisten pyramidihuijausten, vai vakaiden, erittäin pienillä transaktiokustannuksilla toimivien keskuspankkien tai globaalien yritysten pyörittämien digitaalisten valuuttojen? Professorit keskustelevat yhdessä vieraansa Jasmine Singhin, Operations Associate, Lightning Lab, kanssa kryptovaluuttojen riskeistä ja mahdollisuuksista erityisesti teknologian mahdollisuuksien ja rahan ja maksujärjestelmien reaalimaailman rajoitteiden kannalta.

Tervetuloa etäseminaariin torstaina 1. lokakuuta klo 17.00!

Anniina Isomäki ja Ira van der Pals
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppatieteiden osaamisella voi vaikuttaa koko yhteiskuntaan ja sen tulevaisuuteen

Sijoitusjohtaja Ira van der Pals ja salkunhoitaja Anniina Isomäki arvostavat myös hyvää tasapainoa merkityksellisten työtehtävien ja muun elämän välillä.
Nainen sinisessä haalarissa ja suojavarusteissa hitsaamassa pihalla

Seija Linnanmäki: ”Ilmastonmuutos pakottaa meidät miettimään mukavuusilmanvaihdon järkevyyttä”

Minä väitän -sarjassamme Seija Linnanmäki sanoo, että jäähdyttävän ilmastoinnin lisääminen ei voi olla ainoa ratkaisu sisäilman hallintaan.
Tieteen termipankin logo
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Tohtoriopiskelijoilta odotetaan termipankkityötä esitarkastusvaiheessa

Esitarkastusvaiheessa olevien tohtoriopiskelijoiden edellytetään lisäävän väitöskirjansa keskeiset termit Tieteen termipankkiin syksystä 2024 alkaen.
Kunniatohtori Ashok Kumar
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston uusi tekniikan kunniatohtori Ashok Kumar on biotekniikan uranuurtaja

Professori Askhok Kumar on maailmanlaajuisesti palkittu biotekniikan tutkija ja uranuurtaja.